Sista Åket om aerodynamik
Aerodynamik.
Smaka på det.
Visst är det ett vackert ord.
Och ett viktigt ord.
Alla som följt någon form av bilsport vet hur viktigt det är med aerodynamik, med down force, att få ner så väl motor- som bromskraft i backen, nej inte i backväxeln, i marken.
Vi har studerat mycket aerodynamik när vi byggt våra bilar.
Vi kommer delge er våra erfarenehter och vår kunskap på området.
Vingar, spoilers mm hör således till och det kan inte bara få förarna att prestera bättre varvtider, det ser snyggt och rejsigt ut också. Och i skrotbilssammanhang är det kanske det sistnämnda som är viktigast.
Visserligen finns det en rapport från Chalmers Tekniska Högskola som visar att en Volvo 240 i SLC (Svenska LångdistansCupen) med bättre aerodynamik kan sänka varvtiderna med ca 4% på Mantorps långa slinga. Men hur svårt är det att utveckla de aerodynamiska egenskaperna hos en bil som nämast kan liknas vid en byggbarack med vidhängda verktygsförråd?
För en Mazda 323, som redan från början gjorts såphalgenom luften och som dessutom är synnerligen välbalanserad och med ett maklöst grepp handlar det därför kanske inte om mer än 1-2%, men det är inte kattskit i jakten på hundradelarna.
Vi börjar aerodynamik-serien med en serie bilder på ganska standardbetonade vingar.

Ni kommer få se fler exempel på vingar, en del av dem är säkert bra, andra ger ett mer eller mindre rejsigt utseende.
I väntan på mer lärdomar om aerodynamik kan ni passa på att tävla om torkarblad!
Smaka på det.
Visst är det ett vackert ord.
Och ett viktigt ord.
Alla som följt någon form av bilsport vet hur viktigt det är med aerodynamik, med down force, att få ner så väl motor- som bromskraft i backen, nej inte i backväxeln, i marken.
Vi har studerat mycket aerodynamik när vi byggt våra bilar.
Vi kommer delge er våra erfarenehter och vår kunskap på området.
Vingar, spoilers mm hör således till och det kan inte bara få förarna att prestera bättre varvtider, det ser snyggt och rejsigt ut också. Och i skrotbilssammanhang är det kanske det sistnämnda som är viktigast.
Visserligen finns det en rapport från Chalmers Tekniska Högskola som visar att en Volvo 240 i SLC (Svenska LångdistansCupen) med bättre aerodynamik kan sänka varvtiderna med ca 4% på Mantorps långa slinga. Men hur svårt är det att utveckla de aerodynamiska egenskaperna hos en bil som nämast kan liknas vid en byggbarack med vidhängda verktygsförråd?
För en Mazda 323, som redan från början gjorts såphalgenom luften och som dessutom är synnerligen välbalanserad och med ett maklöst grepp handlar det därför kanske inte om mer än 1-2%, men det är inte kattskit i jakten på hundradelarna.
Vi börjar aerodynamik-serien med en serie bilder på ganska standardbetonade vingar.

Ni kommer få se fler exempel på vingar, en del av dem är säkert bra, andra ger ett mer eller mindre rejsigt utseende.
I väntan på mer lärdomar om aerodynamik kan ni passa på att tävla om torkarblad!
Kommentera här
Trackback