Honda Civic av den modell vi kommer köra har en intressant bakluckelösning.
Bakrutan kan fällas upp separat så att man enkelt kan stuva ner och plocka upp mindre grejer ur bagaget.
Inget särskilt ovanligt idag, köp en ny BMS 5-serie Touring och du får samma lösning.
På Hondan fälls sedan underdelen av bakageluckan, den som i vårt exemplar mest består av järnoxid, nedåt/utåt så att det blir som en liten sittbänk eller vad man nu vill kalla det.
Det är nog praktiskt och bra.
För att lättare tona bakrutan, och kanske främst för att spara vikt, tog vi bort bakrutetorkaren.
I bakrutetorkaren sitter en viktig del av låsmekanismen så nu får vi inte riktigt rutan att stanna på plats.
För att få rutan att stanna kvar har vi provat några olika varianter på infästning.
Vilken är egentligen bäst?
Ingen av varianterna är särskilt rejsig. Och absolut inte sober.
Carapax patentsökta stängningskrok i ny plastblandning som skall vara så gott som oförstörbar vid bruk i alla temperaturer. Monterad med 6mm elastik och handtag, lämplig för hummertinor.
Även lämplig för Honda Civic. Civic är ju inte mycket större än en hummertina och som ni ser så uppfyller Civicen Hav- och vattenmyndighetens krav på flyktöppningar i nederkanten av varje rum.
Här testar vi en mer traditionell bagagesurrningslösning. Om än diagonalt.
Den här lösningen tror vi minst på.
Risken är att Bjärvligan av misstag krokar i fel och drar loss både kofångare och bakruta vid en bärgning som med största sannolikhet inte kommer inträffa.
Vi mekar i ett garage. Det är ju inget ovanligt eller speciellt med det.
Vi antar att de flesta teamen mekar i garage.
Just det garage vi mekar i verkar aldrig bli klart.
Tidigare har vi fått hjälpa till med vindskivor och förra året monterade vi ner porten åt garageägaren, den skulle nämligen säljas och en ny monteras.
Idag när vi kliver in i garaget möts vi av en gigantisk plywood-skiva. Vi trodde, hoppades, ett tag att garageägaren beslutat sig för att hjälpa till med att tillverka en splitter åt oss.
Men tji fick vi. Vi fick hjälpa till med att såga och bära för att förbättra garaget på vinden. Där vi inte ens förvarar något.
Och då flyttade vi ändå till det här garaget eftersom det förra garaget innebar att vi var tvugna att laga en port, skotta bort drivor med snö, fixa en fotogenkamin, mocka åt 17 hästar och vi vet inte vad för att få tillgång till garaget.
2012 års Monster Jam i Göteborg har gått av stapeln.
På ett välfyllt Nya Ullevi stod till slut Sista Åkets favorittruck som vinnare i Freestyle-momentet.
I denna del av showen skall förarna på 90 sekunder hoppa, demolera bilar, göra donuts , köra på bakhjulen och därmed imponera på domarna som har makten att dela ut extra tid och därefter bonus poäng.
Sista Åket kom till Skrotbilsrejset Mars 2011 med en underbar Mazda 323 vilken vi dekorerat med El Toro Loco, (vilket mycket strikt översatt betyder "Den galna tjuren)", som förebild. Vi kallade vår bil för El Vaca Loco, vilket, mycket fritt översatt, betyder "Den galva kalven".
Vår galning var inte till närmelsevis så skräckinjagande som storebror, men vi satte oss återigen i respekt och ledde med 20 varv efter tre fjärdedelar av testet då något gick riktigt galet i motorn och vi fick avbryta.
På bilden nedan ser man hur det sprutar ånga ur näsborrarna på monstertrucken, denna feature hade också vi. Vi sprutade rökvätska på grenröret. Funktion funkade bäst hemma i garaget och fräckt var det.
På Youtube kan man idag se allt fler "instrumentbrädesfilmer".
De används bland annat för att förare i trafiken ska försäkra sig om vad som egentligen hände vid en trafikolycka.
Ibland blir det riktigt roligt.
Se tex den här filmen på en tjej som försöker icensätta en trafikolycka på ett ovanligt korkat sätt (finns det föresten några smarta sätt att iscensätta olyckor?)
Vi kör ju med kamera i bilen på rejsen, prydligt monterad på instrumentbrädan (och emellanåt har vi även filmat från andra vinklar och vrår).
Här finns inga motsatsförhållande, det sobra kan vara rejsigt och det rejsiga sobert.
Vi kommer det närmaste presentera lite bilder på bilar, detaljer mm som vi hittar här och var och frågan till er, till oss, är "Sobert eller rejsigt?"
Vår tanke, vår plan till höstens rejs är ju att komma med en snygg, sober bil, samtidigt som det ju faktiskt är ett rejs så det rejsiga får inte förtas. Så därför, hjälp oss besvara frågan.
Vi börjar med en bild på en bil som gärna vill vara en 323:a.
De där "vingarna/bryggorna/plastbitarna" uppe på huven.