LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Alberto Tomba "La Bomba" Fan Club

Hur gick det med den obligatoriska pimpningen?

Jodå, det gick alldeles utmärkt.

Vi pimpade vår bil tillräckligt för att få vara med ute på banan från start.

Vi vann inte "pimp-tävlingen" men det var å andra sidan inte heller med bland våra målsättningar.

Temat vi valde var alltså "Italien".
Med en italiensk bil var det valet ganska givet.

Och med skidåkargener i laget var det lika givet att hylla en av de största inom alpina cirkusen, Alberto Tomba.

Med skidor som sidokjolar och snöspray på sidorna var de enkla delarna i pimpet avklarade.

Det kluriga blev när vi skulle få till Alberto.

Några kopparrör och några rörklammer senare hade vi en lösning på hur Alberto skulle kunna stå på taket och åka med oss.
 
När vi väl rullade ut på banan upptäckte vi det vi alla egentligen vissste.
Alberto var aldrig någon riktigt fartåkare.

Och han han inte blivit det med åren heller.


Med ett sådant "bakhäng" går det inte att åka på ordentligt.

Alberto fick efter kvalet komma in i bilen och där satt han sedan genom hela rejset och åkte med oss.
En trevlig kille. Lite tystlåten. Men det berodde kanske mest på att ingen av oss kunde den andres språk.

 
Och vi undrar fortfarande vem det var som gav oss ett par stavar...

Våra sponsorer!

 Självklart måste vi tacka våra sponsorer.

Det är inte så att vi livnär oss på rejsing så vi har ingen extrem hets i att jaga sponsorer.

Men flera företag hjälper oss varje år och det är vi mycket tacksamma för.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skruvat säljer bil- och båtdelar, verktyg mm på nätet.
Och det gör de bra.

Från Skruvat får vi däcken vi kör på.
I år åkte vi på Yokohama S.Drive 195/50-15.

Däck som skulle kunna sitta på en Alfa 156 när den passerar dig på motorvägen.
Däck som kostar kring 750 kr/st.

Från Skruvat köpte vi även bromsbelägg, med schysst rabatt.
Vi åkte i år på lite tuffare belägg än vanligt, EBC Bluestuff.

Mer om däck och bromsar kommer i ett senare inlägg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ger oss torkarblad till bilen.
Wipers säljer dels sina egna, utmärkta, torkarblad men även blad från kända leverantörer.
Det är enkelt att handla hos dem, det är bara att ange sitt reg-nr så reder deras system ut vilka blad som passar till din bil.
 
 
Säljer extraljus och lite diverse annat till bilar, arbetsfordon mm. Vi ville i år förstärka ljuset lite mer.
Vi beställde 2 st extraljus från Humanhabit och berättade samtidigt vad vi skulle ha dem till.
Då föreslog de att vi skulle testa ett par 48W LED-strålkastare också, de skickade med dem i samma paket.
Tack och bock.
Hur ljuset föll över banan kan ni också läsa om här framöver.

Återigen, ett stort tack till er!

Och ni som läser detta, följ länkarna och se om inte våra sponsorer har något till er.
Det borde de rimligtvis ha, de hade bra grejer till oss!

Resjet, så var det!

Rejset var bra.

Vi var bra.

Bilen var bra.

Vi startade lite lugnt i kvalet, kände på bilen, banan, däcken och bromsarna.
Vi var inte särskilt snabba i kvalet och fick kvaltid plats 30+ någonting.

Men allt verkade fungera och vi såg fram emot start.

Starten gick fint för vår del och efter lite incidenter med gulflaggor var rejset igång.

Vi tog några placeringar och efter ungefär 1 timme och 45 minuter var det dags att börja förbereda vårt första förarbyte.
Då dör bilen. I en vänsterkurva.
Det hade vi aldrig upplevt tidigare.
Att bilen dör i högersvängar är en vanlig Mazda323-åkomma men i vänstersvängar?
Vi förstod ingenting. Det var dessutom bara i en och samma vänstersväng det hände.
Flera gånger.

