Sista Åket om aerodynamik 2
Sista Åkets serie om aerodynamik i Skrotbilsrejsing fortsätter.
Vi har tidigare nämnt att det är viktigt med down force.
Down force ger bättre fäste i kurvor och bättre stabilitet vid inbromsningar.
Vingar, spoilers mm som ger down force ger tyvärr också luftmotstånd.
Här kan man passa på att citera en känd bilbyggare.
Enzo kan ha rätt i det och han har utvecklat bilar som rimligtvis är något snabbare runt Mantorp än våra.
Å andra sidan kostar de bilar han utvecklade något mer än våra bilar.
Så mätt i varvtid/kostnad tror vi att vi vinner.
Men vi låter det vara osagt tills någon kommer med en Ferrari och låter oss göra upp.
Åter till aerodynamiken.
Luftmotstånd beräknas så här.
Luftmotstånd=0,5*C*P*A*(v*v)
där
C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, t.ex. 0,25 för en Mazda 323 till 0,45 för en Pontiac Bonneville, cirka.P är luftens densitet
A är föremålets tvärsnittsarea
V är föremålets relativa hastighet med hänsyn till eventuell med- eller motvind
En kall dag med motvind på långa rakan kommer vi ha helt enkelt ha högre luftmotstånd än om det vore 25+ och medvind.
Det här är ju inget nytt, alla ni som hört 15-åringar prata om sina trimmade moppar har säkert hört detta:
- Jo, det är sant, den toppade 90. 90! Jag skojar inte.
- Säkert, med solen och vinden i ryggen, pissnödig med tom tank på hemväg.
De här killarna vet vad som gäller. Fast de har ingen aning om varför.
För att få mer down force hänger Skrotbilisterna gärna på en stor, fläskig vinge som tyvärr innebär mer vikt och högre luftmotstånd.
Mer down force ger oss bättre grepp, viktigt i kurvorna, men på Mantorp går det sällan så fort, hastigheten behöver vara sisådär 100 km/h för att vi ska få någon större effekt av våra fräcka vingar.
Det här inläggets bildspel visar på vingar som av det större slaget, någon kanske större än bra.
Samtidigt går det ju inte att säga annat än att det är rejsigt.
Riktigt, och viktigt, rejsigt.
Nja, håller inte riktigt med, formeln stämmer hyfsat för en plan platta. Men formen på objektet är direkt avgörande för luftmotståndet se denna principskiss. [URL=http://imageshack.us/photo/my-images/401/luftmotstnd.jpg/][IMG]http://img401.imageshack.us/img401/9205/luftmotstnd.jpg[/IMG][/URL]
Så en vinge, spoiler bla bla bla utrustning kan både öka och minska motståndet.
Sen bör man ta hänsyn till om strömningen är laminär,turbelent eller separerad om man nu orkar bry sig om sånt.
/Helikopterkonstruktören
Helikopterkonstruktörer ska man inte säga emot när det kommer till aerodynamik.
Så länge det inte är instrumenteringen har konstruerar...
Och visst är det så att vi förenklat lite, mest eftersom vi inte har lika bra koll, dels för att vi kör bilar, inte helikoptrar.
Ett stort tack för den intressanta bilden!
Hej!
Formen stämmer precis. Den gäller för alla former. Precis som bilderna visar så är objektets form direkt avgörande för ett objekts luftmotstånd då en platta har ett Cd på drygt 1 medans en genomsnittlig bil idag har ett Cd mellan 0,27 och 0,33. C som ni skrev eller Cd, även kallat formfaktorn är ett hopkok av alla de möjliga former och effekter som om det är laminärt eller turbulent gränsskikt eller om det har separerat. I fallet med fordonsaerodynamik så är strömningen alltid turbulent men det betyder inte att gränsskiktet har hunnit utvecklas till turbulent.
MVH fordonsaerodynamiker/CFD