LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Operationen lyckades, patienten...

Vi har gjort en lyckad operation på vår bil.
 
En länkarmsbussning hade blivit av det mycket sämre slaget så det var dags att göra en åtgärd.
 
Här ser ni den gamla bussningen:
 
Det var inte mycket till gummi kvar.
Mer något bakelitliknande som hade ingått en stark alians med den till järnoxid förvandlade skruven.
 
 
Det blev till att jaga tag på en ny bussning.
 
 
 
Sedan ägnade vi en stund i garaget åt avdragare och svordomar, smärgel och smörjfett.
 
Bussningen sitter nu på plats och första provturen på ett tag har gjorts.
Allt jobb  med att förvandla rishögen till en sober rejsraket har tagit tid från körningen.
 
En film från provturen kommer inom kort.

Än mer sobert

Instegslister i aluminium.
 
Det är snyggt.
 
Så här skriver tex en bilåterförsäljare i sin webshop:
"Instegslister tillverkade i borstad aluminium som ger tröskelområdet ett sportigt och elegant intryck."
 
Vi gillar det där med sportigt och elegant.
Det blir liksom det bästa av två världar.
 
Men priset...
Pris 2500 kr.
Det är lika mycket som vår mockaratt kostade.
 
Vi vill inte lägga 2500 kr på instegslister.
Men vi vill vara sportiga och eleganta.
 
Vad göra?
 
Jo, vi tog oss till närmaste bygghandel.
 
Sedan vidtog lite mätande, kapande och skruvande.
 
Resultatet är sportigt och elegant.
 
Så här såg det ut innan vi hade börjat fixa:
 
 
Sportig?
Elegant?
Nej.
 
Men se nu...
 
 
Det är inte utan att man blir lite tårögd.
Se bara hur ljuset silar in i "efter"-bilden. Fantastiskt.
 
Eventuellt ska vi också ta och tvätta bilen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vi ser en sober bil framför oss.

Tidigare har vi försökt göra rejsiga bilar.
 
De har gått ganska bra.
 
Men när man köper en 5000-kronorsbil och försöker göra den resig så blir det lite som att styla en Volvo.
Eller är det "som att sminka en gris" uttrycket lyder?
 
Nåväl, nu ska vi inte ge oss in på semantik.
 
Vi funderar på att göra bilen snygg, stilig, smakfull, ja helt enkelt sober.
 
Vi har därför börjat testa lite olika kulörer på bilen.
 
Den första är "Ljus Stalinprimergrå"
 
 
Vad tror ni?
 
Sobert?

Gissa bilen!

Den här bilen kommer vi inte köra i Skrotbilsrejset.
Det är den både för bra och för dålig för.
 
 
Men vad är det för bil?
(Och då menar vi inte Volvon eller Skodan i bakgrunden.)
 
Den som lyckas svara rätt får någon form av hedersomnämnande.

Bildbevis!!

Har vi sagt att det ska komma bilder så ska det givetvis komma bilder.
 
Nya fina torkarblad från Wipers.se
 
 
Vi kanske skulle ta och snygga till torkararmarna?

Add lightness

Lagt till lätthet är vad vi ägnat oss åt det senaste.
 
En lättare bil förbrukar mindre bränsle, sliter mindre på bromsar och däck och så vidare.
 
Hur lägger vi då till denna lätthet?
 
Några exepel på stort och smått är:
 
Takluckan har rivits ner och ersatts med en aluminiumplåt.
En viktbesparing på ca 16 kg.
 
Rostiga bromssköldar slits bort.
Viktbesparing ca 2 hg. Det var väldigt mycket rost och väldigt lite sköld.
 
Innerskärmar förflyttas till sopbingen, mest för att de tog i hjulen, bilen har blivit lite låg...
Viktbesparing ca 1 kg
 
I år tar vi dessutom steget längre och borrar lätthål.
 
 
 

Regnet det bara öser ner....

...och vår Honda blir inte nämnvärt torrare om vi inte åtgärdar problemet.
 
Vi tror oss ha hittat problemet och tar faktiskt och tätar den där 2 dm långa avsaknaden av list mellan vindruta och resten av bilen.
 
Skulle det sedan fortsätta regna när vi kör på Mantorp så har vi nu monterat på våra nya torkarblad.
Som vanligt kör vi med blad från Wipers.se. Vi har ju testat dem några gånger nu och insett att de är bra, riktigt bra.
Och vi räknar kallt med att om de är riktigt bra till Mazda, SAAB, Toyota, Citroen och Volvo (de bilarmärken från vilka vi har erfarenheter av Wipers,se) så kommer de fungera alldeles utmärkt till Honda också.
 
Imorgon är det dags för ännu en mekardag och då ska det börja hända grejer med väghållningen.

Vi började med att ösa bilen!

Ännu en mekarstund i garaget.
 
En ovanligare start på denna dock.
 
Bilen står utomhus när vi inte mekar med den.
 
När vi öppnar förardörren för att hoppa i bilen och köra in den i garaget har vi en mindre sjö i bilen.
 
Vi fick börja mekarstunden med att ösa bilen.
 
Det har aldrig hänt förut.
Inte oss i varje fall.
Under skrotbilsrejset har ju en bil varit ner i en damm på Mantorp.
Men det är en helt annan historia...
 
När vi väl hade öst båten tog vi tag i mekandet.
 
Det gick väl egentligen ganska dåligt.
 
När vi väl var klara hade vi kommit lite längre ifrån slutmålet än när vi började.
Men vi hade i varje fall öst bilen.
 
Hur löser vi problemet med vattnet?
Vi kör en politikerlösning, vi struntar i att åtgärda problemet och angriper istället symptomet.
Vi borrar ett dräneringshål i golvet.
Då blir bilen lite lättare också...

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!