LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Vinn presentkort från Skruvat.se!

Nu är det dags, en av de utlovade tävlingarna körs igång idag.

Den här gången i form av en traditionell "tipspromenad".
Ni behöver dock inte gå särskilt långt, det blir bara en rymdpromenad i cyberspace.

Svaren lämnas i kommentarsfältet, vi presenterar inte svaren på  bloggen så ingen förutom vi i Sista Åket kommer kunna se svaren.
Kom i håg att lämna din mailadress så att vi kan ta kontakt med dig om du är den lyckliga vinnaren.

Priset i tävlingen är ett presentkort från



Senast den 5 december vill vi ha era svar och frågorna, de kommer här:

Fråga 1. I senaste skrotbilsrejset körde vi på däck från Vredestein.
Från vilket land kommer Vredestein?
1. Tyskland
X. Holland
2. Frankrike

Fråga 2. Vilket lag tog hem det åtråvärda priset för bästa/roligaste utklädnad/tema?
1. Team Slagsida med sin Star Wars-BMW (vilken inte höll mer än 5 varv så kraften var inte med dem...)
X. Team MFF, "De himmelsblå"
2. Team Englakören

Fråga 3. Skruvat.se säljer bildelar på nätet. Hur lyder deras slogan?
1. Bra bildelar till skruvade priser
X. Det är bara våra priser som är skruvade
2. Skruva, skruvade, skruvat.se

Fråga 4. Sista Åket är numer rutinerade skrotbilsrejsare.
Vi är också riktigt rutinerade bränslepumpsbytare.
Hur lång tid behöver vi för att byta bränselpump på en Mazda 323f?
1. 4 minuter
X. 10 minuter
2. 29 minuter

Fråga 5. Vilka två kända orter har fått ge namn åt kurvor på Mantorp Park?
1. Paris och Mjölby
X. Paris och Dakar
2. Mjölby och Boxholm

Utslagsfråga:
När vi köpte vår senaste bil satt det ett avtagbart drag på den.
Det skruvade vi loss och sålde.
Hur mycket fick vi betalt för draget?

Lycka till!!


Nya tävlingar!!!

Tidigare i höst hade vi en bilquiz här på bloggen.

Den var uppskattad och givetvis vill vi hitta på fler uppskattade tävlingar.

Inom kort kommer den första så titta in här med jämna mellanrum så att ni kan vara med och delta.

Fina priser utlovas.

Vi kommer också med lite recensioner av de däck, bromsar, torkarblad mm vi körde med under rejset för givetvis vill vi delge er våra erfarenheter av de grejer vi hade på bilen.


Rejset är slut och det är vi med...

En fantastisk helg är till ända och det är först nu man börjar känna sig som en riktig människa igen, fram tills nu har vi känt oss nästan lika risiga som de bilar som lämnades kvar på Mantorp.

Vi vill börja med att gratta de välförtjänta vinnarna, Psycho Circus. Ni har kört mycket bra i tidigare rejs och i år fick ni till det hela vägen. Grattis.

Psycho Circus vackra och snabba cirkustält, stommen är en Mazda 323f

Vi vill också gratta alla andra "vinnare". Det måste varit rekord i prisutdelning denna gång.
Sista Åket gillar vinnare så är bara att ösa på med gratulationerna till er också.

"Vackrast" och därmed vinnare av 5 bonusvarv blev Englakören. Englakören älskar citat och till den här bilden slänger vi med ett citat från tävlingsledningen.

"Hoppas att vi aldrig  behöver se det här igen"

Tack till arrangörerna.
Bästa ordningen hittills.
Tack för att ni lyckades få Miljökontoret i Mjölby att låta oss köra.
En eloge till er.  

Och tack till Bjärvligan som återigen utförde ett fantastiskt jobb med många glada miner och härligt humör.
Ni är fantastiska. Att åka och lyssna på musiken ni spelar är en fröjd. Tack för att ni spelade slagdängan "Who the fuck is Englakören" om och om igen, det är en av de finaste låtar vi känner till.



