Tankar om tankar....
...och tankningsutrustning.
Det är kul att se hur kreativiteten flödar i de olika rejsingteamen. Det handlar inte bara om att bygga bil och pimpa denna, utan också att utveckla diverse praktiska lösningar.
Ett område där uppfinningsrikedommen syns tydligt är tankningsutrustning.
Man vill ju vara ute på banan, så tankningen skall gå fort och smidigt.
Vi förstod tidigt att vi behövde bli effektiva och göra det lättare för oss vid tankning.
Det har förekommit många olika varianter på detta tema. Mer eller mindre bra lösningar så som stor tratt, enormt stor tratt, stå på taket och fylla bensin i uppflyttat påfyllningsrör, vanlig jeepdunk, jeepdunk med kulventil i botten.
Vi ville ha något vi kunde ta med för att återfylla och något att ha annat man behöver på, så som olja, spolarvätska, papper, ficklampa osv. En vagn med jeepdunkarna på blev vår lösning.
Och den har fungerat mycket bra.
Andra lag har som sagt var haft andra lösningar.
Här är en kul variant som följde temat från lagets bil.
Teamet använder en stege för att fylla på mjölkkannan igen.
Värstingmodellen (i dubbel bemärkelse) ser ut så här:

Det är det mest avancerade arrangemang vi har sett.
Och det var för avancerat för laget ifråga också, det höll inte, och bensinen sprutade ut över tankzonen när den trycksatta tankanläggningen exploderade.
Enligt reglerna är det förbjudet.
Reglerna säger:
- Tankning av bensin får endast ske på anvisad tankplats.
- Tankning sker med av deltagaren medhavda ”jeep”dunkar och max två dunkar per tankningstillfälle. Det är ok med ”jeepdunk” försedd med slang och avluftningsventil.
- Jeepdunkar skall vara försedda med lagnamn.
- Andra fordon än testfordon får ej parkeras inom tankområdet.
- Ev bränslespill skall omhändertas innan fordonet får lämna tankplatsen.
- Trycksatt tankanläggning är ej tillåten.
- Drivmedlet bekostas av deltagarna, Statoil och ST1 har en bensinstationer ca 2 km från banan.
Det var det om tankning, glöm inte tävlingarna som pågår!
Det är kul att se hur kreativiteten flödar i de olika rejsingteamen. Det handlar inte bara om att bygga bil och pimpa denna, utan också att utveckla diverse praktiska lösningar.
Ett område där uppfinningsrikedommen syns tydligt är tankningsutrustning.
Man vill ju vara ute på banan, så tankningen skall gå fort och smidigt.
Vi förstod tidigt att vi behövde bli effektiva och göra det lättare för oss vid tankning.
Det har förekommit många olika varianter på detta tema. Mer eller mindre bra lösningar så som stor tratt, enormt stor tratt, stå på taket och fylla bensin i uppflyttat påfyllningsrör, vanlig jeepdunk, jeepdunk med kulventil i botten.
Vi ville ha något vi kunde ta med för att återfylla och något att ha annat man behöver på, så som olja, spolarvätska, papper, ficklampa osv. En vagn med jeepdunkarna på blev vår lösning.
Och den har fungerat mycket bra.
Andra lag har som sagt var haft andra lösningar.
Här är en kul variant som följde temat från lagets bil.
Teamet använder en stege för att fylla på mjölkkannan igen.
Värstingmodellen (i dubbel bemärkelse) ser ut så här:

Det är det mest avancerade arrangemang vi har sett.
Och det var för avancerat för laget ifråga också, det höll inte, och bensinen sprutade ut över tankzonen när den trycksatta tankanläggningen exploderade.
Enligt reglerna är det förbjudet.
Reglerna säger:
- Tankning av bensin får endast ske på anvisad tankplats.
- Tankning sker med av deltagaren medhavda ”jeep”dunkar och max två dunkar per tankningstillfälle. Det är ok med ”jeepdunk” försedd med slang och avluftningsventil.
- Jeepdunkar skall vara försedda med lagnamn.
- Andra fordon än testfordon får ej parkeras inom tankområdet.
- Ev bränslespill skall omhändertas innan fordonet får lämna tankplatsen.
- Trycksatt tankanläggning är ej tillåten.
- Drivmedlet bekostas av deltagarna, Statoil och ST1 har en bensinstationer ca 2 km från banan.
Det var det om tankning, glöm inte tävlingarna som pågår!
Kommentera här
Postat av: Sofie | fiveseconds.se ♡
sv: Han är kungarnas kung! Himla intressant blogg måste jag säga! Kommer helt klart klicka in här igen (:
Trackback