LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Vi tränger djupare in...

...i testet mellan Mazda 323 och Honda Civic Esi.

Och har nu kommit till avsnittet där Teknikens Värld jämför de båda bilarnas motorer, det börjar det bli intressant för Skrotbilister.

Mazdan har en 1,8-liters fyra med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar (DOHC, utalast dock DOCK och av mazdanördar). Ur den plockas 131 hk, när motorn är ny i varje fall, de bilar vi har kört hittills har nog inte haft alla hästarna hemma.

Hondan har en 1.6-litersmotor, 4 cylindrar den med, 16 ventiler med enkelkam.
DOHC har den inte men den har dock VTEC, en teknik med vars hjälp man kan variera öppettider och lyfthöjder för ventilerna vilket ska ge ett bredare effektregister.
En film som visar hur det fungerar ser ni här: VTEC

Teknikens Värld skriver om Honda-motorn:
"Med hjälp av ett variabelt ventilsystem med olika ventiltider och lyfthöjder har Hondas tekniker lyckats ge den lilla motorn ett vettigt bottenregister trots den höga effekten. Ymnig kraft finns över hela den låga varvskalan och en extra kick tillstöter vid drygt 5000 r/min"

Det här låter ju alldeles strålande.
Ymnig kraft, hög effekt, extra kick.
Ljuv musik och finstämd poesi för Skrotbilister.

Om Mazdan skriver de:
"...har Mazda på mer konventionellt vis valt större slagvolym, 1 840 cm3 för att ge motorn must även på lägre varv. Vridmomentet är till och med bättre i Mazda 160 Newtonmeter mot Hondas 142. I praktiken betyder det att Mazda är piggare och smidigare att göra omkörningar med"

Ni som sett vår film om varför man inte ska köra Volvo (i varje fall i Skrotbilsrejs) inser ju precis som vi att Mazda verkar ha en rejäl fördel gentemot Honda för givetvis är omkörningsegenskaperna otroligt viktiga.



Fast å andra sidan, så lätt som vi kör om konkurrenterna spelar det kanske ingen roll om vi skulle bli något lite sämre på just den punkten?

Teknikens värld fortsätter:

"Max effekt i Mazda är 131 hästkrafter vid samma varvtal som i Honda, 6500 r/min. Effektövertaget och den lägre utväxlingen gör att Mazda 323F accelerar snabbare än Honda Civic Esi, trots ett vikthandikapp på 110 kilo."

Mazda är kanske bästa valet trots allt?


Solbrända nackar

Det svider.

Nästan mer än ett nederlag i Skrotbilsrejset.

Det var fantastiskt fint väder i Vårgårda igår.

Det fläktade på flygfältet.

Man kände inte riktigt av hur hårt solen tog.

Som tur är så är det ingen bestående smärta, det går över, mycket fortare än ett nederlag.

Man förstår nu att skyddande smörja inte bara behövs till motorer.

Mer bestående blir Intrycken av Honda.

Ett stort tack till alla i Hondaklubben som lät oss klämma, kika, fråga och åka med.

Några bilder på brända nackar kommer inte.

Vi har för många känsliga tittare.


Mer än Honda

Som ni såg på bilden i förra inlägget är det inte bara Honda med här i Vårgårda.

Lambon gör sällskap med en R8 V10 och en Mitsubishi Evo finns här också.

Men mest Hondor naturligtvis.

Civic Esi, som vi är sugna på, finns här ett par stycken.

Men några 323:or finns här inte så någon verklig jämförelse kan vi inte göra.


Lim?

Vi förvånas över kreativiteten...

Lim verkar vara universalhjälpmedlet för att få en Civic Esi snabbare.

Den här bilen behöver dock inget ytterligare för att vara snabb.


Vi besöker entusiaster

Vi snappade upp att Hondaklubben skulle ta ut sina bilar på Vårgårda flygfält för att köra konbana.

Vi har åkt hit för att ta en titt på om Honda är ett alternativ till Mazda.

