LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Tycker vi så illa om Renault?

Efter vårt inlägg om den dåliga Renault Megane som hyrdes nyligen har vi fått från om vi tycker illa om Renault.

Nej, det gör vi inte.

Här är en vi gillar.


En härlig stund!

Rejset har som sagt var blivit flyttat.

Bland skrotbilisterna har det väckt både ilska och irritation.

I något enstaka fall även glädje.

Vi har ju inte på något sätt med det där att göra men för att glädja de som irriterades och för att inspirera alla som ska köra kommande rejs lägger vi här upp en film med en skön sekvens ur förra rejset.

Se och njut!



Rejset är flyttat!

Kommande skrotbilsrejs är flyttat en vecka framåt i tiden. Anledningen är att det på Mantorp Park ska springas ett seedningslopp inför Göteborgsvarvet. Ett långlopp det också. Ni som hade planer på att se spektaklet på Mantorp kan ju fortfarande åka dit den 24 mars, ni får se ett lopp, men av lite annan karaktär än Skrotbilsrejset. En rad frågor dyker givetvis upp när man ser att det ska vara löpartävling på motorbanan: Löparna springer 3 varv, det är inte riktigt samma tempo som när vi kör, behovet av fartdämpande chikan på långa rakan borde väl ändå vara ytterst begränsat? Har de vätskekontrollerna inne i depån eller får de tanka ute på banan? Får de tidstillägg om de har för dyra skor? Tidsavdrag för roligast tema? Starten för löparna går 10.30. Ni som åker dit, återkom gärna med svaren på frågorna ovan. Vill man fortfarande se Skrotbilsrejset så går det alltså sista mars-1:a april istället för 24-25 mars Mer information finns på Skrotbilsrejsets hemsida, länken hittar ni uppe till höger.

Ett sätt att göra ännu snabbare förarbyten

Ett klassiskt recept för att vinnas skrotbilsrejs är att vara ute på banan.

Det spelar ingen roll hur snabb bilen är om den står i depån.

Desto kortare tid i depån, desto fler varv kan köras på banan.

Sista Åket har jobbat ganska fokuserat på att göra effektiva depåstopp.

Men nu har vi hittat ett sätt att bli ännu snabbare.
Visst, vikten ökar något, men tänk vad fort förarbytena ska gå med en sådan här dörrkonstruktion.


Vinnarna i tävlingen om torkarblad

Nu är de korade!

Vinnarna i tävlingen om torkarblad från WIPERS.SE

Ett helt gäng svar kom in, en del bara helt  rätt, andra mycket informativa.
Några skulle kanske påstå att många av svaren var fantsifulla men vi står, efter att ha kontrollerat uppgifterna, fast vid att de är informativa.

Vi i Sista Åket gillar att få lära oss nytt och vi vill inte heller hålla nya kunskaper hemliga så här kommer ett av de bästa svaren vad gäller smått nödvändiga kunskaper.

1. När uppfanns vindrutetorkarna:
Vindrutetorkarna uppfanns ca kl: 14.15, efter en "blöt natt" i New York år 1903.
-Mary Anderson vaknade på golvet efter att ha däckat på den beryktade Swingersklubben Gear-Stick, när hon kvicknade till liv, fram på eftermiddagen, så var det till ljudet av den gummiskrapa städaren använde sig av för att sanera golvet... då hände det!


2. Hur långa var torkarbladen på vår senaste bil?
Har länge funderat på vad sambandet mellan BMW 525 och Ferari F450 är... å här har vi det: längden på en Mazda 323s vindrutetorkare!

3. Hur mycket regnade det den 28 juli 1997, i Fagerheden, Norrbotten
Det kom lika många mm, som den ökände metrologen Kurt Kämpe är lång... nämligen 198 (cm i Kurts fall och mm gällande nerderbörden.)

"Tyvärr" avgjorde lotten vem som skulle vinna bland de rätta svaren vilket innebar att den tävlande som lämnade detta svar inte vann någon av de tre uppsättningar med torkarblad som lotatdes ut.

Men vi i Sista Åket tackar, bockar och bugar och hoppas att du som lämnade det här svaret återkommer och deltar i kommande tävlingar.

Vinnarna är underrättade och kan nu beställa sina vinster.

Ett stort tack till alla er som tävlade och ett stort tack till WIPERS.SE för de finfina priserna!


Test av Renault Megane II

Som ni märkt så har vi varit lite dåliga på uppdatering senaste veckan.

