Fästligt värre!
Honda Civic av den modell vi kommer köra har en intressant bakluckelösning.
Bakrutan kan fällas upp separat så att man enkelt kan stuva ner och plocka upp mindre grejer ur bagaget.
Inget särskilt ovanligt idag, köp en ny BMS 5-serie Touring och du får samma lösning.
På Hondan fälls sedan underdelen av bakageluckan, den som i vårt exemplar mest består av järnoxid, nedåt/utåt så att det blir som en liten sittbänk eller vad man nu vill kalla det.
Det är nog praktiskt och bra.
För att lättare tona bakrutan, och kanske främst för att spara vikt, tog vi bort bakrutetorkaren.
I bakrutetorkaren sitter en viktig del av låsmekanismen så nu får vi inte riktigt rutan att stanna på plats.
För att få rutan att stanna kvar har vi provat några olika varianter på infästning.
Vilken är egentligen bäst?
Ingen av varianterna är särskilt rejsig. Och absolut inte sober.

Här använder vi en Carapaxkrok.
Från tillverkarens hemsida:
Från tillverkarens hemsida:
Carapax patentsökta stängningskrok i ny plastblandning som skall vara så gott som oförstörbar vid bruk i alla temperaturer. Monterad med 6mm elastik och handtag, lämplig för hummertinor.
Även lämplig för Honda Civic. Civic är ju inte mycket större än en hummertina och som ni ser så uppfyller Civicen Hav- och vattenmyndighetens krav på flyktöppningar i nederkanten av varje rum.

Här testar vi en mer traditionell bagagesurrningslösning. Om än diagonalt.

Den här lösningen tror vi minst på.
Risken är att Bjärvligan av misstag krokar i fel och drar loss både kofångare och bakruta vid en bärgning som med största sannolikhet inte kommer inträffa.
Kommentera här
Trackback