Rapport och bilder kommer under dagen.


Värdeminskning hos Mazda 323

Vi har ju kommit över ett nummer av Teknikens Värld från 1992 där Mazda 323 testas mot Honda Civic.

I tidningen finns det en annons för en 323f som säljs av en privatperson.

Årsmodell 1990, 3000 mil osv.

87000 kr vill säljaren ha, det hade nog gått att pruta ner till 85000 kr.

Idag, 20 år och 20000 mil senare kostar en 323f sisådär ganska exakt mellan 0-5000 kr, det är i varje fall vad vi betalat för våra.

En värdeminskning på 4 kr/mil vilket väl får anses som helt ok?

I samma nummer är det med en annons på en Volvo 850 GLT, den vill de ha 200 000 kr för. 20 år senare kostar en sådan också 5000 kr.

En värdeminskning på nästan 10 kr/mil.

Volvos värde varade?


Nyheter hos våra sponsorer

I dagarna skulle bruksbilen för en av våra teammedlemmar tvättas.

Det blev lite hårt tvättat...




Bakre torkararmen gick av.

Torkarbladet var dessutom inte i något vidare skick.

Så in till våra sponsorer, tyvärr sålde ingen av dem torkararmar, det hittades istället hos arbetsgivarna för Team Green Machine, www.sdcc.se

Hos Wipers.se fanns nya torkarblad i varje fall.

Och där hittades lite nyheter.

Dels har Wipers.se breddat sitt sortiment.
Nu kan man inte bara köpa deras egna varumärke utan man hittar även blad från Bosch, Valeo och Champion.
Till grymma priser.

Wipers.se kör dessutom en sommarkampanj just nu, titta in till dem och se till att ha fräscha blad så flugor, mygg och annat skräp kan skrapas bort i sommarnatten.

Sista åket och de "Blå hinkarna"

I Moskva finns det en gräsrotsorganisation som kallas "Blå hinkarna".

Med blå hinkar och ballonger på sina bilar kör de i kolonner genom Moskva och de filmar också makthavare, affärsmän, kulturpersonligheter och andra som myglat sig till rätten att ha blåljus på sina bilar för att snabbare kunna ta sig fram genom trafiken.

Nedan ser ni en bild från Göteborgs-Posten den 19 maj samt en bild från rejset hösten 2011.

Sista åket står upp mot orättvisor!

Helt utan att veta om det...

 


Har japanerna börjat fuska?

Så inleds Teknikens Värld från 1992 där de testar Honda Civic och Mazda 323 mot varandra..

För nytillkomna läsare kan vi lite kort sammanfatta:

- Vi har kört Mazda 323 i de 4 Skrotbilsrejs vi ställt upp i.
- Vi har instiftat "Mazda 323-klassen", en enhetsklass för att skapa lite mer spänning, att man vinner över alla andra märken har inte varit tillräckligt
- Vi har mer än en gång sagt att det inte finns någon anledning att köra något annat än Mazda 323.

Tills någon smyger in en Honda Civic i vårt
Bilutvärderingsverktyg.

Då inser vi att ska vi tro på vårt verktyg, och det gör vi, då ska vi köra Honda Civic.

Nyligen fick vi tag i ett nummer av Teknikens Värld där de testar de båda bilarna mot varandra.

Vi har varit i kontakt med Teknikens Värld och fick klartecken att använda bilder, texter mm här i bloggen och tidningen cirkuleras just nu bland teammedlemmarna för att skärskåda testet och göra en djupare utvärdering av de två bilmodellerna.


Testet fortsätter:

"Har framgångarna stigit dem åt huvudet...."
Som ett av de mest framgångsrika lagen (de enda som är framgångsrikare är Psycho Circus som vunnit 2 ggr i, just det, mazda 323) i Skrotbilsrejset skulle man kunna tro att det är oss de skriver om.

Men tidningen fortsätter:
"...till den grad att de numera tillåter sig att slarva lite grann vid monteringen? Eller är det konstruktörerna som piskas att utveckla nya modeller på alltföär kort tid? Eller..."