Kunde det vara för låg bränslenivå i tanken?

Ja, det kunde det.

Vi gjorde vårt depåstopp, tankade och bytte förare.
40 nya liter bensin i tanken botade vänstersvängsdöden.

Vi plockade stadigt placeringar men det kändes lite uppgivet.
Vi hängde inte med rakt fram. Våra 155 italienska hästkrafter kändes som små ponnies när de tyska fartvidundren från Bayern och de turbomatade DAF:arna från Volvo susade förbi.

Men resultaten visade att vi gjorde något rätt. För varje depåstopp tog vi oss allt längre upp i resultatlistan.

Bilen drog förvånansvärt lite bränsle, ett tag trodde vi att bränslemätaren hängt sig men efter ett antal depåstopp förstod vi att det inte gick åt så mycket som vi först räknat med. Bilen drog under 15 liter i timmen vilket är mycket väl godkänt i de här sammanhangen.

Natten förflöt utan incidenter och plötsligt var vi uppe på en topp-10-placering.

Vi såg hur vänner och konkurrenter havererade, skruvade, fixade.
Allt medan vi rullade på.
Fortfarande inte snabbast, men driftsäkra.

Under natten började det regna. Fästet ute på banan blev allt sämre.
De bakhjulsdrivna bilarna började åka allt bredare. Och vi hängde med allt bättre.

Faktum var att vi ofta kunde åka minst lika fort, ofta fortare, än många andra så länge det svängde. Men rakt fram hade vi svårt att ta för oss.

Dagen ljusnade och när morgonen kom var vi uppe på en helt otrolig 3:e plats.
Vem hade kunnat tro att en Alfa skulle hålla så bra? Inte ens vi.

Nu åkte vi också på rejsets första incident. En punktering. Men det var snabbt fixat och vi rullade på igen.

Bilen börja låta lite underligt och verkade även förlora lite kraft.
En sprucken insugsslang var boven. Lite dåligt förberett av oss på hemmaplan.

Men vi höll oss kvar bland de 8 främsta.

Sista förarbytet gjordes, sista tankningen klarades av.

Några varv senare var det slutkört.

Vår förare råkar åka över curbsen och spräcker oljetråget.

Bilen kördes till "graveyard".

Vi tackar för hur väl den ställde upp.

Det vara inte Alfan som förstörde för oss, det var vi som förstörde Alfan.

 

Sista Åkets målredovisning

Ja, då var det dags att summera Sista Åkets insats i Skrotbilsrejset oktober 2015.

Inför varje rejs sätter vi upp ett antal delmål.
 
3 av dem är de samma för varje rejs:

1. Ha roligt
2. Köra 24h
3. Bra placering, dvs vara bland de främsta teamen
 
Dessutom brukar ett antal mål komma till oss under förberedelserna.
De kan dyka upp lite när som helst, från lite var som helst.

Den här gången var målen:

1. Köra minst 35 varv. Enligt en tidigare Alfa-förare i Skrotbilsrejset skär servopumpen på en Alfa 156 efter 35 varv.
2. Köra 67 varv. Samma team hade efter 67 varv sett motortempen skjuta i höjden och deras vevlager skar efter 67 varv.
3. Minst 100 varv.
4. Att alla skulle få köra minst en 2-timmarstint vardera.
5. Att vara bästa laget från kommunen.

Så, hur gick det då med våra målsättningar?

Inför rejset var vi en förare för lite, vi hade tyvärr fått ett avhopp.
Vi sonderade marknaden efter lämpliga piloter att hyra in.
 
Kriterierna var enkla.

Kunna ha kul
Kunna köra
Kunna skruva något

Valet föll efter en tids gallring på den här mannen (inte han på biltaket, det är Alberto):
 

Bosse Pettersson från Bengtsfors.

Ska man skratta ofta och länge är han ett ganska givet val.

