Sista Åket om aerodynamik 3
Välkomna till 3:e och sista delen i vår serie om aerodynamik.
Det finns ju så mycket mer än bara vingar.
Det var väl med vingar som aerodynamiken började upptäckas men racingvärlden har tagit till sig aerodynamiken, allt för att slippa bli "dynamisk under luftfärd"
För att ge ännu mer down force kan man montera sk "splitters".
Det splitters gör är att skapa en nedåtriktd kraft genom att ett högt lufttryck verkar på splitterns ovansida samtidigt som man skapar ett undertryck på splitterns undersida.
Vi har aldrig monterat splitters på vår bil, risken att den skulle hamna på helt fel ställe, tex trassla in sig i drivaxlar eller generatorrem, har fått oss att avstå. Men någon gång ska vi nog prova.
Kika på den bilden nedan, i bilens front ser ni ett mycket bra exempel på splitter.
Något vi hittills inte sett särskilt mycket av är Guerneyflaps.
Trots att det låter hur rejsigt som helst.
En Guerneyflap är en liten läpp som monteras i 90 graders vinkel (så att den sticker upp) på tex vingens eller bagageluckans bakkant. Några i vårt team har varit sugna på att hänga dit en, andra har varit mer skeptiska.
Hittills har de skeptiska vunnit.
En Guerneyflap är i stort sett en list som skruvas/nitas, fixas fast där den ska sitta.
Titta på den svarta Audin i bilden nedan så kan ni nästan se ni vad det handlar om.
Inte heller dive plates, NACA-ducter eller F-ducter har vi sett särskilt mycket av.
Vi hoppas på att kommande rejs bjuder på många innovativa lösningar.
Det finns fantastiskt mycket mer att säga om aerodynamik.
För den intresserade kan vi varmt rekommendera följande uppsats från Chalmers Tekniska Högskola:
Aerodynamiskt koncept för långloppsracing
Det finns ju så mycket mer än bara vingar.
Det var väl med vingar som aerodynamiken började upptäckas men racingvärlden har tagit till sig aerodynamiken, allt för att slippa bli "dynamisk under luftfärd"
För att ge ännu mer down force kan man montera sk "splitters".
Det splitters gör är att skapa en nedåtriktd kraft genom att ett högt lufttryck verkar på splitterns ovansida samtidigt som man skapar ett undertryck på splitterns undersida.
Vi har aldrig monterat splitters på vår bil, risken att den skulle hamna på helt fel ställe, tex trassla in sig i drivaxlar eller generatorrem, har fått oss att avstå. Men någon gång ska vi nog prova.
Kika på den bilden nedan, i bilens front ser ni ett mycket bra exempel på splitter.
Något vi hittills inte sett särskilt mycket av är Guerneyflaps.
Trots att det låter hur rejsigt som helst.
En Guerneyflap är en liten läpp som monteras i 90 graders vinkel (så att den sticker upp) på tex vingens eller bagageluckans bakkant. Några i vårt team har varit sugna på att hänga dit en, andra har varit mer skeptiska.
Hittills har de skeptiska vunnit.
En Guerneyflap är i stort sett en list som skruvas/nitas, fixas fast där den ska sitta.
Titta på den svarta Audin i bilden nedan så kan ni nästan se ni vad det handlar om.
Inte heller dive plates, NACA-ducter eller F-ducter har vi sett särskilt mycket av.
Vi hoppas på att kommande rejs bjuder på många innovativa lösningar.
Det finns fantastiskt mycket mer att säga om aerodynamik.
För den intresserade kan vi varmt rekommendera följande uppsats från Chalmers Tekniska Högskola:
Aerodynamiskt koncept för långloppsracing
Vi avslutar med ett bildspel, den här gången blir det "typ Hur tänkte de nu-vingar" där även vi finns med med ett litet bidrag.
Kommentera här
Postat av: MaddhPaddh - Mamma till Tindra
Hej! hoppas allt är bra med dig? Vilken underbar blogg du har föresten! :)
Trackback