LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Ny ledare....

Som sagt....

Det är jämnt i toppen.

Psycho Circus är tillbaks på 1:a-platsen.

HG är nere på femte plats.


Ny ledare i rejset!

HG!Racing har nu gått förbi fjolårets vinnare Psycho Circus.

Men det är jämnt i toppen.

Ett tankstopp för HG och PC är etta igen.

//Sista Åket


Rapport från Rejs!

Besiktning och ljudprov gick galant för det flesta lagen. Det ända orosmolnet var det som gav snö och det hala underlaget under kvalet. Vädret har nu ändrat på sig och solen lyser för fullt!

NEDC Racing gick ut hårt och satte 5 stabila varv innan stryningen gav upp. 2 timmar senare är vi ute på banan igen.


Sista Åket kommenterar

NEDC Racing är nu på en 38:onde plats. Tidigt fick de problem med bromsarna. Hörde något om att det rann bromsvätska från bilen.
Väl tillbaks på banan satte de riktigt fina tider.
Bästa tid än så länge: 1:49.947
Vid ett depåstop hördes de diskutera kopplingen som slirade och växellådan som på något vis krånglade.
Hur som helst, de är alive and kickin. Vi i Sista Åket håller tummarna för många timmar skojig rejsing!!

Livetider och ställningen i loppet

Följ länken nedan för att se vilka tider som presteras, vilken placering lagen har och om de överhuvudtaget är på banan.

http://amigoo.se/event/202/livefs

Depån börjar fyllas

Det börjar ramla in lite bilar till årets skrotbilsrejs 2012 och depågatan börjar fyllas. Trots den höga finishen på de flest åken gör vissa team lite sista minuten justeringar i depån.  Tre bilar står ut lite extra hittills. Här kommer lite bilder på dom.

//NEDC Racing

 

Vilken finnish!

Jamaica Man!

Kolfiberhuv!


NEDC Racing Time Laps


Bakhjulsdriven drift- och lekbil...

Vi får en del frågor angående skrotbilsrejsande, det är ju inget konstigt, det är ju vad vi  kan, framgångsrika skrotbilsrejsare som vi är.

En mer udda fråga som dök upp helt nyligen är följande:

Halloj gamla skrotbilsrejsare.
Vilken småbil med bakhjulsdrift skulle du rekommendera som förstagångsbil till en 11-åring?
Jag skall köpa en kärra till grabben som han ska drifta med till sommaren.


En sådan fråga känns inte helt bra att svara på.
Grabben är 11 år. Ska han få köra bil redan nu?
Tänk er själva, han kommer ju vara en grym konkurrent när han blir 18.
Ingen kommer ju tro att den där finnige 18-åringen lekt med bilar i stort sett halva sitt medvetna liv (en hjärnforskare vi mött påstår att man inte har några större minnen från år 0-4 så (18-4)/2=7 år).

Men frågeställningen är givetvis för intressant för att bara vifta bort.

- 11 år, inte så lång med andra ord, en japansk bil borde kunna vara vettigt med tanke på meddellängden där borta.

- 11 år, relativt oerfaren bilförare, (ännu...) något stabilt vore kanske vettigt?

Något mellanting mellan japanskt rispapper från 1981 och svensk grovplåt från Hisingen borde bli helrätt.

Vårt tips får därför bli en BMW 3-serie Compact, tex en 316 eller 318, eller en Ford Sierra.

Är det någon av våra läsare som har ett annat förslag?

Gästbloggare!!

Vi har äran och nöjet att presentera våra gästbloggare NEDC Racing.

NEDC Racing kommer blogga från banan och bidra till att vi andra får uppleva stämningen under rejset.

Vilka är då NEDC Racing?
Vad har de för målsättning och tankar om rejset?

Och vad kör de för bil?

Så här presenterar de sig själva:

NEDC Racing jobbar för fullt för att finjustera downforce, hjulvinklar och bromsvåg inför kommande rejshelg på Mantorp Park.
2012 är första året NEDC Racing ställer upp i skrotbilsrejset och förväntningarna är på tok för höga.

Årets bilval: Volvo 360 2.3 16v
Denna underskattade modell ur Volvo's 1988 års lineup med sin tramsaxel och sina kraftigt underdimensionerade frambromsar torde vara den optimala skrotbilsräsern.


