Väghållning, Honda vs Mazda
Väghållning, eller ska vi kanske säga "Banhållning" är viktigt.
Sveriges största väg- och banhållare är Trafikverket och hos dem borde man nog kunna lära sig ett och annat.
Vi har dock valt att fortsätta genomgången av Teknikens Världs test.
Och att Mazda hade bra väghållning, det visste vi sedan tidigare, att Honda skulle få så dåligt betyg trodde vi däremot inte.
"Kör och åkmässigt är skillnaden mellan bilarna avsevärd. I Honda har man valt att prioritera de åkandes bekvämlighet, medan Mazda i första hand flirtar med förarens leklusta."
Så inleder Teknikens världs testlag avsnittet kring väghållning.
Och det blir inte bättre för Honda...
"Nya Civic är lösare i hullet än föregångaren. Fjädringskomforten har förbättrats, på bekostnad av de förr så inspirerande och distinkta vägegenskaperna. Utpräglad understyrning och tämligen mjuka stötdämpare gör nya Civic mindre underhllande än den gamla..."
Så här fortsätter det.
All vägkänsla anses vara bortfiltrerad, bilen uppträder simmigt och odistinkt.
Att bilen uppträder simmigt kan väl vara något för de som körde ner i en av dammarna på Mantorp för några rejs sedan men för oss som mesta tiden är på banan är det här ingen munter läsning.
"Som lök på laxen känns bromsarna "degiga" och deras effekt är inget att hurra för."
Bra bromsar är ett mpåste på en räcer och det finns uppenbarligen en anledning till att Honda inte har några vidare framskjutna placeringar i skrotbilsrejset.
Dags att börja leta efter en Mazda 323 1.8i DOHC igen?
Kommentera här
Trackback