Vi tränger djupare in...
...i testet mellan Mazda 323 och Honda Civic Esi.
Och har nu kommit till avsnittet där Teknikens Värld jämför de båda bilarnas motorer, det börjar det bli intressant för Skrotbilister.
Mazdan har en 1,8-liters fyra med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar (DOHC, utalast dock DOCK och av mazdanördar). Ur den plockas 131 hk, när motorn är ny i varje fall, de bilar vi har kört hittills har nog inte haft alla hästarna hemma.
Hondan har en 1.6-litersmotor, 4 cylindrar den med, 16 ventiler med enkelkam.
DOHC har den inte men den har dock VTEC, en teknik med vars hjälp man kan variera öppettider och lyfthöjder för ventilerna vilket ska ge ett bredare effektregister.
En film som visar hur det fungerar ser ni här: VTEC
Teknikens Värld skriver om Honda-motorn:
"Med hjälp av ett variabelt ventilsystem med olika ventiltider och lyfthöjder har Hondas tekniker lyckats ge den lilla motorn ett vettigt bottenregister trots den höga effekten. Ymnig kraft finns över hela den låga varvskalan och en extra kick tillstöter vid drygt 5000 r/min"
Det här låter ju alldeles strålande.
Ymnig kraft, hög effekt, extra kick.
Ljuv musik och finstämd poesi för Skrotbilister.
Om Mazdan skriver de:
"...har Mazda på mer konventionellt vis valt större slagvolym, 1 840 cm3 för att ge motorn must även på lägre varv. Vridmomentet är till och med bättre i Mazda 160 Newtonmeter mot Hondas 142. I praktiken betyder det att Mazda är piggare och smidigare att göra omkörningar med"
Ni som sett vår film om varför man inte ska köra Volvo (i varje fall i Skrotbilsrejs) inser ju precis som vi att Mazda verkar ha en rejäl fördel gentemot Honda för givetvis är omkörningsegenskaperna otroligt viktiga.
Fast å andra sidan, så lätt som vi kör om konkurrenterna spelar det kanske ingen roll om vi skulle bli något lite sämre på just den punkten?
Teknikens värld fortsätter:
"Max effekt i Mazda är 131 hästkrafter vid samma varvtal som i Honda, 6500 r/min. Effektövertaget och den lägre utväxlingen gör att Mazda 323F accelerar snabbare än Honda Civic Esi, trots ett vikthandikapp på 110 kilo."
Mazda är kanske bästa valet trots allt?