Det här är ju ingen vidare inledning på ett test av en konstaterad vinnarbil och en potentiell utmanare.

Tidningen fortsätter att klanka ner på bagagaeutrymmet.
Men ärligt talat, hur intressant är det?

Och snart ljusnar det i testet.

"Starka motorer, exakta växellådor och låg utväxling representerar sportigheten. Honda visar att man återigen bygger motorer av högsta klass, oavsett om det gäller F1-vagnar eller småbilar"

Sådant gillar vi att läsa...

Men vi har också, vid en snabb genomgång av testet, insett att downsizing (som vi skriver om här), gäller mer än motorstorleken.
Honda Civic är längre än Mazda 323, 16 cm längre.

Om vi kör Honda Civic kommer vi alltså vara närmare bilen framför än tidigare, det kan sluta som det gjorde för Blårök Racing som här kom lite för nära bilen framför.

skrotbilsrace2010-007



Allt fler vill skrota bilen

Enligt färsk statistik från BilSweden ökar antalet bilar som skrotas.

Som om vi inte visste det redan...

Från 2010 till 2011 ökade antalet skrotade bilar med 8 procent.

Volvo är de bilar som skrotas mest.
Helt garanterat utan att gå via Skrotbilsrejset först, där gör de ingen succé...

Vanligaste årsmodfellen som skrotas äer 1988, bra, då kunde de fortfarande köpasz utan katalysator och förhoppningsvis är det många av dessa som skrotas ut nu.

Siffernördig

Är det fler än vi som i bil-letartider blir siffernördiga?

Fler som hajar till när en klocka kostar 911 kronor och när det är 323 km kvar till Göteborg.
Fler som funderar mer över hur det vore att köra en 121:a än på vad LNIK egentligen sysslade med när de förlorade mot Gerdsken i div 5 Västergötland Västra med 12-1 nu i dagarna?

Idag såg det ut så här bland några av de filmer från rejsen som vi lagt upp på Youtube.

Och vi kommer följa uppmaningen i den undre filmen.



Filmerna hittar ni här: Filmerna ovan


Downsizing är ledordet

I hela bilvärlden verkar downsizing vara ledordet.

Bilföretagen klämmer ur sig det ena finare namnet efter det andra på deras designstrategier för lättare bilar med mindre motorer. Vi har kunnat läsa om EDE, Sky-activ, DRIVe mm.

Downsizing leder till minskad bränsleförbrukning, något som i andra änden (både bokstavligt och bildligt) ger lägre utsläpp.

Vi i Sista Åket har aldrig varit trendkänsliga, vi har skapat dem.
Lite som Audi säger "Försprång genom teknik".
Idag har många av rejsteamen tagit efter vår bromskylning, något som ledde till att bilarna i senaste rejset åkte omkring som mobila swimmingpooler. Några lag torskade dessutom rejält så deras bilar var väl mer att betrakta som akvarier.

Senast i raden vad gäller downsizing är Hyundai.
Ni kan läsa mer om dem i DN´s artikel som ni hittar här.

Sista åket ser det här som ännu ett tecken.
Vi ska byta 1.8-liters slagvolym mot 1.6 liter.
1150 kg ska bytas mot 1080 kg.

Kommer det här innebära att vi nu följer istället för att skapa trender?
Knappast. Vänta och se...

Fler än oss har varit nyfikna...!!

Honda Civic Esi eller Mazda 323 1.8i DOHC?

Vårt Bilutvärderingsverktyg har ju gett oss ett tydligt svar på den frågan.

Men fler än oss har ställt samma fråga.

Nyligen stötte vi på ett exemplar av Teknikens Värld, nr 4, 1992, där just de här två bilarna testades.

Vi köpte omgående tidningen, försäljaren förstod nog inte riktigt det sanna värdet av det numret...

Så snart vi gått igenom testet ordentligt kommer det komma rapporter här.



RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!