Otroligt bra att alla team ställde upp på att fixa med avgasystemen så att ljudet förhoppningsvis höll sig på en nivå som innebär att skrotbilsrejset kan köras även framöver.

Det var snygg, schysst racing ute på banan.
Troligtvis bästa rejset någonsin och nu är det väl också dags att berätta lite mer om hur vi upplevde rejset.

Vi i Sista Åket köpte vår bil för ett par månader sedan. Vi hade länge pratat om vad vi vill göra med den, vi hade ett par för oss avancerade meck vi ville ta oss an. Meck som skulle göra bilen snabbare, mer lätthanterlig, bättre, på alla sätt. Men så bidde det inte.

Tidigt visade det sig att bilen inte ville vara med i högersvängar. Vi lyckades mäta oss fram till att bränsletrycket försvann. Vi började läsa på och höra oss för.

Det visade sig vara ett vanligt fel i Mazdor. Troligtsvis det vanligaste felet utan lösning.

Vi testade massor av saker. Och det var ungefär det enda vi höll på med. Nya ideer, nya tester.

Flera gånger åkte vi från garaget i tron om att nu, nu skulle det fungera.
Men så var det samma visa när vi åter startade upp skrället. Dessutom ändrade felet karaktär.

Istället för att lägga av i kraftiga högersvängar hände det plötsligt bara i lätta högersvängar. Sen var det i alla högersvängar och ett tag vid inbromsningar eller i branta uppförslut. Nu finns det inga branta uppförslut på Mantorp så just den detaljen oroade oss inte ett dugg.

Till slut tror vi ta oss fasen att det en stund hände i alla svängar. En sak vi visste fungerade som botemedel var att fylla på med bränsle (inte konstigt att Mazdajanne sålde bilen med full tank så inget tack till honom...). Hur som helst, rätt var det var kom vi på det.

- Förfiltret till pumpen är problemet, vi tar bort det helt och hållet.

Vi checkade och dubbelcheckade. Bilen gick som ett skott och vi fick ny tändvätska. Vi kraftsamlade och fick ihop en bil enligt de inställningar och modifikationer som vi haft tidigare och lite till. Bilen kändes ruskigt bra. Vi körde rätt så mycket där hemma, tack alla tålmodiga grannar som fått stå ut med att se bilskrället fara omkring på vägarna. Bilen gick helt utan problem.

Men i kvalet var problemet tillbaks. Helt jxxxa otroligt. Desperat mekande ledde till att vi inte hann ställa upp i tid och fick starta från depån.


Vi bestämde oss för att köra stinterna tills bilen började bete sig illa, vilket visade sig vara efter sisådär en timme.

Vi fick starta sist men redan efter första stinten var vi upp på 11 plats och nån gång under de första timmarna sas det att vi var på 4: plats.

När bilen gick, då gick den oftast riktigt bra och vi såg på varvtiderna att vi var bland de snabbaste på banan.


Men så dök nya problem och ännu mera upp.

Under rejset bytte vi
- bränslepump två gånger, det går på 10 minuter.
- vi bytte bränslefilter ett antal gånger (tur att vi placerat det lättåtkomligt), det går på ett vanligt tankstopp.
- vi bytte spridare, 35 minuter, låt inte märkesverkstaden lura i er något annat.
- vi bytte bromsrör, tack till Rebel Racing som köre en Toyota Starlet som lade av tidigt. Den bilen har nu ett bromsrör mindre. Det var lite väl långt så det fick böjas och bändas lite för att passa.

Ni kan se det tunna grå bromsröret som böjts och fixats för att passa.

Under slutet av rejset gick bilen riktigt bra, men högersvängsproblematiken var kvar.

Vi fick till en 1:49:XX tid och slutade till sist på en godkänd 13:de plats.

Tack allihop för en härlig rejshelg!


RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!