Den av oss som skriver mest på bloggen har varit på solsemester och konkurrentanalys.
Mest solsemester men när man ändå är iväg ser man naturligtvis till att göra en konkurrentanalys när tillfälle ges.

Sista Åket har upprättat en del listor, en av dem har ni fått tillgång till, den sk "Bilutvärderingsmallen".
En annan lista, och den får ni inte se, är "Konkurrentanalysen", där vi systematiskt utvärderar konkurrenternas bilar. Skulle vi varit med i det kommande rejset, 24-25 mars, skulle vi inte, vi upprepar, INTE, vara oroliga för de team som väljer att köra Renault Megane. Vi skulle inte se dem som konkurrenter utan snarare som rundningsmärken.

En Renault Megane CC (Cabriolet) hyrdes för en dag. Modellen kom kring 2002 och tillverkades otroligt nog ända fram till 2008.

Det hyrda exemplaret hade 3400 mil på mätaren vid start av turen.

Det blev 3408 mil på mätaren innan bilen hade rasat.

Det måste varit en av de sämsta bilar som skådats.

Inredningen var helt nersliten, det spelar ju ingen roll för en Skrotbilist, vi river ju ut den ändå, men du vanlige bilisten som kanske går och fundererar på en sådan här kärra, fundera en gång till, eller rättare sagt, läs vidare och fundera flera gånger till.

Turen gick på kurviga serpentinvägar, blandade med motorvägar, som gjort för att testa egenskaperna hos en potentiell skrotbilsrejskärra. Till skrotbilsrejset väljer vi visserligen täckta bilar, men motor, växellåda mm är de samma så det skulle gå att få en god uppfattning om hur väl ämnad en sådan här bil är för 24 timmar på Mantorp.

Bilen höll i 7 timmar.

Det upptäcktes tidigt att 3400 mil är alldeles för långt för synkringar och koppling av den kvalisort som erbjuds i Renault Megane.

Nerväxlingar, för att motorbromsa på serpentinvägarna fick göras ganska brutalt.
Att försöka stå still, med växel i och kopplingen nertryckt fungerade inte, bilen hoppade och studsade iväg.

När det mot slutet av dagen skulle fällas upp plåttaket över kupén så stannades bilen lugnt och stilla på en avfart/parkeringsficka.
Det small till i bilen och sedan gick det inte längre att lägga i någon växel.
I varje fall inte med motorn igång.

Skitbil är omdömet.



Sista Åket om aerodynamik 3

Välkomna till 3:e och sista delen i vår serie om aerodynamik.

Det finns ju så mycket mer än bara vingar.
Det var väl med vingar som aerodynamiken började upptäckas men racingvärlden har tagit till sig aerodynamiken, allt för att slippa bli "dynamisk under luftfärd"

För att ge ännu mer down force kan man montera sk "splitters".
Det splitters gör är att skapa en nedåtriktd kraft genom att ett högt lufttryck verkar på splitterns ovansida samtidigt som man skapar ett undertryck på splitterns undersida.

Vi har aldrig monterat splitters på vår bil, risken att den skulle hamna på helt  fel ställe, tex trassla in sig i drivaxlar eller generatorrem, har fått oss att avstå. Men någon gång ska vi nog prova.

Kika på den bilden nedan, i bilens front ser ni ett mycket bra exempel på splitter.




Något vi hittills inte sett särskilt mycket av är Guerneyflaps.
Trots att det låter hur rejsigt som helst.

En Guerneyflap är en liten läpp som monteras i 90 graders vinkel (så att den sticker upp) på tex vingens eller bagageluckans bakkant. Några i vårt team har varit sugna på att hänga dit en, andra har varit mer skeptiska.
Hittills har de skeptiska vunnit.

En Guerneyflap är i stort sett en list som skruvas/nitas, fixas fast där den ska sitta.
Titta på den svarta Audin i bilden nedan så kan ni nästan se ni vad det handlar om.



Inte heller dive plates,  NACA-ducter eller F-ducter har vi sett särskilt mycket av.
Vi hoppas på att kommande rejs bjuder på många innovativa lösningar.

Det finns fantastiskt mycket mer att säga om aerodynamik.
För den intresserade kan vi varmt rekommendera följande uppsats från Chalmers Tekniska Högskola:
Aerodynamiskt koncept för långloppsracing

Vi avslutar med ett bildspel, den här gången blir det "typ Hur tänkte de nu-vingar" där även vi finns med med ett litet bidrag.








RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!