LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Vinnarbilen

Vi var kanske lite kryptiska i ett tidigare inlägg.

Och det med vilje och berått mod.

Vi hade ju lite annat vi ville berätta innan vi avslöjade vad vi skulle köra.

Samtidigt så avslöjade vi en massa...

Ni som skickat in gissningar, jodå, vi läser dem, och tackar för dem, även om vi inte har kommentarer offentliga, ni var inte helt rätt ute.

Med ledtrådar som "förstabil" och "kärlek" så borde ni ju listat ut att det är det här vi ska köra:





Årets teman för "Pimp my ride"

Ni som följt oss ett tag vet ju att bilarna måste pimpas i rejset.

Och det lag som kommer med bilen som anses vara "Best in Show" vinner ett gäng bonusvarv.
De lag som inte pimpar tillräckligt får starta från depån.
 
Tidigare år när vi varit med och kört har det varit helt fritt att välja tema/inriktning på pimpningen men sedan våren 2015 är det krav på att pimpningen ska följa något av de teman tävlingsledningen fastställer.

Kommande rejs är det följande teman som gäller:

Formel 1
Disneyfigurer
Åsa Romson / Miljöpartiet
Italien
Hippie/Hippiekultur
Barnprogram

Vi är lite osäkra på vilket tema vi ska välja.

Formel 1
Nja, riktigt så fort går det ju inte när vi kör. Nog för att det bilmärke vi kör har en viss framgång i F1 men det är ju inte detsamma som att det ger oss framgång.

Disneyfigurer
Gör om bilen till en Kalle Anka-bil? Som bil är den ju lite av ett skämt nu för tiden.

Åsa Romson/Miljöpartiet
Här skulle man ju kunna använda samma anledning som Kalle Anka-bilen...
Eller hävda att mycket av det vi gör är bara dumheter så mer pimpning än så behövs inte för det här temat.
Eller säga att vi arbetar för att förbättra inflödet i den ciruklära ekonomin (dvs verkar för en ökad insamling av skrot)
Men, som rejsingteam är vi politiskt obundna så vi står nog över det.

Italien? Klä bilen i parmaskinka och gratinera den med parmesan?

Hippies? Det har vi redan sett exempel på och vi anser inte att bilens kjolar ska gå i batikmönstrat.

Barnprogram? Ute på banan är man sällan vilse i pannkakan. Jalle, Julle och Hjulius kan ju visserligen ge en del skön inspiration.


Vardagsäventyret är över

Vårt vardagsäventyr Alfa Romeo 156 2.0ts SW är över.

Bilen är såld.
Köparna hade kommit till Göteborg i en bil som havererade. En Volvo.

Vi har sagt det förut.
Kör inte Volvo.
Filmen med samma titel ligger på Youtube.

Vi tackar vår Alfa för det här äventyret och tackar för att vi nu kan titulera oss "Riktiga bilentusiaster"




Bilentusiaster!

I förra inlägget så skrev vi ju lite kort om att vi hade köpt en Vinnarbil.

Det har vi.

Vi har också köpt en bil som knappast är vinnarbilen.
Vi tror inte ens att den kommer till start.
Reservdelsbil? Skulle inte tro det.

Enligt bilprogrammet Top Gear är man inte en sann bilentusiast förrän man har ägt en Alfa Romeo.
Så vad göra när chansen till ett vardagsäventyr dyker upp?

Man tar chansen och kan äntligen titulera sig  bilentusiast.

Den här bilen var vid köpet försedd med "spanska flaggan".

Vi har varit och kollat på en del bilar genom åren men aldrig någon som enligt köparen och bilprovningen är så dålig.

Men vi såg ju att den här bilen hade potential.

Inte på något sätt Vinnarbils-potential men gott och väl "Äventyr-i-vardagen-potential"
 
Vi slog till och började fundera på hur vi skulle få hem den.

Att köra den var inget alternativ, dels för klistermärket i rutan men också på grund utav att bromsvätskebehållaren var så torr att vi funderade på om det någonsin varit olja i den.
Det där brustna bromsröret som hade börjat spela på besikningsmannens spanska nerver hade gjort sitt för att tömma behållaren.

Vi började ringa runt lite och fick napp.
En biltransport som fick lasta 1680 kg och köras på B-kort kunde lånas mot att den tankades upp.
Dessutom ville innehavaren ha hjälp med en "Plan B" till höstens rejs.
Vi kom överens och transporten hem påbörjades.

Väl hemma började vi titta ordentligt på bilen och de fel den påstods ha.

Brustet bromsrör
Lagades med hjälp av en bit nytt rör, en ny nippel och en skarvhylsa.
Kostnad, 130 kr. Tid, ca 30 minuter effektivt mekande.

Diffus ljusbild, halvljus
Fantasiskt dimmiga, nästan mjölkvita "glas". Men vad annat är att vänta  i mellanmjölken land?
Fixades med hjälp av en polermaskin (som vi vann vid ett tidigare skrotbilsrejs) och Stomatol tandkräm.
Kostnad, 14:90, men då har vi drygt halva tuben kvar.
Tid, 10 minuter.

Trasiga positionsljus
Ja, sätter man in lampor av helt fel sort så lyser det dåligt.
Nya lampor, kostnad omkring en 50-lapp.
Tid, 3 miuter?

Oljeläckage motor
Har vi fortfarande inte hittat.
Motorn har vi givetvis lokaliserat men vi märker inte av något läckage.

Bilen togs till besiktningen där de blev överlyckliga över att få in en Alfa Romeo.

Den gick igenom med blankt papper och är nu till salu.
Gärna till något skrotbilsrejsteam, då kommer vi vara ganska säkra på att i varje fall slå något team till hösten.
Köper ni den så bevisar ni att ni också är sanna bilentusiaster.

Men en sann bilentusiast kör väl inte en Alfa Romeo till skroten? 

Ny vinnarbil är inhandlad!

Ja, ni har hört det förut.
Och ja, vi förstår att det kan låta lite tjatigt.

Å andra sidan så har det ju faktiskt stämt tidigare, vid ett par tillfällen i varje fall.

Vi har köpt ny bil.
Det franska lejonet lever ju vidare i Estland och förhoppingsvis trivs den och mår gott där nere.

Vad är det då för bil vi har köpt?

Vi förstår att ni är nyfikna...

Bilen kan nog sägas vara en riktig "första-bil".
Killen vi köpte den av hade inte ens körkort, ännu.
 
Det är samtidigt en bil som man blir förälskad i, och vi vill nog hävda att det är få bilar som är så mycket kärlek som den här.

Vår vana trogen så håller vi er på halster ett tag till, vi har nämligen ytterligare ett intressant bilköp att berätta för er om, och vi tänkte ta det först.
 

Peugeot 306:an är såld!

Ja, ni läste rätt.

Vår Peugeot 306:a är såld.

Vi gjorde bedömningen att den var för värdefull för att köra skrotbilsrejs med och samma bedömning gjorde marknaden.

Bilarna vi kör får ju inte vara värda mer än 10 000 kr och vi sålde 306:an för mer än så.

Så ni där ute som funderar på att köra 306 GTi-& i höstens rejs, slå de tankarna ur hågen.

Och tävlingsledningen, ni behöver inte fundera om någon kommer med en 306 GTi-6, de är värda mer än 10 000 kr.

Bilen såldes till en estnisk före detta baskespelare.

Det är fantastiskt vad långa grejer man kan veckla in i en 306:a.

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!