LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Fästligt värre!

Honda Civic av den modell vi kommer köra har en intressant bakluckelösning.
 
Bakrutan kan fällas upp separat så att man enkelt kan stuva ner och plocka upp mindre grejer ur bagaget.
 
Inget särskilt ovanligt idag, köp en ny BMS 5-serie Touring och du får samma lösning.
 
På Hondan fälls sedan underdelen av bakageluckan, den som i vårt exemplar mest består av järnoxid, nedåt/utåt så att det blir som en liten sittbänk eller vad man nu vill kalla det.
 
Det är nog praktiskt och bra.
 
För att lättare tona bakrutan, och kanske främst för att spara vikt, tog vi bort bakrutetorkaren.
I bakrutetorkaren sitter en viktig del av låsmekanismen så nu får vi inte riktigt rutan att stanna på plats.
 
För att få rutan att stanna kvar har vi provat några olika varianter på infästning.
 
Vilken är egentligen bäst?
 
Ingen av varianterna är särskilt rejsig. Och absolut inte sober.
 
 
Här använder vi en Carapaxkrok.
Från tillverkarens hemsida:
Carapax patentsökta stängningskrok i ny plastblandning som skall vara så gott som oförstörbar vid bruk i alla temperaturer. Monterad med 6mm elastik och handtag, lämplig för hummertinor.
 
Även lämplig för Honda Civic. Civic är ju inte mycket större än en hummertina och som ni ser så uppfyller Civicen Hav- och vattenmyndighetens krav på flyktöppningar i nederkanten av varje rum.
 
 
Här testar vi en mer traditionell bagagesurrningslösning. Om än diagonalt.
 
Den här lösningen tror vi minst på.
Risken är att Bjärvligan av misstag krokar i fel och drar loss både kofångare och bakruta vid en bärgning som med största sannolikhet inte kommer inträffa.
 

Våra nya däck!!

Eller "Dance like a moose...", del 2.
 
Ska man dansa krävs det inte bara ett gott fotarbete, man behöver också bra på fötterna.
 
Visst, det barfotadansas över hela världen.
Men sällan på asfalt och sällan i hastigheter uppemot 160 km/h.
 
Våra nya sulor har anlänt.
Toyo T1R i storlek 195/50-15.
Billiga däck. 493 kr styck.
 
Skruvat.se har levererat däcken och tar man en titt hos prisjakt.se så ser man att Skruvat.se är billigast.
Igen. 
 
Japanska däck till japansk bil.
 
Och vi vet att vi gjort rätt val.
 
Se här:
 
 
 
 
 

Dance like a moose, sting like a...

...bee?
 
I förra inlägget presenterade vi hur vi tänkte oss kring årets tema, "El alce loco".
 
Muhammed Ali, väldens kanske främste boxare körde med en stil som han beskrev som "Float like a butterfly, sting like a bee".
 
Vi är inte mycket för fjärilar, vi tror att de kan vara lite sårbara i slutet av oktober när det är kallt ute.
Den älgtjur som överlevt jakten är dock snabbare och smartare än dess jägare.
 
Och det är lite så vi ser på det hela.
 
Vi kommer bli jagade runt banan, men vi kommer vara lite snabbare än jägarna.
 
För att dansa krävs dock ett bra fotarbete och vi har förbättrat bilen för att underlätta just fotarbetet.
 
Nya sportpedaler.
 
 
Sobra. Tycker vi.
Rejsiga, tycker leverantören.

Ett horn i sidan!

Man skulle lätt kunna tro att de rejsande teamen är bittra konkurrenter.
 
De flesta motorsportintresserade har säkert någon gång hört hetsiga ordväxlingar mellan förare i depåerna..
 
I Skrotbilsrejset är det dock gentlemannarejsing som gäller, lite sobert, skulle man kunna säga.
 
Visst händer det incidenter och visst kan det ibland förekomma att någon inte direkt imponeras av konkurrenternas körning.
 
Men på det stora hela går det riktigt schysst till så några horn i sidan har vi inte till konkurrenterna.
 
Däremot har vi haft horn på taket på en av våra bilar, det var snyggt.
 
För att glädja de konkurrenter som kör tyska bilar har vi i år valt att dekorera bilen med horn igen.
Infästningen är inte helt klar men ungefär så här kommer det se ut, låt oss presentera "El Alce loco", "Den galna älgen":
 
 
Kanske inte optimalt sett till aerodynamiken...
 
Snyggt, rejsigt eller sobert?
 
 
 
 
 

Så var det dags igen....

Man tror ju knappt att det är sant.

Vi mekar i ett garage. Det är ju inget ovanligt eller speciellt med det.

Vi antar att de flesta teamen mekar i garage.

Just det garage vi mekar i verkar aldrig bli klart.

Tidigare har vi fått hjälpa till med vindskivor och förra året monterade vi ner porten åt garageägaren, den skulle nämligen säljas och en ny monteras.

Idag när vi kliver in i garaget möts vi av en gigantisk plywood-skiva. Vi trodde, hoppades, ett tag att garageägaren beslutat sig för att hjälpa till med att tillverka en splitter åt oss.

