LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

"El Vaca Loco"

Vi ska inte hålla er på halster längre.

I det här inlägget kommer bilder på besten, vinnarbilen, "Den galna kalven", ja kärt barn har många namn.

Ni kommer kunna följa oss live, från ca 12.00 imorgon, ni ser sändningen här: http://bambuser.com/channel/Joysam

Vi vill än en gång passa på att tacka de som hjälpt oss hittills:











Rydéns Bil

And now, Ladies and Gentlemen, Sista Åket Racing, the defending spring race champions, double champions of the Mazda 323-championship, are proud to present......

(Trumvirvel)

The beast, this events Winner car, the mad calf....






Våren är på väg!

Flyttfåglarna anländer, rattmuffar plockas av, skrotbilsrejs på Mantorp.

Alla är de lika säkra vårtecken.

Sista Åket är regerande vårrejsmästare och vi vill påstå att vårrejsen är de tuffaste, de som ställer störst krav på teamen.

Varför skulle vårrejsen vara svårare än höstrejsen frågar sig de som inget vet.

Jo:

- Det kan finnas snö kvar på och kring banan vilket försvårar klädvalet.
Skidläraruniformer, vadarbyxor eller kortbyxor?

- Solens läge  på himlen ökar risken för bländning.
Solglasögon på för läcker österikisk skidåkarbränna eller glasögon av för att inte se ut som någon tölp i pizzaräcer?

- Alla rejssugna släpps ut på banan likt kossor som släpps ut på vårens första grönbete.
Gasfoten är för tung och bromsfoten för lätt....

Den sista punkten har vi har tagit fasta på i det här i årets tema.
Vi tänker inte avslöja hur bilen ser ut i rejsfärdigt skick, inte ännu, men här kan ni se varifrån vi hämtat vår inspiration.



Bilden är lånad från http://www.offroaders.com

Vår bil är inte så stor och stark så den går under namnet "El Vaca Loco",
"Den galna kalven" i en ytterst fri översättning.


Däcken har monterats

Vi gjorde ett besök hos Rydens Bil för att få hjälp med att kränga på våra nya däck på fälgarna.

Rydéns Bil gör mer än bara kränger däck.
En av våra teammedlemmar tappade bokstavligen motorn på privatbilen nyligen, dåligt vägunderhåll ledde till rejäla skador på bilen. Rydéns tog sig an bilen och gjorde ett kanonjobb.

Vi hoppas innerligt att de aldrig ska få besök av vår Mazda men om så skulle ske så vet vi att den kommer vara i goda händer.

Välkommen till Rydéns Bil & Lack!

Däcken sitter som en smäck på fälgarna men vi var lite loja när vi monterade fälgarna på bilen...
Inga allvarligare skador dock men vi får se till att efterdra innan rejsstart så att vi säkert har med oss alla fyra hjulen varje varv på banan.


Vi har trimmat!!!

Vi tror att det är bra om bilen är snabb.

Hur får man en bil att bli snabbare?

Ett sätt är att förbättra vikt/effektförhållandet.
Dvs mer pulver och mindre dökött.

Bilen är redan ganska rejält lättad och eftersom vi inte vill ta bort ratt, stol, vindruta mm så återstod bara att trimma.

Det är inte så där bara att höja effekten i en sugmotor.
Moderna turbomotorer kan ju snart trimmas via Iphone men den möjligheten har inte vi.

Vi tror att vi hittat ett knep som konkurrenterna kommer få svårt att matcha...


Besten skrämmer oss....

Vi har hela tiden trott att vi skaffat oss en snäll, beskedlig liten japansk bil.

En lite sprallig bil.

Vi börjar bli oroliga.

Den senaste tiden har det känts som om bilen lagt på sig lite, blivit mer muskulös, kraftfullare...

Vi har inte kunnat sätta fingret på det.

Någon gång när vi kommit upp till garaget har vi fått en känsla av att bilen "låtsas-sover", att den är på språng fastän den verkar slumra.