Att han dessutom har kört ett helt gäng skrotbilsrejs och åker omkring i en Land Rover Defender talade för att kriterie 2 och 3 skulle vara uppfyllda.

Bosse är ett stort fan av italienska skidåkare och skidlärare, han hade till och med en passande uniform.
Ett enkelt val med andra ord. Eller som vi säger: "Årets drömvärvning".

Dessutom har han en husvagn, något vi var i behov av.

Bosse gjorde en fantastisk insats och vi tackar för att han ställde upp och körde för och med oss.

Vi hade en fantastiskt roligt helg, men mer om det kommer i inlägg framöver.

Mål 1 uppfylldes.

Mål 2, att köra 24 timmar gick det sämre med. Om man inte räknar in körtiden från Lödöse till Mantorp.
Men det gör man ju inte.

Bilen höll i ca 22,5 timmar.
Men det var inte Alfa Romeos ingenjörer som gjort någon blunder i sina uthållighetstester.
Ibland händer det att missöden inträffar.
Den här gången körde en av våra förare över curbsen, banmarkeringarna, och ofta går det bra, vi har alla gjort samma sak. Den här gången var dock bilen för låg, oljetråget spräcktes och det vara bara att säga tack för den här gången.

Mål 3 gick naturligtvis inte att upnå med en havererad bil.
Men efter sisådär 20 körda timmar var vi faktiskt uppe på plats 3. Vi låg bland de 5-6 bästa i flera timmar. Så visst visade vi att en Alfa kan konkurrera i Skrotbilsrejset.
 
Delmålen då.

Jodå, vi körde 35, 67 och 100 varv. Lätt.

Och alla fick köra 2 stycken 2-timmars stinter.
Det målet klarades med råge. Det var bara vår sista förare som inte fick köra alla sina 3 stinter.

Men vi blev inte bästa laget i kommunen. Vi blev slagna medan vi stod i depå och kikade på det spruckna oljetråget. Grattis Fantastiska fyran!

Vi vill så här i slutet av vår målsummering tacka alla våra konkurrenter på banan och vänner i depån, alla arrangörer och funktionärer.
Vi tackar även Bjärvligan, även om de inte gav oss någon draghjälp den här gången.

Inom kort kommer vi berätta mer om rejset, om bilen, om ljuset, bromsarna, däcken, torkarbladen och om Alberto.

MyLaps för varvtider mm

Varvtider, placering mm kommer i år inte att kunna ses via amigoo.

Nu är det istället MyLaps som gäller.

Ni som vill följa resultaten via Laptop, ni kikar på:

http://liveresults.mylaps.com/slc/ 

För er som vill följa via smartphone finns en APP som ni kan köpa för 7-10 kr beroende på Iphone eller Android.

Sök i appstore efter MYLAPS LIVETIMING

Drömvärvningen

Läkarundersökningen gick bra.

Nu åker BP  med oss.

Tidigare har han setts i Englakören, utan större framgång visserligen.

Välkommen Bosse Petterson!

Varde ljus!

Rejset pågår ett dygn, vi kör alltså även under de mörka timmarna.

En av årets nyheter är att vi laddar på med mer ljus.

En 126W LED-ramp, av okänt märke.

2 st 48W LED fjärrstrålkastare från Humanhabit.

2 st 55W Xenonlampor med bred ljusbild, även dessa från Humanhabit.

Sammanlagt ungefär jättemånga lumen.

Nya för i år är de 4 strålkastarna, rampen hade vi även förra året.

Vi återkommer med en recension av hur väl vi lyste upp vår framtid.




Silly season!

Vi är nästan sprickfärdiga av förväntan och nervositet.

Vi ger nu teaser om en av våra kanske mest spektakulära förarvärvningar någonsin.

Allt är inte klart än men papprena ligger klara för påskrift.

Nu är det bara läkarundersökningen kvar.

Håll tummarna.

Imorgon kväll får ni alla veta!

Det är inte Statoil, inte Uno-X, det är...

Livesändning, oktober 2015, Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties

Precis som tidigare år kommer det sändas live från rejset.
 
