Bilentusiaster!
I förra inlägget så skrev vi ju lite kort om att vi hade köpt en Vinnarbil.
Det har vi.
Vi har också köpt en bil som knappast är vinnarbilen.
Vi tror inte ens att den kommer till start.
Reservdelsbil? Skulle inte tro det.
Enligt bilprogrammet Top Gear är man inte en sann bilentusiast förrän man har ägt en Alfa Romeo.
Så vad göra när chansen till ett vardagsäventyr dyker upp?
Man tar chansen och kan äntligen titulera sig bilentusiast.
Den här bilen var vid köpet försedd med "spanska flaggan".
Det har vi.
Vi har också köpt en bil som knappast är vinnarbilen.
Vi tror inte ens att den kommer till start.
Reservdelsbil? Skulle inte tro det.
Enligt bilprogrammet Top Gear är man inte en sann bilentusiast förrän man har ägt en Alfa Romeo.
Så vad göra när chansen till ett vardagsäventyr dyker upp?
Man tar chansen och kan äntligen titulera sig bilentusiast.
Den här bilen var vid köpet försedd med "spanska flaggan".

Vi har varit och kollat på en del bilar genom åren men aldrig någon som enligt köparen och bilprovningen är så dålig.
Men vi såg ju att den här bilen hade potential.
Inte på något sätt Vinnarbils-potential men gott och väl "Äventyr-i-vardagen-potential"
Vi slog till och började fundera på hur vi skulle få hem den.
Att köra den var inget alternativ, dels för klistermärket i rutan men också på grund utav att bromsvätskebehållaren var så torr att vi funderade på om det någonsin varit olja i den.
Det där brustna bromsröret som hade börjat spela på besikningsmannens spanska nerver hade gjort sitt för att tömma behållaren.
Vi började ringa runt lite och fick napp.
En biltransport som fick lasta 1680 kg och köras på B-kort kunde lånas mot att den tankades upp.
Dessutom ville innehavaren ha hjälp med en "Plan B" till höstens rejs.
Vi kom överens och transporten hem påbörjades.
Att köra den var inget alternativ, dels för klistermärket i rutan men också på grund utav att bromsvätskebehållaren var så torr att vi funderade på om det någonsin varit olja i den.
Det där brustna bromsröret som hade börjat spela på besikningsmannens spanska nerver hade gjort sitt för att tömma behållaren.
Vi började ringa runt lite och fick napp.
En biltransport som fick lasta 1680 kg och köras på B-kort kunde lånas mot att den tankades upp.
Dessutom ville innehavaren ha hjälp med en "Plan B" till höstens rejs.
Vi kom överens och transporten hem påbörjades.

Väl hemma började vi titta ordentligt på bilen och de fel den påstods ha.
Brustet bromsrör
Lagades med hjälp av en bit nytt rör, en ny nippel och en skarvhylsa.
Kostnad, 130 kr. Tid, ca 30 minuter effektivt mekande.
Diffus ljusbild, halvljus
Fantasiskt dimmiga, nästan mjölkvita "glas". Men vad annat är att vänta i mellanmjölken land?
Fixades med hjälp av en polermaskin (som vi vann vid ett tidigare skrotbilsrejs) och Stomatol tandkräm.
Kostnad, 14:90, men då har vi drygt halva tuben kvar.
Tid, 10 minuter.
Trasiga positionsljus
Tid, 10 minuter.
Trasiga positionsljus
Ja, sätter man in lampor av helt fel sort så lyser det dåligt.
Nya lampor, kostnad omkring en 50-lapp.
Tid, 3 miuter?
Oljeläckage motor
Har vi fortfarande inte hittat.
Motorn har vi givetvis lokaliserat men vi märker inte av något läckage.
Nya lampor, kostnad omkring en 50-lapp.
Tid, 3 miuter?
Oljeläckage motor
Har vi fortfarande inte hittat.
Motorn har vi givetvis lokaliserat men vi märker inte av något läckage.
Bilen togs till besiktningen där de blev överlyckliga över att få in en Alfa Romeo.
Den gick igenom med blankt papper och är nu till salu.
Gärna till något skrotbilsrejsteam, då kommer vi vara ganska säkra på att i varje fall slå något team till hösten.
Köper ni den så bevisar ni att ni också är sanna bilentusiaster.
Men en sann bilentusiast kör väl inte en Alfa Romeo till skroten?
Kommentera här
Trackback