LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Så här ser det ut, därute på banan.




Mantorp är banan vi kör på.
Enligt uppgift från arrangörerna är det enda banan i landet man får köra 24-timmarsrejs på.

Om ni kikar på filmen så ser ni hur det ser ut och går till ute på banan.

Här har vi klippt ihop filmerna från den Iphone vi livestreamade med samt en kamera vi hade monterat på vingen bak på bilen.

Njut av resan!


Jakten på vinnarbilen...

Jakten på en ny vinnarbil är igång.

Vad kan vi tro att det blir för något den här gången?

Snack om bakhjulsdrivet har förekommit men då får vi nog leta upp ett nytt garage. Innehavaren av det garage vi höll till i senast hävdar bestämt att "Ingen bonde är så dum att han sätter hästen bakom vagnen".

Lättare, mer effekt, bättre väghållning är naturligtvis önskemål från förarna.
Mer lättmekat, mindre tid i garaget, mindre pengar som läggs på detta nöje är lika självklara önskemål från "Skrotbilsrejsänkorna".

Det är inte helt lätt att kombinera dessa önskemål.

Dessutom har vi en 1:a plats att försvara i 323-klassen.
En klass vi själva har inrättat och hittills vunnit varje gång.
Snart får vi väl stå utom tävlan...


Minnen från Skrotbilsrejset i mars 2010

I rejset som avgjordes i mars 2010 stod vi som slutliga segrare.

En kort tillbakablick kommer här i form av den "presskonferens" som aldrig hölls...


Hämtat från forumet på www.skrotbilsrejset.nu, dock lite försiktigt ändrat för att passa bättre i tid och rum.

Vi i lag Sista Åket vill också tacka funktionärer, medtävlare, ja alla inblandade, i helgens fantastiskt roliga tävling.

Vi körde flest varv och fick del av bonusvarven som delades mellan oss och Repmånad.
Så vi både vann och kom etta.

Att få krydda körningen med segerns sötma gjorde naturligtvis inte saken sämre.

Just nu är vi trötta och segerrusiga och väntar med spänning på att få erhålla 1:a priset.

Vi fick inte ge några längre segerintervjuer men här kommer svaren på frågorna vi tror att vi hade fått vid en presskonferens, är det några andra frågor ni vill ha svar på så hör av er!

- Vilka är Sista åket?
Vi är:
Gunnar, vår lagkapten, och Anders som hösten 2009 syntes i Team Sista färden.
Jonny och Håkan, ett brödrapar som hösten 2009 körde i lag Rödljus Rejsing.

- Varifrån kommer sådana rejstakter som ni uppvisade under dygnet?
Vi kommer allihop från det lilla samhället Lödöse, 4 mil norr om Göteborg.
Även några av förarna i SWAT och Raceinvaders har anknytning till Lödöse och att vi blir bra på långloppsrejsing där kan bero på att Lödöse genomkorsas av Europaväg 45 (Europas längsta väg) så vi är vana vid långa sträckor, mycket trafik och höga farter.

- Rejsing är väl en dyr sport, har ni några sponsorer för att få ihop ekonomin?
Bilen kostade 4500 kr. Bilen var utannonserad för 5700 kr men alla som köpt bil på Blocket-annons vet att annonspriset inte är det pris som gäller när pengar och bil byter ägare.
I det här fallet fick vi dessutom tillbaka en del pengar från säljaren eftersom bilen hade slutat ladda och börjat koka 20 min efter köp. Så bilens pris blev till sist 4000 kr.
Goda prutegenskaper är bra att ha med i laget.

Men visst har vi haft sponsorer.
- Fälgkungen i Göteborg, www.falgkungen.se, gav oss ett schysst pris på enkla Toyo-däck. Vanliga 195/50-däck med lite "sportig attityd", inga R-däck. Priset för vanliga dödliga är 516 kr/däck men då är de helt nya och utan sponsorrabatten.
- Anders bror lånade ut ett garage, ett svinkallt garage där vi fick laga porten och skotta bort snö för att komma in.
- Udéns Sport, www.udenssport.se, i Göteborg gav oss ett par reklamerade skidor som ändå skulle skrotas
- Friluftsfrämjandet Utbildningsteam Väst Alpint, www.frilufts.se/bohuslan-dal/ sålde sina gamla utrangerade skidläraruniformer till oss för ett förnämligt fint pris.
Vi vill passa på att framföra ett stort tack till våra sponsorer!

- Trimmar man en vinnarbil på något sätt, vad kan ni ge för tips till kommande rejsar-generationer?
- Vi hade fått tag på luftfiltermatta till en båtmotor, ur det skar vi en lämplig bit att ersätta originalfiltret med.
- Slutburken på avgassystemet var inget vidare när vi köpte bilen, vi tog bort den helt och hållet och det gav nog uppemot 50 placebohästkrafter, ljudet i kupén var fantastiskt högt men på utsidan lät det inte så där värst mycket. Katalysatorn var kvar.
- Bilen hade lättats ganska mycket men sedan monterade vi skidor, snowboard och snö vilket visserligen ökade på vikten en del men de aerodynamiska effekter som bräda och skidor gav var ovärderliga.