Livesändningar!!!

Vi har fått klartecken från några lag att lägga upp deras livesändningar här på bloggen.
Tack vare dem kommer vi nu alltså få följa stämningen ute på banan.

För att göra det enkelt att hitta tillbaka hit, även när det fylls på med nya inlägg, så kommer den flytande rutan till höger innehålla en länk till det här inlägget.

Får vi klartecken från fler lag kommer givetsvis även deras livesändningar att läggas in här.

(Sändningarna verkar tyvärr inte kunna ses på Iphone/Ipad, något som känns konstigt eftersom det går utmärkt att använda de enheterna för att filma från bilarna.)

Ljudet från de olika sändnigarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lika högtalarikonen.

Först ut är lag RehabRacing som kör en Golf GTi från 1986



Och här nedan kan ni följa lag Understeer som kör en riktigt vinnarbil, en Mazda 323 1.8i DOHC



Här nedan ser ni filmer från Team Luftwaffe, de kör en Audi 80 2.3E från 1992



Fjärde lag att vilja visa upp sina förarkunskaper är Motorädd Rejsing som rattar en Honda Civic CRX



En av de absolut häftigaste kärrorna i det här rejset, en Jaguar XJR.
284 hk, automatlåda, 1760 kg tjänstevikt...
Filmen från FLIR ser ni här:




NEDC Racing med sin Volvo 360 2.3 16V

Bromskylning och kanelbullar

I skrotbilsrejset bromsas det några gånger per varv.
Eftersom vi kör många varv blir det mycket bromsande totalt sett.

För att få bromsarna att hålla och fungera bättre så har vi kört med bromskylning varje gång vi varit med.

Bromskylning kan göras mer eller mindre raffinerat. Mer eller mindre dyrt.
Gör ni så som bilderna nedan visar så kostar det hela kring 200 kr, beroende på om ni bakar kanelbullarna själva eller inte.

Först knatar ni iväg till Clas Ohlson och kikar in deras sortiment av ventilationsprodukter i serierna Myson och Flexit. Köp 1 st art.nr 30-9519, 2 st art.nr 30-9520. Ni är nu uppe i 177 kr.

På vägen hem passerar ni närmaste vägbygge och införskaffar ett par meter gul slang.
Passerar ni dessutom ett husbygge så snacka till er lite hålband och kattstrypare också.

Väl hemma ser ni till att börja måtta och fixa.
Viktigt är att det blir så raka rördragningar som möjligt, inga skarpa krökar.

Fäst upp allting, lacka i valfri färg.
Svart är fräckt. Rött är rejsigt.

Så här kan det se ut när det är klart






Var kom nu kanelbullarna in i bilden?
Jo, de fungerar som betalningsmedel på byggarbetsplatserna.
Var ni bra förhandlare har ni bullar kvar och då är ni värda en fika efter färdigbyggd bromskylning.

Värsta incidenten...

Som en uppföljare till föregående inlägg kommer här ett litet klipp från en av de filmer som live streamat från vår bil.

Vi lyckades fånga den "Värsta incidenten" under Skrotbilsrejset i oktober 2010.






Se föregående inlägg för att se hur lätt det är att live-streama från bilen under rejset.

Filma från rejset!

Med det här inlägget hoppas vi kunna förmå något av de andra lagen att filma inifrån bilarna under rejset.

Idag är det enkelt att sända live från bilen.
Allt som behövs är tex en Iphone eller Android-lur och någon av de appar som finns tillgängliga för live-streaming.

Vi har använt oss av Iphone och appen "Bambuser".
Andra lag har, med framgång (i varje fall vad gäller filmandet...), använt appen Ustream.

Det finns dock några viktiga saker att tänka på innan rejset, när starten har gått är det sällan läge att börja justera något större.

1. Kräver appen att ni monterar telefonen horisontellt eller vertikalt?
Vi gjorde ett år misstaget att sätta in telefonen åt fel håll med resultatet att alla filmer sändes vridna 90 grader.
För de med bärbara datorer var det inget större roblem, värre var det för tittarna som fick nackspärr eftersom deras fasta skärmar inte gick att vrida.

