LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Snart sista chansen...

...att anmäla sig till nästa rejs, det är som med Vasaloppet och Vätternrundan, populära långlopp blir snart fullbokade.

Om det är så farligt med Skrotbilsrejset vet vi inte, men ta chansen att få en fantastiskt rolig helg på Mantorp med kompisarna, anmäler er gör ni på www.skrotbilsrejset.nu

Vi har legat lite lågt med bloggandet ett tag, såren har slickats och krafter hämtats.

Men räkna med att uppdateringarna kommer lite oftare ett tag nu.

Snart är det dock sista chansen att få ännu bättre pris på torkarblad från Wipers.
Vi kör med blad från dem på våra "gatbilar" och hittills är vi riktigt nöjda.
De är lätta att montera, sitter bra, är tysta och fina och sist men inte minst, de torkar bra.

Rabattkoden ni använder på wipers.se är XXXXX (struken sedan erbjudandet gått ut) och den fungerar till den sista april 2011.

Nästa vecka kommer ett nytt erbjudande ut, då från Mekafrance.
Håll ut.

Tills dess har vi ett härligt vårtecken att bjuda på.

Följ länken: Grönbete

Erbjudande från WIPERS.SE

Nu är våren här, i varje fall i västsverige där vi i Sista Åket håller till, och vinterdäcken byts mot sommardäck.
För att njuta som bäst av alla förändringar i naturen och trafiken är det bra om era vindrutor är rena och fina.

Våra sponsorer WIPERS, ger alla er som följt vår blogg  på 10% rabatt om ni beställer torkarblad innan den sista april 2011. När ni beställer torkarblad hos dem så kan ni i kassan ange en rabattkod, skriver ni (XXXXXX rabattkodens giltighet har gått ut och är därför struken) där så dras rabatten av.

WIPERS hemsida når ni genom att klicka på loggan nedan.





Vi har börjat få lite ordning på filmerna från rejset.
Här är ett klipp med en stunds skön rejsing mellan oss, Scuderia Cross Design i en Volvo 855 Turbo och Fordonsmäklarna i en Volvo V40 T4.



Vi var bäst...!!!

...i varje fall i 522 varv.

Sista Åket har för första gången råkat ut för det som vi tidigare sett många av våra konkurrenter och vänner drabbats av.

Motorhaveri.

Inte så att bilen bara gick lite dåligt och misstände på någon cylinder, det har hänt förr, vi slog till rejält med ett helt och fullständigt motorras.

Varför rasade motorn? Vi vet inte. Och kommer väl aldrig få veta heller.

Vad vi däremot vet är att vi återigen hade fantastiskt roligt, både på och utanför banan.

Som vanligt var det med stor förväntan och nyfikenhet vi anlände till Mantorp.
Att få se konkurrenteras bilar, träffa kombatanter och att börja andas in Mantorp-luften igen.





Redan på fredagen behövde ett konkurrent-team delar och de delar som behövdes satt på taket på vår bil.
Vi har inställningen att ett rejs ska avgöras på banan och inte i depån.
Vi hjälper till om vi kan så därmed avhornades vår "kalv".

Innan kvalet startar skall alla bilar besiktigas och ett förarmöte hålls.
Besiktningsmännen bedömmer bilarnas värde och kollar så att de är säkra.
Till exempel skall det inte läcka bensin och batterier ska sitta fast, så också gitarrer, frälsarkransar och andra dekorationer.

Förarmötet hålls för att se till att alla vet vilka regler som gäller på banan, när omkörningsförbud gäller, hur vi ska bete oss när det är säkerhetspersonal ute på banan mm.

Besiktning och förarmöte gick snabbare än vanligt och kvalet kunde påbörjas.
Kvalet avgör startordningen i rejset men det är egentligen ganska oviktigt att stå längst fram, efter 24 timmar är det inte startordningen som avgör.
Under kvalet hade vi vår enda avåkning, ska man åka av så är det väl som bäst att göra det just då.
Vi fick snabb och säker bärgning av Bjärvligan, massa tack!

Vi fick starta på 6:e plats vilket var ungefär vad vi hade siktat på, fördelen med att stå lite längre fram i startleden är att det är mindre trafik och färre incidenter, det blir en lite lugnare början på rejset.

Starten gick och det visade sig att vår galna kalv var riktigt yster.
Snart hade vi intagit förstaplatsen, en plats vi sedan i stort sett inte släppte ifrån oss under de ungefär 18 timmar vi var med och körde. Det här var den bästa bil vi haft med oss till ett skrotbilsrejs.

Vi ledde som mest med 12 varv!!



Men vad hände när bilen till slut bestämde sig för att lägga av?
Vi märker vid ett depåstopp att motorn tryckt ut olja. Två breda oljeränder täcker motorhuven. Vi trodde att vi gjort ett banalt misstag så olja fylls på och bilen rullade ut på banan igen. Vid nästa stopp har det börjat låta illa om motorn, till följd av för lite olja? Vi anade oråd. Men hällde i mer olja, höll tummarna och fick ut bilen igen.

Vi kör nu inte mer än ett halvt varv innan bilen bestämmer sig för att lägga av helt och med ett stort rökmoln, en värdig konkurrent till den berömda Lützendimman, avlutade vi det här rejset.

När bilen kommer in i depån, (tack än en gång till Bjärvligan) kan vi konstatera ett stort hål i oljetråget rakt ovanför avgasröret.




Varför det blev ett stort hål?
Återigen, vi vet inte.

Det var inte riktigt på det här sättet vi hade tänkt avsluta rejset men vi kan nöjt konstatera att
- vi aldrig haft bättre snittider än så här
- vi aldrig varit bättre än så här i depån
- vi visade att vi är ganska bra på det här med skrotbilsrejs
- vi hade tur med vädret.

Dessutom, att plåga en 20 år gammal bil på det här viset och ändå bara ha ett enda fel på bilen, det är ganska bra...

Så vi vill avsluta det här rejset med att ge oss själva en guldstjärna.

Ett stort tack till våra sponsorer, till alla er som följt oss, hjälpt oss och kommit med glada tillrop.
Ett stort tack till alla deltagande team för fin körning ute på banan.
Ett stort tack till arrangörerna av Skrotbilsrejset.
Ett grattis till Team Understeer som vann Mazda-323-kampen.
Ett stort grattis till Pulverkungen Racing som körde flest varv.
Ett ännu större grattis till Team Slagsida som vann rejset, det var ingen konkurrens om bonusvarven för "Best in Show", ni var bäst och vi röstade självklart på er!


RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!