LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Honda Civic vs Ferrari 430 Scuderia

Vi har ju pratat en del om Honda Civic det senaste.

Vi har påbörjat grundliga studier av bilmodellen, Honda Civic.
(EG6-varianten för er som har lite djupare koll)

Den här filmen talar ju utan tveckan till Hondas fördel.



Vi hoppades in i det sista.

Janne "Flash" Nilsson, en ikon inom svensk banracing berättade i dagarna att han inte kommer köra TTA Elitserien i Racing 2012.

Vem som skulle ta över styrningen skulle meddelas senare i veckan.

Vi i lag Sista Åket har alla gått och hoppats, trott, önskat att telefonen skulle ringa och ge oss beskedet.
Eller i varje fall frågan.

Så fort ett okänt nummer dykt upp i displayen/skärmen så har vi känt lukten av brända slicks och racesoppa.

Men nej.

Inte denna gången heller.

Idag avslöjades att det blir Robin Rudholm som tar över.

Nu är Robin inget dåligt val och vi vill passa på att gratulera både honom och team Flash Engineering.

Fler vinnare!

Vi har i all hemlighet korat en vinnare i en av tävlingarna som Nu Djävlar DBEK initierat här på bloggen.

Tävlingsmomentet var enkelt.
Kommer det gå bättre eller sämre för Nu Djävlar när de bytt namn från Englakören?

Många svar kom in.
Flera var rätt.

Vinnaren, Daniel, svarade kort och koncist, lika kort som Nu Djävlars deltagande i senaste rejset, NEJ.

Och det hade han ju helt rätt i.

Det var faktiskt ett av teamets allra sämsta insatser någonsin.

I bra tävlingar finns det bra priser.
Det här vann Daniel:



Vem Jack är har vi ingen aning om.
Men flaskan är Daniels.

Grattis till vinsten!

Även Nu Djävlar vann ett pris under senaste rejset.
Det är Bjärvligan (Bärgargänget) som delar ut ett vandringspris i form av en Bjärvklo.
Priset går till det lag som bärgas flest gånger.



Och priset gick alltså till Nu Djävlar DBEK.

Många bärgningar blev det!

Ett stort grattis, eller något, till Nu Djävlar DBEK, en bärgning var 13:e varv ungefär...

Det finns fler vinnare från Mantorp Park.
Den helg Skrotbilsrejset egentligen skulle körts hölls det ett seedningslopp för Götegorgsvarvet.
Varvtiderna var väl inte så där värst imponerande, runt 11 minuter, att jämföra med 1:45 som de snabbaste skrotbilisterna kör på.

Men en vinnare är en vinnare!
Stort grattis till Hans Brolund och Hanna Keiser, vinnare i herr respektive damklassen.

Är det Honda Civic som är det rätta?

Blir det ett nytt Skrotbilsrejs till hösten?

Vi har inte en aning men vi hoppas innerligt.

Lag Psycho Circus som vann senast har 2 förstaplatser nu.
De är därmed det mest framgångsrika laget i Skrotbilsrejsets historia.
Det har vi tänkt att ändra på.

De har precis som vi, vunnit med Mazda 323.

Mazda 323 har visat sig vara riktigt bra val för de här rejsen.

Men är Mazda 323 det bästa valet?

Ja, av statistiken att döma så är det så.

Men...

Vi tror på ett mer vetenskapligt angreppssätt i val av bil.

Därav vårt "Bilutvärderingsverktyg".

Det har, oavsett vad för bilar som testats, visat att Mazda 323 är det givna valet.

Ända fram till nyligen.

Någon (mallen är fri och öppen för alla och envar att använda sig av) har skrivit in en Honda Civic Esi. 
Och hur vi än vänder och vrider på det så är den bättre än Mazda 323.
Är det den nya vinnarbilen?
Är det en Honda Civic vi ska leta efter?

Vi måste reda ut det här.
Ni som har bra förslag och kommentarer kring ovanstående, lämna gärna en kommentar.