Det här har inte bara kännts bra. Självklart vill vi att bilen ska vara lika hungrig som vi andra i teamet är men ändå, det har varit lite olustkänslor det senaste. Vad bor egentligen inne i den här lilla röda plåtlådan?

Idag blev vi riktigt oroliga.
Vi tror att det är lika bra att bilden får tala för sig själv.
Se här vad vi hittade bakom bilen idag.




Bilen verkar gå på någon järnrik stenåldersdiet...

Bromsa!!!!

Bra bromsar är viktigt att ha.
Vi har länge letat efter bra belägg.

Vi tror att vi hittat rätt nu.

Textar-belägg.

Enligt många omdömen är det belägg med riktigt bra hållbarhet.
Vi vet inte ännu men vi kommer testa och återkomma med en rapport här efter rejset.

Vi får beläggen från Mekafrance.

Vill ni ha belägg, eller andra delar till er bil, ta en titt hos dem.
Loggan är bara att klicka på så kommer ni rätt.


Nya vindrutetorkare!

Torka  bort en liten tår,
du ser att glädje snart du får...

Eller hur  det nu var den där slagdängan gick.

Torka bort tänker vi göra, med nya vindrutetorkare från Wipers.se, torkarbladsförsäljning på nätet.
Otroligt enkelt, ange ditt reg.nr och de hittar rätt torkarblad direkt.

Fraktfritt, snabb leverans.

Ni kan ju försöka ta en titt på torkarbladen på vår 323:a, om ni hinner, de kommer från Wipers.se.
Ett annat alternativ är att klicka på loggan nedan.



Bilen börjar närma sig färdig!

Som rubriken säger.

Det tar sig.
Nu är det mest mindre, men nog så viktiga, åtgärder kvar.

Igår fixade vi med lite elektronik och det monterades hållare för kameror i bilen.

Vi kommer filma och direktsända från rejset .
Vi gör det med en Iphone och appen "Bambuser".
Det blir ingen värstingkvalitet men det ger i varje fall en bild av hur det går till ute på banan.

Vi kommer även filma med videokameror och dessa filmer kommer med största sannolikhet läggas upp på Youtube. Ni hittar länkar till våra filmer ute tilll vänster, under "Länkar"

Det som återstår är att fixa lite med pimpningen av bilen.
Det finns nämligen bonusvarv att hämta för roligast bil/lag och varje varv kan vara värdefullt.

När vi vann gjorde vi det i så överlägsen stil att tilldelade bonusvarv mest var just en bonus.
När vi kom tvåa i höstas körde vi flest varv men Blårök Racing gick förbi oss tack vare bonusvarv.
De körde naturligtvis bra också, det är inga enorma mängder med bonusvarv som delas ut, så vi vill inte på något sätt sänka värdet av deras insats och rejset handlar inte bara om att köra flest varv, det handlar lika mycket om att se till att det är kul på och vid banan.

Vad ska vi ha för tema i år?

Vi har spånat, värkt och stönat.
Vridit och vänt, mjölkat ur varenda droppe kreativitet.

Här är några av förslagen som ratades:

En hyllning till Petter Northug
En hommage till Claes Erikssons figur Turbo i Macken "Gamla gubbar käkar lameller"
Brandbil
Den sista samurajen
Röda Hund
Bingo-Lotto
Abba (Inte bandet, fiskkonserverna...)
Let´s Dance (hade vi fått med Tina Thörner som kartläsare hade vi inte tvekat, vi kanske skulle berätta för henne att vi finns, till nästa gång)
Starsky & Hutch
Final Countdown
Panos Emporio
Maasdamer (En Emmentalerliknande ost)
Zoom Zoom (Mazdas obegripliga reklamkampanj)
Med flera...

Vad har vi då värkt fram? Vi tror att ni börjar bli nyfikna...

Vi avtäcker den färdiga bilen först på rejsdagen men lite teasers kommer det komma under den vecka som är kvar.


Draghjälp

Tyvärr händer det att vi kör av banan.

Hittills har det alltid gått bra, utan några större skador på bilen och aldrig några skador på föraren.

