LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Nu lugnar vi ner oss lite...

 
 
Ja, i viss mån gör vi det.

Nästa rejs för oss går inte förrän hösten 2016.

Men det här inlägget ska handla om bromsar.

Bromsar är bra att ha på banan och bra bromsar är ännu bättre.

Tidigare år har vi valt att åka med ganska enkla, standardorienterade bromsbelägg.
Det har fungerat bra, fram tills rejset 2014 då vår Nissan Almera käkade bromsbelägg värre än vad kakmonstret klämmer i sig buffén på kyrkkaffet.

I år slog vi därför till på lite mer sportbetonade bromsbelägg.
Från Skruvat.se fick vi möjligheten att till ett riktigt bra pris köpa en uppsättning EBC BlueStuff.
EBC känner nog de flesta motorintresserade till, de är välkända för sina GreenStuff och YellowStuff-belägg.



BlueStuff är tänkt att vara deras "långloppsbelägg", vad kunde passa bättre?

Vi bytte bara beläggen fram, de som satt bak såg ut att vara tillräckligt bra så där såg vi bara till att  kolvarrna rörde sig lätt i oken och att bromsarna var luftade.
Vi luftade givetvis även bromsarna fram, motionerade och smörjde upp oken samt putsade kontaktytorna mellan ok och belägg så att inget skulle kärva.

Den här gången stod vi över att bygga vätske- eller luftkylning av bromsarna, vi tänkte att det nog skulle gå ändå.

Beläggen kördes in enligt instruktion, på hemmaplan, och testades lite lätt.
Det är alltid svårt att bedömma hur bromsarna kommer klara sig när det väl är rejs men det kändes som frid och fröjd.

Väl inne på banan började vi inse att vi hade bra bromsar, riktigt bra bromsar.

Hela teamet var imponerade.
Vi har aldrig haft bättre bromsar på någon av våra rejsbilar.

Men skulle beläggen hålla hela rejset?
Det är inte ovanligt att vi får ta något byte av belägg och vi hade med oss en uppsättning nya reservbelägg av för oss okänt märke samt de belägg som satt på när bilen köptes.

Vid varje tankstopp kontrollerades beläggen men rapporten från kontrollanten var hela tiden "Det ser bra ut"

Och efter avslutat rejs såg beläggen ut så här:



Vi hade kunnat köra länge till med de beläggen!

Stort tack till EBC för att ni tagit fram fantastiskt bra belägg!

Yokohama S.Drive

Yokohama S.Drive, så hette årets däck.

Det är däck som vi sett att ett par vassa konkurrentteam kört på genom åren och när möjligheten dök upp var vi också sugna på att testa dem.

Vi fick dem från våra vänliga sponsorer, Skruvat.se, tack än en gång för det.

Vi valde att köra i dimension 195-50/15, absolut standardbetonat, men med något lägre profil än vad Alfa hängde på 156:orna när de var nya en gång i tiden på 1990-talet.

Hur var däcken då?

Jo, de var alldeles utmärkta.

Faktiskt riktigt bra.

Bra fäste, tydlig och fin styrrespons och trots den där försmädliga punkteringen, som inte berodde på däcket, så verkade inte slitaget alltför stort.

Däck vi gärna åker på igen med andra ord!

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!