Det går framåt!
Det har hänt en del med bilen det senaste, det går framåt.
Precis som de flesta andra team så väljer vi att lätta vår bil från en massa onödig vikt.
Vi ska inte ha med några passagerare så baksäte känns tämligen onödigt.
Dessutom:
En lättare bil har bättre prestanda, lägre bränsleförbrukning, det sliter mindre på bromsar, chassi mm.
Vi kikar också över bromsar, fjädring och avgassystem så att dessa håller de 24 timmarna på Mantorp.
Här följer lite bilder på utvecklingen av bilen:
För att förbättra luftflödet kring bromsarna så öppnar vi upp evakueringshål i framskärmarna.
Det här är inget vi hittat på själva, vi har lärt oss från aerodynamiska konceptstudier på Chalmers Tekniska Högskola.
Rejsing är högteknologiskt. Sägs det.
Men ärligt talat, hur svårt var det här?

Under de nattliga timmarna behövs bra ljus och det har vi. En del monterar extraljus på traditionellt vis i fronten, vi tror att det finns risk att de försvinner vid någon incident. Andra monterar extraljus på motorhuven, vi sätter våra på ett takräcke.

En rejäl jordpunkt är viktigt, vi vill inte ha fler elincidenter. Vi jordar i taket.
(Så långt som möjligt från jorden...)

För att inte få alltför närgångna betraktare av vår bil under rejset monterar vi extra bromsljus också, vi tror att det är bra att tala om för bakomvarande att vi bromsar. Dessutom innebär det här att vi har bromsljus kvar även om någon skulle råka köra på oss lite lätt bakifrån och köra sönder originalbromsljusen.
Det extra bromsljuset kommer från en Hyundai, kostade 9 kr på Tradera och användes även i förra bilen.
På den här bilden kan ni även se lite av Johan, mer om honom finns att läsa i tidigare inlägg.

Avgassystemet visade sig vara en härlig konstruktion.
Tidigare ägaren har lagat på klassiskt vis med tomburk och klet.

Bilens förre ägare var en man på drygt 80 år. Vi trodde först att det skulle vara en "Blå Mocca" han lagat med men det här visar att energidryckerna hittat in i skafferiet även hos de äldre generationerna.

Vi har även sänkt bilen lite.
Vi kom över en sänkningssats för 300 kr. Det var billigt men inte bra.
Det visade sig att det var en sänkningssats till en helt annan bil.
Så vi gjorde på det mest traditionella viset.
Vinkelslipen sattes i fjädrarna.
Är det någon som har en helt annan bil har vi en sänkningssats till salu.
Vi har fått frågan om vi i Sista Åket inte ska köra tyskt istället för japanskt.
Svaret är nej.
Se nedan, av skräpet från den japanska bilen gör man en tysk bil.
Precis som de flesta andra team så väljer vi att lätta vår bil från en massa onödig vikt.
Vi ska inte ha med några passagerare så baksäte känns tämligen onödigt.
Dessutom:
En lättare bil har bättre prestanda, lägre bränsleförbrukning, det sliter mindre på bromsar, chassi mm.
Vi kikar också över bromsar, fjädring och avgassystem så att dessa håller de 24 timmarna på Mantorp.
Här följer lite bilder på utvecklingen av bilen:
För att förbättra luftflödet kring bromsarna så öppnar vi upp evakueringshål i framskärmarna.
Det här är inget vi hittat på själva, vi har lärt oss från aerodynamiska konceptstudier på Chalmers Tekniska Högskola.
Rejsing är högteknologiskt. Sägs det.
Men ärligt talat, hur svårt var det här?

Under de nattliga timmarna behövs bra ljus och det har vi. En del monterar extraljus på traditionellt vis i fronten, vi tror att det finns risk att de försvinner vid någon incident. Andra monterar extraljus på motorhuven, vi sätter våra på ett takräcke.

En rejäl jordpunkt är viktigt, vi vill inte ha fler elincidenter. Vi jordar i taket.
(Så långt som möjligt från jorden...)

För att inte få alltför närgångna betraktare av vår bil under rejset monterar vi extra bromsljus också, vi tror att det är bra att tala om för bakomvarande att vi bromsar. Dessutom innebär det här att vi har bromsljus kvar även om någon skulle råka köra på oss lite lätt bakifrån och köra sönder originalbromsljusen.
Det extra bromsljuset kommer från en Hyundai, kostade 9 kr på Tradera och användes även i förra bilen.
På den här bilden kan ni även se lite av Johan, mer om honom finns att läsa i tidigare inlägg.

Avgassystemet visade sig vara en härlig konstruktion.
Tidigare ägaren har lagat på klassiskt vis med tomburk och klet.

Bilens förre ägare var en man på drygt 80 år. Vi trodde först att det skulle vara en "Blå Mocca" han lagat med men det här visar att energidryckerna hittat in i skafferiet även hos de äldre generationerna.

Vi har även sänkt bilen lite.
Vi kom över en sänkningssats för 300 kr. Det var billigt men inte bra.
Det visade sig att det var en sänkningssats till en helt annan bil.
Så vi gjorde på det mest traditionella viset.
Vinkelslipen sattes i fjädrarna.
Är det någon som har en helt annan bil har vi en sänkningssats till salu.
Vi har fått frågan om vi i Sista Åket inte ska köra tyskt istället för japanskt.
Svaret är nej.
Se nedan, av skräpet från den japanska bilen gör man en tysk bil.

Kommentera här
Trackback