LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Ett annat sätt att välja, Supervalåret del 5

Sista Åket var nyligen och tittade på hur de som kör i Sveriges tuffaste racingserie rattar sina bilar.

STCC kördes på Frihamnen i Göteborg och när det ges möjlighet att lära på hemmaplan var vi naturligtvis där.

Vi studerade de val de gjorde och kom fram till en slutsats.

STCC är inte så tufft som vi trodde.
I STCC har valet gjorts enklet.
Alla åker med likadana motorer, det som skiljer är utseendet på bilarna.

I Skrotbilsrejset skiljer ju både motorer och utseende.

Att minska ner antalet val som måste göras är ett sätt att jobba, vi däremot, vi brottas med flera valalternativ.

Sedan, Kombi, Halvkombi? I STCC ser alla bilarna ganska lika ut även om det är karosserna som skiljer mest på dem. Vi har kört sedan och halvkombi, och efter att ha testat att köra sedan var vi sedan överens om att inte göra det valet igen.

När det kommer till däckval är vi lite av traditionalister, precis som i STCC väljer vi att köra med fyra däck.
I skrotbilsrejset har vi flera gånger sett team göra valet att åka med bara tre. Visst, bilarna blir lättare men vi tror inte att det valet är ett framgångsrecept.

4-, 6- eller 8-cylindrar är de vanligaste att välja mellan i Skrotbilsrejset. Vi har hittils åkt 4-cylindrigt.
I STCC har de valt mellanmjölkens mittfåra och åker 6-cylindrigt.

STCC kör med Nissan-motorer, något som inte varit särskilt frekvent i Skrotbilsrejset.
Vi har testat Honda, Mazda och Volvo och av de tre väljer vi Honda.
STCC-bilarna är snabba men håller de där motorerna för 24-timmarsrejs?
 

Medan vi sysselsätter oss med alla val som ska göras passar vi även på att gratulera Thed Björk Bang-Melchior till segern i STCC Göteborg.

Det har påpekats för oss att Thed inte syns i bilden.
Det är helt rätt.

Han körde så fort förbi att vi inte hann med att fotografera honom.


Ford har också förstått

Det tog tid men nu har de förstått.

Vi har skrivit om det i omgångar.

Vi Google Analytics har vi också sett ett ökat antal träffar från amerikanska IP-nummer.

Vi förstår nu varför.

Add lightness är grejen!

http://teknikensvarld.se/ford-visar-mondeo-som-vager-som-en-fiesta-149230/

Supervalåret, del 4

Journalister har många gånger rätt.

Hos Expressen hittade vi nyligen en artikel om 10 bilar man skäms för att åka i.

http://www.expressen.se/motor/har-ar-10-bilar-som-ar-pinsamma-att-kora/

Journalisten har gjort många bra val men det finns fler.

1. Pontiac Bonneville, stor, tung och trött.

2. Volvo 850 GLT, långsammare genom däckchikanen än en Ford Ka.

3. Ford Ka, snabbare än Volvo 850, långsammare än allt annat.

4. Mazda 323 1.8i DOHC, det fanns en tid när de var rätt men tiden har dohc sprungit ifrån dem.

5. Förra rejsets vinnarbil, lite mer fantasi än så borde det vara möjligt att komma upp med.

Vilka bilar skäms man inte i då?

Håll ut, det kommer!

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!