Vi fortsätter att återvinna och tänker åter vinna!!
Ungefär så här ser cykeln för ett skrotbilsrejs med Sista Åket ut:
1. Lagledaren meddelar att vi är anmälda.
2. Förhandlingar vidtar på hemmaplan, "Ska ni köra i år igen?"
3. Vi letar bil, något snabbare, lättare, bättre.
4. Jakten på bil blir desperat, hur långt är det värt att åka, vem är på tjänsteresa någonstans i landet och kan kika på ett objekt i närheten, ska vi kika på den där Alfan med rasad växellåda osv...
I år var vi som längst till Sundsvall och kikade på bil. Den var inget att ha.
4. Vi köper bil. Hittills har det inte varit varken snabbare, bättre eller lättare.
5. Vi mekar bil, ser utvecklingspotential, försöker trimma (med allt från båtluftfilter till photoshop)
6. Vi funderar på tema. Bikinitemat blir det inget med i år heller.
7. Vi åker till Mantorp, ställer upp oss i depån, roddar lite, kikar på de andra lagens bilar, får äntligen träffa Englakören och imponeras av deras nya Pontiac för oavsett vad de kommer med för bil så kör de alltid en Pontiac. Man kan säga att de har tagit "badge engineering" till en helt ny nivå.
8. Kör till vårt nattlogi, njuter av en god middag och lägger upp stragetin inför morgondagen.
9. Anländer till Mantorp Park efter en stadig frukost. Kommer oss i ordning, blir lite nervösa, deltager på förarmötet, klistarar på nummerlapp och transponder osv.
10. Kör kval.
11. Kör rejs.
12. Leder. (Vinner, förlorar på bonusvarv eller bryter).
13. Packar ihop. Kör skrotet till uppställningsplatsen. Åker hem.
14. Ett avstämningsmöte med teamet. Vad kunde gjorts bättre, vad var "årets grej" osv. Tittar på bilder, filmer, dricker seger eller sorgdricka.
Börja om från steg 1.
Så, frågan alla ställer sig nu, förutom hur det ska gå med eurokrisen, är förstås "Var är ni nu?"
Jo alla vänner och bloggläsare, Sista Åket har nått steg 4. Och det är nog precis likadant i år igen! Bilen är varken snabbare, bättre eller lättare. Det här är nog den tyngsta bil vi kommit till start med, om vi nu kommer till start med den. Det är nämligen den, i mångt och mycket, absolut sämsta bil vi köpt.
Men vad har vi köpt??
Ja, det ska vi som vanligt avslöja här i bloggen. Vi kör det som en tävling även denna gång, om det blir något fint pris till den som avslöjar vad vi ska köra låter vi vara osagt, men omöjligt är det inte.
Första ledtrådarna får ni i bilderna nedanför. Och det ska sägas, hade det här varit i "På spåret" så hade det nog varit på någonstans kring 100 poängsnivån. Och där börjar de ju på 10 p... Så det är svårt, absolut, men vi har inte gjort det lätt för oss själva heller den här gången.
Era gissningar lämnar ni som vanligt i kommentarsrutan och ni ska i svaret också ange hur ni kom fram till ert svar.
På 100 poängsnivårn är ledtrådarna:
Som en klargul sol lyser den här knappen i motorrummet.
När solen går upp, eller i varje fall när knappen dras upp borde något hända, men vad?
Skumma tecken ger oss inga svar, har ni något svar åt oss?
Det där är ju fortfarande nån sorts Mazda 323. Kanske en 1986:a med turbo och 4wd?
Varför tror du att det är en Mazda?
Som sagt var, tyngre, långsammare och sämre än vad vi köpt tidigare.
Om det inte är en Mazda så är det åtminstone nån som velat få det att se ut som det genom att skriva "Mazda" med nån sorts stiliserade japanska tecken.
Vi har funderat mycket över de där tecknen.
Det är bara de här tecknen.
Vi har inte klippt bort något i bilden.
Vi har svårt att få det till Mazda och har sett samma teckenkombination på en Volvo.
Hjälp oss gärna förstå hur det blir Mazda.
En halvjapansk kollega till mig säger att det där är nåt utomjordiskt skriftspråk som kallas "katakana".
マ = ma
ツ = tsu
ダ = da
Ja, det verkar inte orimligt när man studerar katakana.
Det konstiga är den där Volvon då.
Har sett den ett par gånger, ska försöka få en bild på den.
Det kanske är en sådan där "Jag kör hellre Matsuda"-grej?
Och det kan vi ju förstå.
Men...
Studerar man katakana så kan det lika gärna stå
"Ma she gwe" och det betyder ju något helt annat...
Men vi tänker inte säga att du har fel. eller rätt. Och dessutom, vilken modell, vilken motor? Vi kommer inte att nöja oss med en gissning bara på märket.