Men tji fick vi.
Vi fick hjälpa till med att såga och bära för att förbättra garaget på vinden. Där vi inte ens förvarar något.
 
Och då flyttade vi ändå till det här garaget eftersom det förra garaget innebar att vi var tvugna att laga en port, skotta bort drivor med snö, fixa en fotogenkamin, mocka åt 17 hästar och vi vet inte vad för att få tillgång till garaget.

Monster Jam 2012

2012 års Monster Jam i Göteborg  har gått av stapeln.

 

På ett välfyllt Nya Ullevi stod till slut Sista Åkets favorittruck som vinnare i Freestyle-momentet.

 

I denna del av showen skall förarna på 90 sekunder hoppa, demolera bilar, göra donuts , köra på bakhjulen och därmed imponera på domarna som har makten att dela ut extra tid och därefter bonus poäng.

 

Sista Åket kom till Skrotbilsrejset Mars 2011 med en underbar Mazda 323 vilken vi dekorerat med El Toro Loco, (vilket mycket strikt översatt betyder "Den galna tjuren)", som förebild. Vi kallade vår bil för El Vaca Loco, vilket, mycket fritt översatt, betyder "Den galva kalven".

 

Vår galning var inte till närmelsevis så skräckinjagande som storebror, men vi satte oss återigen i respekt och ledde med 20 varv efter tre fjärdedelar av testet då något gick riktigt galet i motorn och vi fick avbryta.

 

På bilden nedan ser man hur det sprutar ånga ur näsborrarna på monstertrucken, denna feature hade också vi.
Vi sprutade rökvätska på grenröret. Funktion funkade bäst hemma i garaget och fräckt var det.

 











Instrumentbrädesfilmer

På Youtube kan man idag se allt fler "instrumentbrädesfilmer".
 
De används bland annat för att förare i trafiken ska försäkra sig om vad som egentligen hände vid en trafikolycka.
 
Ibland blir det riktigt roligt.
Se tex den här filmen på en tjej som försöker icensätta en trafikolycka på ett ovanligt korkat sätt
(finns det föresten några smarta sätt att iscensätta olyckor?)
 
 
 
 
 Vi kör ju med kamera i bilen på rejsen, prydligt monterad på instrumentbrädan (och emellanåt har vi även filmat från andra vinklar och vrår).
 
Ibland lyckas vi fånga intressanta situationer.
 
Se tex de här sekvenserna ute på banan:
 
 

Sobert eller rejsigt?

Vi har fått några frågor angående det här med "Sobert" och "Rejsigt".
 
Finns det ett motsattsförhållande?
Kan det sobra vara rejsigt och det rejsiga sobert?
Vi ska försöka reda ut det.
 
Brittsh Racing Green.
Sobert, när man ser färgen på en Jaguar XK120, följ länken för att se en replika.

Rejsigt, när man ser det på en Aston Martin DBR9
 
Här finns inga motsatsförhållande, det sobra kan vara rejsigt och det rejsiga sobert.
 
Vi kommer det närmaste presentera lite bilder på bilar, detaljer mm som vi hittar här och var och frågan till er, till oss, är "Sobert eller rejsigt?"
 
Vår tanke, vår plan till höstens rejs är ju att komma med en snygg, sober bil, samtidigt som det ju faktiskt är ett rejs så det rejsiga får inte förtas. Så därför, hjälp oss besvara frågan.
 
Vi börjar med en bild på en bil som gärna vill vara en 323:a.
De där "vingarna/bryggorna/plastbitarna" uppe på huven.
 
Sobert eller rejsigt?
(Eller kanske bara rent utav skitfult?) 
 

Provkörning

Vi har tidigare visat en film med en massa kossor på vägen.
 
Det var från en provkörning och det var ju inte utan att vi kände igen oss, fullt med bromsklossar på vägen.
 
Nu har vi varit ute på en provtur med vår Honda.
Och tror ni inte att det händer igen?
 
Se filmen.
Musiken i filmen kommer från Akihiro Hondas låt "Vr Training"
 
 

Play it again SAM

Tidigare år har ett gäng killar från företaget SAM Bilmode varit med och kört och de har också bidragit till det digra prisbordet på Skrotbilsrejsert.
 
Vi har ju fått känna på hur det är att vara med och motta priser och det är en känsle vi siktar på att få återuppleva.
 
Ett år vann vi presentkort på SAM.
 
Till kommande rejs köpte vi en mockaratt, en riktigt schysst kringla.
 
Men det blev en del kosing över.
 
Vad göra?
 
Vi tog ett besök på SAM, slog till på ett nytt rattnav till Hondan.
 
Fortfarande pengar över.
 
Nya extraljus.
Hondan kommer lysa upp nattmörkret för oss och övriga lag.
 
Fortfarande pengar över?
Nej, nu var det slut.
Men gav SAM upp för det?
Icke!
 
Vi fick med oss ännu mer godis hem.
Vi håller som bäst på att klura kring hur vi ska styra upp detta bilgodis.
Vad det är för något? Vänta och se...
 
Kommer killarna från SAM Bilmode med och kör i år igen?
Vi vet inte, men vi hoppas på "Play it again SAM"
 

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!