LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Vilka tecken är goda tecken...?

Vi letar bil.
 
En snabb bil.
 
En bil som håller i det långa loppet.
 
Många av de bilar som dyker upp på Blocket mfl aukltionssajter är bra exempel ovanstående. Men...
 
Många av dem är omtyckta "ungdomsbilar".
En Honda Civic från 1991 kan mycket väl ha haft mer än en ägare per år.
Fler ägare än medelåldern hos ägarna.
Varje ägare har försökt att göra bilen lite bättre, lite fräckare.
De flesta har nog misslyckats.
 
Så, vad ska man då leta efter för tecken när man kommer fram till ett objekt? Vi har lärt oss en del genom åren.
 
Nedan visar vi två tecken som dykt upp genom åren. Vilket skulle du se som ett gott tecken?
 
 
 
 
 

Jakten har börjat!

Vilken jakt?

Jakten på nya Vinnarbilen förstås.

Jakten på bättre varvtider tar vi längre fram.

Idag, faktiskt just nu, är vi på väg österut för att ta en titt på ett objekt.

Österut i både bildligt och bokstavligt.

Ett tag var vi inne på att söka längre söderut, Italienskt hade varit intressant, det har vi inte sett något större, om ens något, av i tidigare rejs.

En kort bit söderut har vi redan provat att finna lyckan. Det gick riktigt dåligt.

Norrut, mot Trollhättan kikar vi inte alls.


Betraktelser från en säkerhetsbil

Som alla ni trogna läsare nu vet så var vi med och körde i senaste rejset.
 
Dock var vi utom tävlan då vi istället körde säkerhetsbil.
 
Säkerhetsbilarnas uppgift är att rulla runt på banan, ha koll på ev avåkningar, rapportera in dessa till Bjärvligan som kommer ut och bärgar de avåkna, under tiden slår vi på en gul saftblandare på taket och håller ner tempot ute på banan då omkörningsförbud råder .
 
Dessutom kikar vi efter ev lösa delar på bilar och bana, bränsleläckage och diverse annat.
 
Vi hade för avsikt att köra en Volvo 740 GLT 16V från 1989.
Den hade varit i en lagmedlems ägo sedan de senaste 20 000 milen men hade inte varit besiktigad sedan 2004.
De senaste åren hade den stått uppställd tillsammans med lite annat smått och gott i en lada.
 
 
 
 
Vi fick den genom besiktningen och färden mot Mantorp kunde påbörjas på allvar.
 
Till det här rejset hade vi testat fram en glädjemätare.
"Glädje är G-kraft i sidled" som någon bakhjulsdriftfantast så klokt uttryckt det.
 
 
Glädjemätaren fungerade riktigt bra.
Det gjorde inte bilen men det upptäckte vi först efter en kort stund.
Innan dess var vi lika glada som alltid inför ett rejs.
 
 
Kvalet började och 7 varv senare var det roliga över.
Längre än så höll inte denna kvalitetsbil från Hisingen.
 
Vad skulle vi göra?
Vi kunde ju inte gärna svika arrangörerna av något av det roligaste vi vet.
Vi skulle ju ha en säkerhetsbil ute på banan.
 
Vi tog en snabb titt på Blocket.se och i Motala, bara några få mil bort, hittade vi en Volvo 850 GLT.
 
 
Det stod mycket gott i annonsen.
Inte mycket stämde.
Redan innan kvittot var överlämnat hade bilen blivit en reservelsbil.
 
Bilen gick bra de få milen tillbaka till Mantorp men så snart vi kom ut på banan bekände den färg.
Vi var  bland de långsammaste på banan, en helt ny upplevelse.
Automatlådan gjorde väl inte bilen snabbare direkt.
 
Den drack olja som en spädkalv dricker mjölk.
Den gick plötsligt bara på 4 cylindrar, något som vi från tidigare är mycket nöjda med om bilarna gör.
Styrningen var sämre än på en Mazda 323 med servo.
Men stereon var bra.
Och när bilen väl fått fart gick det att åka på ganska fort, bilen var sänkt och småfixad väghållningsmässigt.
 
När bilen gick som sämst lånade vi istället arrangörernas present, en Ford Ka.
Den hade de fått av Team Understeer och Gerds Videobutik, två lag som gjorde vad de kunde för att muta tävlingsledningen.
 
 
Ford Ka, 64 hk.
Snabbare genom däckchikanen än Volvon.
Roligare när det svängde men tröttare rakt fram.
Men som sagt, glädje är G-karft i sidled.
 
Vad vi tycker om Volvo som långloppsbil?
Vi vill återigen passa på att påminna om vad vi sagt tidigare i just den frågan.
 
 

Har de tagit sig vatten över huvudet?

Skruvat.se ska börja sälja reservdelar till båtar.
 
Till lika skruvade priser som vanligt.
 
Vad har det tagit åt dem, har de tagit sig vatten över huvudet?
 
Nej, vi tror inte det.
 
Vi tror att de har följt Skrotbilsrejset noga och sett vad som hänt där.
 
Se den här filmen med den värsta incidenten i Skrotbilsrejset oktober 2010.
 
 
Team Djungelns lag som de hette då kom ett halvår tillbaka som team Slagsida.
Då körde de, just det, en båt.
Dessutom vann de rejset med båten.
 
 
Det här tror vi att Skruvat.se har snappat upp.
Följ länken och se vad du kan hitta för gott till just din båt. Eller bil.

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!