LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Vi trimmar

Självklart vill vi att vår bil ska gå lite bättre än de övriga teamens bilar.

Vi har visserligen aldrig varit snabbast sett till ett enskilt varv men nog känns det bra att göra ännu en omkörning.

Förutom att bilen lättas på allt onödigt jox tillverkarna satsar på att trycka i bilarna så försöker vi höja effekten i motorn.

Vår bil har en dålig konstruktion av luftintag till motorn.

Friskluften tas via ett saxofonliknande rör till luftfilterburken.
Den där saxofonen gör ingen motor lycklig.

Dessutom finns det en resonansburk som mest bara väger och är i vägen så den ryker också.
Hålet till resonansburken ersätts av delar av "saxofonen".

Underdelen av luftfilterlådan sågas upp så att det blir än lättare för luften att ta sig rätt in i motorn.

Originalfiltret brukar vi ersätta med något som renar bra men också släpper igenom luften lätt och ledigt.
Filtermatta till en båtmotor modell jättestor brukar få tjänstgöra de 24 timmarna.

Ungefär så här ser det ut när det är färdigt:




Stulen plåt rostar inte...

I varje fall inte enligt en gammal skröna från Lödöse Varv.

Om det stämmer vet vi inte men skulle det vara så är det ett gott bevis för att vår bil är ärligt inhandlad.

Gevalia någon?

För övrigt har ganska mycket gått åt fel håll i helgen.

Ett tag har bilen bara gått sämre och sämre ju mer vi skruvat.

Men framemot slutet av lördagens mekarpass såg vi en vändning.

Biln går just nu bara dåligt när vi svänger höger.
Varför?
Vi har ingen aning.
Är det ett stort problem?
Mantorp körs medsols så gissa själva.

Alla goda idéer och förslag på vad som är fel mottages tacksamt, skriv en rad i kommentarsfältet.

Rostiga tankrör ser man titt som tätt i Skrotbilsrejset.
Läcker bilen bränsle ute på banan är det svartflagg och depåbesök som gäller.
Vi vill inte stå i depå så tog vi en titt för att kolla statusen på påfyllningsröret.

Döm själva.





Bilen är igenom nålsögat!

SBP, Bilprovningen, gillade vår bil.

De var kanske inte överförtjusta i rostlagningarna och i den rost som kvarstår men nu är den besiktigad och får köras på allmän väg fram till 2012-06-30. Det är förvisso ganska ointressant att ta ut den på vägen efter den 31 oktober men visst, man skulle få göra det.

Så nu är det dags att börja göra en räser av den.

Vi är med andra ord inne i fas 5 i "Skrotbilsrejscykeln".

Vi är inte så tidigt ute den här gången och pga tidsbrist så vi är i full gång även med fas 6.

Om det är bra att samköra faser på det här viset vet vi inte.

Risk för interferens?
Riskerar vågornas intensitet att släcka ut varandra?

Vi är lite oroliga för det och ber därför er läsare om tema-hjälp.
Den som föreslår bästa temat kommer uppmärksammas på ett eller annat sätt.

Dags för nästa ledtråd i "Vad för bil har vi köpt"








Cut the blue, no the red, no the...

Ja, det var inte utan att vi såg ett "Mission impossible" framför oss när vi hittade den här kabelhärvan.





Vi har haft lite trassel med larmet till bilen, det har varit på god väg att göra oss alla lomhörda.

Är det någon som har irriterande grannar?
Vill ni irritera tillbaka?
Lägg ett bud på det här larmet. Det börjar tjuta precis när som helst.
Kabelhärvan ingår.

Ännu en mekardag är till ända, bilen blir trots allt bättre och bättre men rostangreppen är elaka.

Elaka är däremot inte omgivningens kommentarer.

"Vad fin den är, ska ni verkligen skrota den fina bilen?"
"Den ser ju redan nu mycket snabbare ut än de där skruttbilarna ni kommit med tidigare"

Vi låtsas som om vi inte hör men sträcker allihop lite extra på oss.
Och vi vet ju att de inte sett de 30 cm långa rosthålen i golvet...

Gissningarna om vad det är vi kör går vidare.

Vi vill veta märke, modell, årsmodell, motorstorlek osv.

En ny ledtråd kommer här:


Vi fortsätter att återvinna och tänker åter vinna!!

