Har japanerna börjat fuska?
Så inleds Teknikens Värld från 1992 där de testar Honda Civic och Mazda 323 mot varandra..
För nytillkomna läsare kan vi lite kort sammanfatta:
- Vi har kört Mazda 323 i de 4 Skrotbilsrejs vi ställt upp i.
- Vi har instiftat "Mazda 323-klassen", en enhetsklass för att skapa lite mer spänning, att man vinner över alla andra märken har inte varit tillräckligt
- Vi har mer än en gång sagt att det inte finns någon anledning att köra något annat än Mazda 323.
Tills någon smyger in en Honda Civic i vårt Bilutvärderingsverktyg.
Då inser vi att ska vi tro på vårt verktyg, och det gör vi, då ska vi köra Honda Civic.
Nyligen fick vi tag i ett nummer av Teknikens Värld där de testar de båda bilarna mot varandra.
Vi har varit i kontakt med Teknikens Värld och fick klartecken att använda bilder, texter mm här i bloggen och tidningen cirkuleras just nu bland teammedlemmarna för att skärskåda testet och göra en djupare utvärdering av de två bilmodellerna.
Testet fortsätter:
"Har framgångarna stigit dem åt huvudet...."
Som ett av de mest framgångsrika lagen (de enda som är framgångsrikare är Psycho Circus som vunnit 2 ggr i, just det, mazda 323) i Skrotbilsrejset skulle man kunna tro att det är oss de skriver om.
Men tidningen fortsätter:
"...till den grad att de numera tillåter sig att slarva lite grann vid monteringen? Eller är det konstruktörerna som piskas att utveckla nya modeller på alltföär kort tid? Eller..."
Det här är ju ingen vidare inledning på ett test av en konstaterad vinnarbil och en potentiell utmanare.
Tidningen fortsätter att klanka ner på bagagaeutrymmet.
Men ärligt talat, hur intressant är det?
Och snart ljusnar det i testet.
"Starka motorer, exakta växellådor och låg utväxling representerar sportigheten. Honda visar att man återigen bygger motorer av högsta klass, oavsett om det gäller F1-vagnar eller småbilar"
Sådant gillar vi att läsa...
Men vi har också, vid en snabb genomgång av testet, insett att downsizing (som vi skriver om här), gäller mer än motorstorleken.
Honda Civic är längre än Mazda 323, 16 cm längre.
Om vi kör Honda Civic kommer vi alltså vara närmare bilen framför än tidigare, det kan sluta som det gjorde för Blårök Racing som här kom lite för nära bilen framför.

För nytillkomna läsare kan vi lite kort sammanfatta:
- Vi har kört Mazda 323 i de 4 Skrotbilsrejs vi ställt upp i.
- Vi har instiftat "Mazda 323-klassen", en enhetsklass för att skapa lite mer spänning, att man vinner över alla andra märken har inte varit tillräckligt
- Vi har mer än en gång sagt att det inte finns någon anledning att köra något annat än Mazda 323.
Tills någon smyger in en Honda Civic i vårt Bilutvärderingsverktyg.
Då inser vi att ska vi tro på vårt verktyg, och det gör vi, då ska vi köra Honda Civic.
Nyligen fick vi tag i ett nummer av Teknikens Värld där de testar de båda bilarna mot varandra.
Vi har varit i kontakt med Teknikens Värld och fick klartecken att använda bilder, texter mm här i bloggen och tidningen cirkuleras just nu bland teammedlemmarna för att skärskåda testet och göra en djupare utvärdering av de två bilmodellerna.
Testet fortsätter:
"Har framgångarna stigit dem åt huvudet...."
Som ett av de mest framgångsrika lagen (de enda som är framgångsrikare är Psycho Circus som vunnit 2 ggr i, just det, mazda 323) i Skrotbilsrejset skulle man kunna tro att det är oss de skriver om.
Men tidningen fortsätter:
"...till den grad att de numera tillåter sig att slarva lite grann vid monteringen? Eller är det konstruktörerna som piskas att utveckla nya modeller på alltföär kort tid? Eller..."
Det här är ju ingen vidare inledning på ett test av en konstaterad vinnarbil och en potentiell utmanare.
Tidningen fortsätter att klanka ner på bagagaeutrymmet.
Men ärligt talat, hur intressant är det?
Och snart ljusnar det i testet.
"Starka motorer, exakta växellådor och låg utväxling representerar sportigheten. Honda visar att man återigen bygger motorer av högsta klass, oavsett om det gäller F1-vagnar eller småbilar"
Sådant gillar vi att läsa...
Men vi har också, vid en snabb genomgång av testet, insett att downsizing (som vi skriver om här), gäller mer än motorstorleken.
Honda Civic är längre än Mazda 323, 16 cm längre.
Om vi kör Honda Civic kommer vi alltså vara närmare bilen framför än tidigare, det kan sluta som det gjorde för Blårök Racing som här kom lite för nära bilen framför.

Kommentera här
Trackback