Det kostar dock tid att stå bland lecakulorna i "sandfången" och tiden vill vi använda på banan.

Hjälp upp ur sandfången får man från "Bjärvligan".
Det är ett gäng Land Rover-fantaster som får leka med sina stora starka bilar.

Om de har roligare än oss låter vi vara osagt men det är fantastiskt att de vill hjälpa till, de gör säkra snabba bärgningar.

För att underlätta och snabba på bärgningarna så är det "order" från Bjärvligan att vi tydligt ska märka upp var bogseranordning finns. Har man inte fixat en ordentlig bogseranordning tar de fram sin "Bjärvklo", 27 kilo tung, liknar en överkäke från något mellanting mellan "T-rex" och "Terminator".

Den kör de genom huv och motor om så behövs. När vi första gången såg "Bjärvklon" utbrister en teammedlem "De får hellre köra den genom kroppen på mig än genom bilen, chansen finns ju att de missar hjärtat men inte en chans att de missar motorn med den där." Det säger en del om Bjärvklon.
Vi har fått tag i en bild och nu förstår ni kanske varför vi gör vad som helst för att slippa se Bjärvklon "in action".



Så här löser vi bogseranordningarna.

Ett schackel i originalöglan och pil i  reflextejp. Vi hoppas Bjärvligan godkänner detta.




Men vi ger inte bara draghjälp åt oss själva.

Vi hjälper andra team när vi kan.

Ta en titt i den fantastiskt underhållande bloggen http://towerofpower.blogg.se

Bilen blir allt mer lik en rejsbil och nu kommer det börja trilla in lite bilder på den allt mer färdiga bilen.

Vi har ju berättat om vår nya ratt. Den är fantastisk. Se bara.



Naturligtvis skall det på lite dekaler och annat på utsidan också.

Vi har börjat, det kommer mera.



Våra nya däck har också anlänt. 195/45-15, som gjort för en Vinnarbil.



Kika in hos Vanessas Däck nu när ni ändå sitter och klurar på vad ni ska sko era fälgar med.


Vanessas Däck



Vanessas Däck säljer och monterar både fälgar och däck till mycket bra priser.
Både privatpersoner och företag är välkomna till Vanessas Däck.
Vår erfarenhet är att de erbjuder bra service och att de finns där när du behöver dem.

Vanessas Däck är vår däcksponsor i år.

Som vanligt kommer vi köra på vanliga däck, inga R-däck, inga extrema däck på något vis.

Vanliga bra däck, däck som vi skulle kunna ha på våra egna bilar.

Gå gärna med i Vanessas Däcks´s Facebook-grupp, just nu erbjuder de alla medlemmar i Facebook-gruppen 10% rabatt på sommardäck, erbjudandet gäller till ett par dagar efter Skrotbilsrejset och det är väl lika bra att passa på redan nu, sommardäcken ska snart på.

Klicka på bilden högst upp så kommer du direkt till Vanessas Däckshop.

Formtoppning

Nu är det fullt fokus på rejset som gäller.

För att formtoppa laget har vi skickat iväg Gunnar på en resa till ett riktigt långlopps-Mecka.

Isle of Man.

Känn smak och doft av skurna motorer och bränt gummi...

Vi andra som får jobba på hemmaplan väntar med spänning på att Gunnar ska komma hem och ge oss den där sista inspirationen som krävs för att orka de 24 timmarna på Mantorp.

Vi väntar dessutom på lite godsaker till bilen.

När röken lagt sig efter förra rejset tilldelades vi andraplatsen och presentkort på SAM Bilmode.

En riktigt rejsig ratt är på gång.

Bilen ska bli toppad den också!!

 




Å bilen går bra?

Jajemän, bilen går kalas!

En första provtur har gjorts och det verkar lovande.

Vi har ju en del erfarenhet av varvvilliga bilar, vi har ju kört flest varv i de rejs vi hitills ställt upp i och vi kan säga så mycket som så att den här bilen verkar vara rikitgt bra.