Vi har insett att ett skrotbilsrejs går i cykler och de upprepas med en näst intill skrämmande exakthet varje gång.

Ungefär så här ser cykeln för ett skrotbilsrejs med Sista Åket ut:

1. Lagledaren meddelar att vi är anmälda.
2. Förhandlingar vidtar på hemmaplan, "Ska ni köra i år igen?"
3. Vi letar bil, något snabbare, lättare, bättre.
4. Jakten på bil blir desperat, hur långt är det värt att åka, vem är på tjänsteresa någonstans i landet och kan kika på ett objekt i närheten, ska vi kika på den där Alfan med rasad växellåda osv...
I år var vi som längst till Sundsvall och kikade på bil. Den var inget att ha.
4. Vi köper bil. Hittills har det inte varit varken snabbare, bättre eller lättare.
5. Vi mekar bil, ser utvecklingspotential, försöker trimma (med allt från båtluftfilter till photoshop)
6. Vi funderar på tema. Bikinitemat blir det inget med i år heller.
7. Vi åker till Mantorp, ställer upp oss i depån, roddar lite, kikar på de andra lagens bilar, får äntligen träffa Englakören och imponeras av deras nya Pontiac för oavsett vad de kommer med för bil så kör de alltid en Pontiac. Man kan säga att de har tagit "badge engineering" till en helt ny nivå.
8. Kör till vårt nattlogi, njuter av en god middag och lägger upp stragetin inför morgondagen.
9. Anländer till Mantorp Park efter en stadig frukost. Kommer oss i ordning, blir lite nervösa, deltager på förarmötet, klistarar på nummerlapp och transponder osv.
10. Kör kval.
11. Kör rejs.
12. Leder. (Vinner, förlorar på bonusvarv eller bryter).

13. Packar ihop. Kör skrotet till uppställningsplatsen. Åker hem.
14. Ett avstämningsmöte med teamet. Vad kunde gjorts bättre, vad var "årets grej" osv. Tittar på bilder, filmer, dricker seger eller sorgdricka.
Börja om från steg 1.

Så, frågan alla ställer sig nu, förutom hur det ska gå med eurokrisen, är förstås "Var är ni nu?"

Jo alla vänner och bloggläsare, Sista Åket har nått steg 4. Och det är nog precis likadant i år igen! Bilen är varken snabbare, bättre eller lättare. Det här är nog den tyngsta bil vi kommit till start med, om vi nu kommer till start med den. Det är nämligen den, i mångt och mycket, absolut sämsta bil vi köpt.

Men vad har vi köpt??

Ja, det ska vi som vanligt avslöja här i bloggen. Vi kör det som en tävling även denna gång, om det blir något fint pris till den som avslöjar vad vi ska köra låter vi vara osagt, men omöjligt är det inte.

Första ledtrådarna får ni i bilderna nedanför. Och det ska sägas, hade det här varit i "På spåret" så hade det nog varit på någonstans kring 100 poängsnivån. Och där börjar de ju på 10 p... Så det är svårt, absolut, men vi har inte gjort det lätt för oss själva heller den här gången.

Era gissningar lämnar ni som vanligt i kommentarsrutan och ni ska i svaret också ange hur ni kom fram till ert svar.

På 100 poängsnivårn är ledtrådarna:

Som en klargul sol lyser den här knappen i motorrummet.
När solen går upp, eller i varje fall när knappen dras upp borde något hända, men vad?



Skumma tecken ger oss inga svar, har ni något svar åt oss?






Vinnarna i Bilquizen!

Nu är vinnarna i bilquizen utsedda.

Andreas och Fredrik heter de lyckliga tu och de får två entrebiljetter vardera.

Många svarade, de flesta svarade rätt.

För att ni alla ska få en chans att se bilarna lite mer i sin helhet så lägger vi in en kort film där bilarna presenteras.

Vi har fått många sköna kommentarer, kryddade med härliga historier och anekdoter och vi tycker att det varit så roligt att köra tävlingen att det med största sannolikhet kommer fler tävlingar framöver. Håll utkik!

Nu börjar vi dessutom närma oss rejsdags med stormsteg och för att förstå den situation vi befunnit oss i det sista så tar vi och gör ännu en miljöinsats, vi återanvänder ett gammalt blogginlägg.

Desperation?



RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!