Flera lag filmar med en smartphone och streamar med hjälp av appen Bambuser.
 
Ljudet från de olika sändningarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
 
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lilla högtalarikonen.

Först ut har vi Sista Åket, det är vi det.
 
I år kör vi en Alfa Romeo 156 2.0TS Alberto Tomba "La Bomba" Fan Club Edizione.
 
 
Pulverkungen Racing.
De kommer i år med en Audi A3 TDI.
Pulverkungen kommer sända från två alternativa enheter.
 
Pulverkungen 1
 
 
 
Pulverkungen 2
 
 
 
Tower of Power
Ett lag vi sett flera gånger i en Mazda 323, i år har de tagit ett kliv uppåt till en Mazda MX-3.


Team Understeer 
 
 
Team Bubbelgumquties
 

Livesändning, oktober 2015, Team Risariggen, Hanky Panky, Gescwindt Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Kråksmåla Screaming Pistons

I det här inlägget hittar ni sändningarna från Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindt Racing, Djungelns lag, Team Thunder och Kråksmåla Screaming Pistons.

Team Risariggen
 

 
 
Hanky Panky

 
Geschwindt Racing
 
 
 
Team Thunder
 
Djungelns lag
Ryska ubåtskaptener, Ambulansförare, djungelmän. Vi har sett dem i många skepnader. Vad dyker de upp i iår?
Det går rykten om en Ford.

 
Kråksmåla Screaming Pistons
Ett lag som är med för första gången någonsin.
Lycka till!


Vinnarbilen!!!

Här är den!

Äntligen.

Det blir inte mycket vackrare, snabbare och samtidigt uthålligare än så här.

Sista Åker presenterar stolt Alfa Romeo 156 2.0ts Alberto Tomba "La Bomba" Fan Club Edizione


Nu är det bara Alberto som saknas.

Men fint folk kommer ju alltid lite sent.

Vänliga konkurrenter!

Vi fick precis ett brev.

Från ett konkurrerande lag

Ett lag som visar omtanke.

Vad kan väl vara bättre mitt i natten än en självlysande nyckelring?

Ett stort tack till Rost Racing.

Släng en blick på vår bil när vi passerar er så kommer ni också se hur varmt det lyser inne hos oss.




Sista Åket kör med...

...Englakören!

Inför rejsen är det en hel del snack och "trash talk" i Skrotbilsrejsets facebookgrupp.

Vi är inte sämre än att vi hänger på och bland våra "antagonister" är Englakören några av de vi trivs bäst med att häckla.

Och vi vet att det där är ömsesidigt.

I år tänker vi köra ordentligt och på riktigt med Englakören!!!

Dags för återanvändning igen!

Skrotbilsrejset handlar mycket om miljö, tro det eller ej.
 
Det är ett utmärkt sätt att få bort skrot från vägarna och se till att det fortsätter sin färd i kretsloppet.
Och bilarna går ju runt, runt på banan så förarna inser snart hur det där med kretslopp fungerar.
 
Det här inlägget är ett återvunnet inlägg från tidigare år och vi hoppas med det här kunna få något av de andra lagen att filma inifrån bilarna under rejset.
 
Idag är det enkelt att sända live från bilen.
Allt som behövs är tex en Iphone eller Android-lur och någon av de appar som finns tillgängliga för live-streaming.
Vi använder oss av Iphone och appen "Bambuser".
Andra lag har, med framgång (i varje fall vad gäller filmandet...), använt appen Ustream.
 
Det finns dock några viktiga saker att tänka på innan rejset, när starten har gått är det sällan läge att börja justera något större.
 
1. Kräver appen att ni monterar telefonen horisontellt eller vertikalt?
Vi gjorde ett år misstaget att sätta in telefonen åt fel håll med resultatet att alla filmer sändes vridna 90 grader.
För de med bärbara datorer var det inget större roblem, värre var det för tittarna som fick nackspärr eftersom de investerat i fasta skärmar.
 