Bra och bra, det finns säkert en del som har invändningar mot det men säg så här:
Bra nog för många varv under de 24 timmarna på Mantorp.

Det är förvånansvärt mycket som är, eller har varit, riktigt dåligt på den här bilen.

Men nu börjar det likna något.



Det går framåt!

Det har hänt en del med bilen det senaste, det går framåt.

Precis som de flesta andra team så väljer vi att lätta vår bil från en massa onödig vikt.
Vi ska inte ha med några passagerare så baksäte känns tämligen onödigt.

Dessutom:
En lättare bil har bättre prestanda, lägre bränsleförbrukning, det sliter mindre på bromsar, chassi mm.

Vi kikar också över bromsar, fjädring och avgassystem så att dessa håller de 24 timmarna på Mantorp.

Här följer lite bilder på utvecklingen av bilen:

För att förbättra luftflödet kring bromsarna så öppnar vi upp evakueringshål i framskärmarna.
Det här är  inget vi hittat på själva, vi har lärt oss från aerodynamiska konceptstudier på Chalmers Tekniska Högskola.
Rejsing är högteknologiskt. Sägs det.
Men ärligt talat, hur svårt var det här?




Under de nattliga timmarna behövs bra ljus och det har vi. En del monterar extraljus på traditionellt vis i fronten, vi tror att det finns risk att de försvinner vid någon incident. Andra monterar extraljus på motorhuven, vi sätter våra på ett takräcke.



En rejäl jordpunkt är viktigt, vi vill inte ha fler elincidenter. Vi jordar i taket.
(Så långt som möjligt från jorden...)



För att inte få alltför närgångna betraktare av vår bil under rejset monterar vi extra bromsljus också, vi tror att det är bra att tala om för bakomvarande att vi bromsar. Dessutom innebär det här att vi har bromsljus kvar även om någon skulle råka köra på oss lite lätt bakifrån och köra sönder originalbromsljusen.

Det extra bromsljuset kommer från en Hyundai, kostade 9 kr på Tradera och användes även i förra bilen.
På den här bilden kan ni även se lite av Johan, mer om honom finns att läsa i tidigare inlägg.



Avgassystemet visade sig vara en härlig konstruktion.
Tidigare ägaren har lagat på klassiskt vis med tomburk och klet.




Bilens förre ägare var en man på drygt 80 år. Vi trodde först att det skulle vara en "Blå Mocca" han lagat med men det här visar att energidryckerna hittat in i skafferiet även hos de äldre generationerna.




Vi har även sänkt bilen lite.

Vi kom över en sänkningssats för 300 kr. Det var billigt men inte bra.
Det visade sig att det var en sänkningssats till en helt annan bil.
Så vi gjorde på det mest traditionella viset.
Vinkelslipen sattes i fjädrarna.
Är det någon som har en helt annan bil har vi en sänkningssats till salu.

Vi har fått frågan om vi i Sista Åket inte ska köra tyskt istället för japanskt.
Svaret är nej.
Se nedan, av skräpet från den japanska bilen gör man en tysk bil.



De försökte luras!!

Vi har genomskådat våra konkurenter Vulkteamets försök att lura oss.

I förra inlägget skrev vi om problemen med ohyra.
Vulkteamet hade ju kikat på bilder på vår bil och kommit med förklaringen att det var den sk "Plåtbocken" som var orsaken.

Nu vet vi att de bara lurades.

Vad var det som gjorde att vi genomskådade dem undrar ni säkert.

Läs följande citat från Vulkteamet så inser ni det också:

Vad ni än gör. Kom INTE till start i racet med den där kärran. En liten ihopstötning med någon medtävlare och smittan kan vara överförd till någon i första startled, t.ex Vulkteamet. Den skammen vill ni inte leva med.

Vulkteamet har aldrig stått i första startled...

De senaste dagarna har det varit lite dåligt med uppdateringar.
Jag som skriver inläggen här på bloggen har varit upptagen med långloppsträning men nu är jag tillbaka från Vasaloppsspåren så nu kommer det komma fler uppdateringar inom kort.

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!