Ett stort tack till NEDC Racing

Sista Åket vill framföra ett stort tack till NEDC Racing som hjälpte till att blogga från senaste rejset.

Tyvärr var deras bil inte riktigt så fantastisk som vi hade hoppats men de gjorde ändå en strong insats, de var ju trots allt rookies i skrotbilsrejsing.

Nästa gång räknar vi med att få möta dem på banan ocgh då får de se till att ha en egen tankutrustning med sig.
Men nu vet de ju hur en bra tankutrustning ska se ut.




Riktiga män åker inte....

...skidor.

Vad är detta?

"Riktiga män åker inte skidor"

Det budskapet stod att läsa på en av bilarna i senaste rejset.

Lag straffvarv som körde bilen måste ha levt i ett mycket litet garage de senaste decennierna.

Hermann Maier
Manligare än många män.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hermann_Maier

Juha Mieto.
Den mannen, och det skägget, skojar man inte bort.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Juha_Mieto

Hur gick det för lag straffvarv i senaste rejset?
Vi vet inte, vi brukar tappa intresset för resultatlistan efter 20: plats.

Vad vi däremot vet är att vi älskar det "trash talk" som omger Skrotbilsrejset.
Lag straffvarv har på ett föredömligt sätt bidragit till detta.
Vi ser fram emot att visa dem vad skidåkare kan göra i kommande rejs.
Skidhandsken är kastad...

Nedan ser ni tre bilder.
En som visar budskapet på lag straffvarvs bil.
Två som visar var skribenten av detta inlägg och Bosse från lag Nu Djävlar DBEK gjorde sista åket för den här säsongen.



Race Story NEDC Racing

Grattis Psycho Circus Rasta Fari edt. till en välförtjänt seger!

Full satsning från start till mål i 24h, det gillar vi!

 

Här kommer våran Race report:

NEDC Racing satsade fullt men koma bara 5 varv inledningsvis då styrningen havererad. Läget kändes riktigt tufft. Men efter en mirakulös 2 timmars insats av Olaf så kunde vi ut och köra igen. Sedan rullade det på bra och vi matade varv efter varv ända tills det genades friskt rakt igenom chikanen vilket resulterade i trasigt kyl. Men efter lite sponsring av Team Slagsida aka ” Dvärgligan” som tyvärr hade fått bryta pga hål i blocket, kunde vi  fara ut på banan igen. Tyvärr var glädjen tämligen kortlivad då bromhydraliken bak sprang läck. Efter ännu en depå insats rullade bilen igen, nu endast med frambromsar. Natten drog in och 360 malde varv efter varv lång in på småtimmarna ända tills pinnbultarna vänster bak gick av. Av detta lärde vi oss att det flesta Japps bilar inter verkar ha samma dimension men det löste till slut och vi fick på hjulet igen.  Målflaggan började nu närma sig och solen värmde på. Plötsligt började bilen misstända ordentligt och det var återigen depåbesök, denna gång hade fördelarlocket spruckit och en tänd utgång var hel körd. Resterande del fick köras med 3 cylindrar. Glada var vi när målflaggan äntligen viftas framför vår Volvo 360 och 432 varv hade avverkats.

Tack Sista-Åket för tankutrustning det var nästan det enda som fungerade felfritt.

//NEDC Racing


NEDC är ute på banan igen!

Det är en bit upp till en topplacering men bilen är i varje fall ute på banan igen.

Gott jobbat killar!


Natten har gått...

...och den verkar ha varit ganska snäll mot teamen på Mantorp och deras bilar.

Ett fåtal lag har brutit.

I toppen ångar Psycho Circus på i ledningen men det är fortfarande jämnt där bakom.

Vinner Psycho Circus tar de över som det mest framgångsrika teamet i Skrotbilsrejset.

Sista Åket har en vinst och en andraplats.

Hur går det för våra gästbloggare NEDC?

Vi vet inte men bilen verkar stå still.

//Sista åket


RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!