Med andra ord: Testa innan ni slutgiltigt fäster telefonhållaren!

Testa även så att ni hittar en bra position för telefonen.
- Bra vinkel på kameran, så att omvärlden ser det ni vill att de ska se.
Himlen över Mantorp kan vara vacker och ärligt talat, kan man se sig mätt på inredningen i en Mazda 323?
- Lätt åtkomlig från förarplats så att det går att starta om filmandet om något hänger upp sig.

2. Sätt fast telefonen ordentligt. Och nu menar vi inte bara att den ska sitta fast, se till att den inte kan skaka alltför mycket.

3. Se till att ha ström till telefonen, ha en laddare ansluten hela tiden.

4. Låt alla förare testa funktionerna så att flera i laget vet hur man startar upp och startar om filmandet.

Vi har även några tips för filmandet under rejset:

5. Vid förarbyte, kom gärna ihåg att ta en titt så att telefonen sänder som den ska.
Bryts sändningen för att ni hamnat i radioskugga en längre stund, har appen kraschat eller något annat knas?

6. Det är inte fel att vid förarbyten stänga av och sedan sätta igång filmandet igen.
Detta för att ni då får kortare filmer som är lättare att hitta i sedan när ni kikar på filmerna igen.
Vår längsta film hittills är ca 12 timmar lång, filmad med telefonen vriden åt fel håll.
Naturligtvis är det ren njutning att se oss köra i 12 timmar men det är knöligare att ladda ner och redigera så mycket film.

7. Prata gärna då och då till publiken. Vi har haft många live och de har inget emot att höra lite om vad som händer under rejset.

När man filmar och livestreamar via telefon blir det ingen extremt hög kvalitet. Men det blir ofta gott nog.
Så tveka inte, filma och streama så att vi som inte kan vara på plats och se er ändå får njuta av rejset.

Ni som tänkerlive-streama, hör gärna av er till oss så kan vi bädda in er live-streaming direkt här på bloggen..
Det skulle ju kunna vara häftigt att följa flera bilar samtidigt!

Vill ni se våra gamla filmer igen så finns de här: http://bambuser.com/channel/Joysam 

Varför ska man inte köra Volvo?

Ett av lagen som varit med flera gånger i Skrotbilsrejset, Pulverkungen Racing, har tidigare år varit riktigt vassa, så länge bilarna har hållit har de ständigt varit med i toppen.
Dessutom är det sköna killar, schyssta i såväl depån som ute på banan.

Något år körde de nog flest varv men blev av med segern eftersom laget som stod som slutlig segrare tog hem en massa bonusvarv.

I år har Pulverkungen bestämt sig för att köra Volvo.

Varför?

Vi har ingen aning.

Någon Volvo har det hittills inte vunnits med i Skrotbilsrejset.

Varför inte köra Volvo?

Ja, se själva, ni förstår snart varför.



Däckdesignern på Geneve Motor Show 2012

De däck vi körde på i senaste rejset, Vredestein Sporttrac 3, ni kan läsa mer om dem här: Vredestein Sporttrac 3 designades av Italdesign Giugiaro.

Samma firma har nu visat upp sin senaste skapelse.

Kan vi hoppas och tro att den produceras såpass mycket att det en vacker dag går att köra den i Skrotbilsrejs på Mantorp?




Abstinens

Vi får med jämna mellanrum in rapporter om hur det går för några av lagen som ska köra kommande resjet.

Nu har de inte mer än lite drygt 3 veckors mekande kvar.

Vi har sett bilder på lättad Jaguar, fått höra intressanta diskussioner om däckval, läst om rostiga tankar och påfyllningsrör.

Vi vill ju också vara där.

Men vi vet ju att vi kommer tillbaka.

Vi har via lag Tower of Power fått tag i en länk till skrotbilsrejsets motsvarighet i USA. De är inte helt friska de heller.

Följ länken: http://www.24hoursoflemons.com/


Sugen på att köra kommande rejs?

På grund utav att rejset flyttades framåt en vecka har ett av lagen fått förhinder.

Sugna på att köra en SAAB 9000 Turbo?
Att bli först att vinna med en svensk bil?

Ta en titt här: Startplats säljes


RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!