- Skidor, bräda, skidläraruniformer, är det viktigt med ett tema-koncept?
Ja, vi tycker det. Det är en del av tävlingen. Att det blev skidor och snö för oss var ingen slump, det var ett av flera koncept som testades på publik innan det beslutades.
Att det dessutom innebar varma kläder, mössor och vantar gjorde inte saken sämre.
Bikinitemat vi först var inne på hade blivit betydligt kallare.
Vi hoppas att fler lag tar efter och försöker köra mer kul teman.
Vi hade gärna sett att ni alla kommit förbi på lite Afterski (-race) i vår depå efteråt men vi förstår att ni, precis som vi var trötta efter ett dygns härligt rejsande.
Hade ni kommit förbi hade ni kunnat höra de fantastiska låtarna "Who the fuck is Änglakören", "Hello Kitty is a road-kill" och "Polizei, Polizei bränslepump-paj".

- Hur får man bromsarna att hålla i 24 timmar?
Se till att oken är i gott skick, använd bra belägg, i varje fall fram, vi körde på Biltema-belägg fram och "okända samma som satt på när bilen köptes-belägg" bak.
Vi hade dessutom monterat luftkylning av bromsarna.
Sist men inte minst, skit i att bromsa så håller bromsarna längre, vi var aldrig in i depå för att byta belägg.
Eco-driving är inte fel i det långa miljöloppet.

- Var det några tekniska missöden, något som gick sönder på bilen?
Ja, vi hade problem med vindrutespolningen och vår ombyggda vindrutetorkare "STCC-look-singeltorkare".
Fast det var bara när det var upphåll som det inte fungerade som det skulle.

- Men det kan väl inte bara räcka med båtluftfilter och att kyla bromsarna, något mer måste ni väl ha gjort.
Nej.
Vi gjorde inte mer än vad som sagt tidigare under den här presskonferensen. Men bidragande till segern var också:
- Kyla. Vi försökte låta bli att ryckas med i det högre tempo några av bilarna hade.
Vi försökte hållas oss borta från incidenter även om det inte helt gick att undvika.
I de fall vi kan ha bidragit till incidenterna ber vi om ursäkt.
- Bra förberedelser. Många timmar har lagts på att dokumentera och kvalitetssäkra mekarlistor, packlistor, konkurrentanalyser mm. Vi hade mycket bra förberedda tankstopp där var och en av oss hade sin uppgift klar för sig när bilen rullade in i tankningszonen.
- Luras. Många var de som fick veta att vi hade en 1.6:a, att vi hade en skenande AC i bilen, därav snön och rimfrosten på rutorna osv. Att vara listig är viktigt och det kommer vi vara även inför och under kommande rejs.
- Tur. Hade inte Pulverkungens bil gått sönder hade vi inte vunnit varken total- eller 323-kampen. Hade inte SWAT-teamets koppling gått sönder, hade inte snabba Raceinvaders knäckt en drivaxel, hade inte osv.

- Vad är det för match-i-matchen det talas om?
En särskild klass fanns i år, en Mazda 323-klass, inrättad av oss.
Vi hade redan tidigt sagt att det kanske var onödigt eftersom vassaste 323:an skulle vinna hela rejset. Då blev vi i det närmaste utskrattade av Honda- och Golf-förare men skrattar först som skrattar sist...
Priset var en flaska champagne (322 kr och en "presentförpackning" för 1 kr) dvs 323 kr i vinstvärde.

- Hur var stämningen på banan?
Fantastisk!
Visst, det fanns lag som körde långt över sin och bilens förmåga, men på det stora hela var det väldigt schysst rejsing. De flesta som hade långsammare bilar valde att tydligt visa att de släppte fram oss, på samma sätt som vi hoppas att det upplevdes att vi gjorde när snabbare bilar kom ifatt oss.

- Hur ser framtiden ut?
Vi hoppas verkligen att det läggs ut mycket bild- och videomaterial på forumet och på Youtube. Det kommer underlätta enormt för oss i jakten på sponsorer framöver. Förhoppningen är väl att få ta styrningar i STCC-team under kommande säsong och därefter troligtvis köra F1 under 2011.
Eller att i varje fall, med lite tur, kanske få komma in i ett riktigt varmgarage.

- Några sista ord?
Vi vill än en gång tacka er alla med ett rungande:

Jodelatiho (eller vad man nu ropar i fjällen/alperna)

Mvh
Sista Åket


Skrotbilsrejset!

Mantorp Park, 24-timmar, bilen får vara värd max 5000 kr.
Flest varv vinner.

Budgetlångloppsrejsing är ordet och makalöst, fantastiskt roligt är resultatet.

Vi i lag "Sista Åket" har nu ställt upp två gånger.
Båda gångerna har vi kört flest varv, en gång har vi vunnit.

Men om flest varv vinner, borde vi inte kommit 1:a två gånger då?

Till saken hör att det finns goda möjligheter att få bonusvarv.
Roligast bil, roligast lag, gammal bil och "Mest spektakulära incident" går det att vinna bonusvarv för.

Och under rejset 30-31 oktober 2010 fick vi se oss slagna av lag Blårök Racing, de körde en bil tillräckligt gammal för att erhålla 5 bonusvarv så de gick förbi oss med ett varv på slutet. De var väl värda segern, de körde snyggt, fort och hade fått med sig lite tur i bilvalet.

Tur behövs nämligen.
Det finns många om och men  och annat som kan drabba laget under 24-timmar.

Självklart gör vi vad vi kan för att reducera dessa om och men, men om oturen ändå är framme så...

Vi räknar med att stå på startlinjen igen, sista helgen i mars 2011, följ med, här eller på banan!





RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!