Med andra ord:
Testa innan ni slutgiltigt fäster telefonhållaren!
Testa även så att ni hittar en bra position för telefonen.
- Bra vinkel på kameran, så att omvärlden ser det ni vill att de ska se. Himlen över Mantorp kan vara vacker och ärligt talat, kan man se sig mätt på inredningen i en Mazda 323?
- Lätt åtkomlig från förarplats så att det går att starta om filmandet om något hänger upp sig.
 
2. Sätt fast telefonen ordentligt. Och nu menar vi inte bara att den ska sitta fast, se till att den inte kan skaka alltför mycket.
 
3. Se till att ha ström till telefonen, ha en laddare ansluten hela tiden.
 
4. Låt alla förare testa funktionerna så att flera i laget vet hur man startar upp och startar om filmandet.
 
Vi har även några tips för filmandet under rejset:
 
5. Vid förarbyte, kom gärna ihåg att ta en titt så att telefonen sänder som den ska.  
Eller har ni råkat bryta sändningen för att ni hamnat i radioskugga en längre stund, har appen kraschat eller något annat knas?
 
6. Det är inte fel att vid förarbyten stänga av och sedan sätta igång filmandet igen.
Detta för att ni då får kortare filmer som är lättare att hitta i sedan när ni kikar på filmerna igen. Vår längsta film hittills är ca 12 timmar lång, filmad med telefonen vriden åt fel håll. Naturligtvis är det ren njutning att se oss köra i 12 timmar men det är knöligare att ladda ner och redigera så mycket film.
 
7. Prata gärna då och då till publiken. Det kan vara många som tittar live och de har inget emot att höra lite om vad som händer under rejset.
När man filmar och livestreamar via telefon blir det ingen extremt hög kvalitet. Men det blir ofta gott nog.
 
Så tveka inte, filma och streama så att de som inte kan vara på plats och se er ändå får njuta av rejset.
 
Ni som tänker live-streama, hör gärna av er till oss så kan vi bädda in er live-streaming direkt här på bloggen..
Då kan de som tittar följa flera bilar samtidigt, livesändning i 5:1 typ.
 
Vill ni se våra gamla filmer igen så finns de här: http://bambuser.com/channel/Joysam

Årets tema!

Vi är glada att presentera årets tema för pimpningen av Vinnarbilen.
 
Vi älskar skidåkning, vi njuter av sportbar,  våra smaklökar gör glädjepiruetter när vi inmundigar god mat och goda viner.
 
Så vad annat kunde vi göra än att välja temat "Italien".
 
Och hur väljer vi då att gestalta temat?
 
Jo, genom att hylla en av de största.
När vi senast vann pimpningstävlingen hyllade vi två av de största inom rejsing, nu hyllar vi en av de största italienarna någonsin.
 
Alberto Tomba "La Bomba"
 
Se och njut!
 
 

Säkerheten framför allt!

 
Motorsport kan vara farligt.

För att undvika allvarliga skador är  vi noga med säkerhet och vidtar flera säkerhetshöjande åtgärder.

Helgens mekande gick i mycket ut på just säkerhet.

Airbagen togs bort.
Risken för att vi kommer för nära någon annan bil är stor och vi är inte så sugna på att ha en explosion i bilen.
Explosioner är farliga.

Och naturligtvis tog vi även bort säkerhetsbältena.
Bak.
De väger för mycket för att de ska vara intressanta att dra runt på.
Minskad vikt förkortar bromssträckan och minskar därmed risken för sammanstötning med andra bilar.
 
Dessutom gjorde vi ett av de viktigaste säkerhetsmeken som kan göras på en Alfa 156.
Alfa har ju konstruerat bilen för mekaniker med en maxlängd kring 168 cm eller något åt det hållet.
De har inte på något sätt haft resliga nordbor i åtanke och efter att ha slagit i huvudet ett par gånger bestämde vi oss för att lösa problemet.

Vi låter bilderna tala för sig själva.

Före
 
 
 
Efter
 
 

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!