Vi körde inte flest varv men Skrotbilsrejset "ain´t over till the...", tävlingsledningen sagt sitt.
I Skrotbilsrejset kan man få bonus- och straffvarv, bilen som körde flest varv fick varvavdrag och därmed kunde vi stå som segrare.
Igen.
Mer om våra upplevelser på banan och idepån kommer naturligtvis framöver.
Liksom filmer, bilder med mera.
Nu vill vi bara framföra ett stort tack till arrangörerna, till medtävlarna och naturligtvis, än en gång, våra sponsorer.
Torkarblad på nätet.
Inte bara det egna, mycket bra, torkarbladet Wipers Flatblade, utan även blad från andra kända leverantörer.
Den här gången regnade det inte men vi vet, efter flera års testning att det här är bra grejer.
Skruvat.se har bidragit med diverse delar samt våra däck, Toyo Proxes T1-R, och senast vi kollade på prisjakt så var Skruvat.se billigast på dessa däck och mycket annat.
Däcken var riktigt bra, vi körde på samma sort förra gången vi vann.
Vill ni köra på vinnardäck, kör på Toyo Proxes T1-R.
Efter 25 timmar (kval + race24 h) hade vi fortfarande kvar ca 4 mm på beläggen.
Mycket bra belägg!!!
Färgen vår bil är lackerad med kommer från Highligts.
Färgen, Montana Black, finns i 136 kulörer. De här färgerna täcker varandra bra utan att "blöda" igenom. Färgerna kan givetvis användas till annat än graffitti och de är mycket prisvärda, ja rentav billiga.
Några smärre incidenter som resulterat i att vi inte har några blinkers fram, en trasig strålkastare samt riktigt fula skärmkanter, men bilen går bra och vi ligger nu på en fjärde plats.
Skruvat.se har bidragit med diverse delar samt våra däck, Toyo T1-R, och senast vi kollade på prisjakt så var Skruvat.se billigast på dessa däck och mycket annat.
Färgen vår bil är lackerad med kommer från Highligts.
Färgen, Montana black, finns i 136 kulörer, något som är mycket bra är att de här färgerna täcker varandra mycket bra utan att "blöda" igenom. Mycket bra!
Precis som tidigare år kommer vi sända live från rejset.
Vi filmar med en Iphone och streamar med hjälp av appen Bambuser.
Fler än vi gör på samma sätt och vi har fått klartecken från några lag att lägga upp deras livesändningar här på bloggen.
För att göra det enkelt att hitta tillbaka hit, även när det fylls på med nya inlägg, så kommer den flytande rutan till höger innehålla en länk till det här inlägget.
Får vi klartecken från fler lag kommer givetsvis även deras livesändningar att läggas in här.
Ljudet från de olika sändnigarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lika högtalarikonen.
Först ut är vi själva, Sista Åket Racing, i vår Honda Civic ESi från 1993.
Här nedan kan ni följa lag Understeer som kör den mest framgångsrika bilmodellen i Skrotbilsrejset hittills, en Mazda 323 1.8i DOHC
Pulverkungen Racing, alltid farliga, alltid trevliga. I år är de tillbaka i en Colt GTi.
Pulverkungen kommer sända från två stycken telefoner.
Lagen ovan använder appen Bambuser.
Det finns fler.
Team Hissen använder "Ustream" när de sänder från sin Mitsubishi Colt GTi
Vi har tidigare skrivit om att vi funderar på vad för kulör bilen ska ha.
Det ska vara sobert.
Elegant.
I dag är bilen lackerad i något som nog var en eldig, rejsig, fartfylld röd kulör men tidens tand och föregående ägare har omvandlat bilen till något blekrött med inslag av orange och brunt.
Nog för att Shabby Chick är trendigt men skabbigt skick är vi inte intresserade av.
Vi har visat bilder där ett av förslagen visats lite försiktigt.
För att hitta bra färger som täcker ordentligt, är lätta att använda och som går in i en skrotbilsrejsbudget vände vi oss till Highlights.nu.
De säljer färg till "gatukonstnärer" och det kändes som rätt val.
Naturligtvis säljer de även färger till skrotbilister och alla andra som också vill måla något.
När vi sökte referenser så nämndes färgserien "Montana Black" flera gånger och vårt val föll på färger ur just den kollektionen.
De har hög täckningsgrad på alla alla underlag något som är viktigt för oss som ska måla både älghorn, plastspeglar, rost, aluminiumplåt och silvertejp som täcker takluckehålet, det som är kvar av bilens plåt och så vidare.
De har dessutom låg ljudnivå och på rejset får vi ju inte låta mer än 90 dB så det här passar oss perfekt.
Nå, vilken av alla de 136 olika kulörerna skulle vi välja?
Först sorterade vi fram de grå, 6 nyanser av grått finns det.
En kulör med namnet "Mouse" kändes inte så rejsig.
Inte heller "Nostradamus". Det var för mycket undergångskänsla där.
Vänster framdäck brukar slitas ganska hårt och att då byta plats på det och höger bak som knappt slits alls är en vanlig åtgärd.
Däckbyten innebär ofta att smutsiga däck ska lyftas, det är mörkt i depån och inte helt lätt att få till bytet på ett smidigt och elegenat, ja rent utav sobert sätt.
Det är här Wheel wire kommer in.
En smidig uppfinning.
Vi har testat den i garaget.
Eftersom vi inte vill visa upp vår bil helt och hållet för er ännu så lägger vi här in en film från leverantören.
Många timmars slit i garaget, vid stafflier uppställda på en österrikisk alpsluttning och slutligen bearbetning vid datorn har fulländat vår nya logga.
Själva är vi riktigt nöjda.
De 4 topparna, representerande var och en av våra stjärnförare.
Den svartrutiga basen som är grunden för vårt rejsande, målflaggan, den alla team suktar efter men få har "tagit".
Det sobra typsnittet "Informal Roman".
Ja, vi kan fortsätta att prata logga, designelement med mera, men vi tar gärna de samtalen efter rejset.
Felet inträffar i fönsterhissmotorn som riskerar att överhettas och sedan smälter. Fönsterhissarna slutar då fungera i de flesta fall, men i förlängningen finns risk för att en eldsvåda uppstår.
Vilken tur att vi plockat bort fönsterhissarna för att spara vikt.
Och när den startar så finns det inte mycket till avgasssystem.
Det var lika angripet av rost som bagageluckan.
Så det blir till att bygga nytt.
Vi har funderat lite på hur vi ska får det alldeles lagom avstämt.
Vi har lyssnat mycket på vackra trumpetsolon, klarinettditon och inte minst lockats av bastubans djupt liggande toner. Det ena instrumentets toner sobrare än det andra.
Men vår anknytning till skidåkningen innebar att vi till slut fastnade för något helt annat.
Sista Åket rekommenderar dessutom denna fantastiska inspelning av Amazing Grace.
Den musikaliska insatsen är god men jämfört med skådespelarinsatserna i den här videon så bleknar allt annat.