LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Sista Åket om aerodynamik 2



Sista Åkets serie om aerodynamik i Skrotbilsrejsing fortsätter.

Vi har tidigare nämnt att det är viktigt med down force.
Down force ger bättre fäste i kurvor och bättre stabilitet vid inbromsningar.

Vingar, spoilers mm som ger down force ger tyvärr också luftmotstånd.

Här kan man passa på att citera en känd bilbyggare.


Enzo kan ha rätt i det och han har utvecklat bilar som rimligtvis är något snabbare runt Mantorp än våra.
Å andra sidan kostar de bilar han utvecklade något mer än våra bilar.
Så mätt i varvtid/kostnad tror vi att vi vinner.
Men vi låter det vara osagt tills någon kommer med en Ferrari och låter oss göra upp.

Åter till aerodynamiken.

Luftmotstånd beräknas  så här.

Luftmotstånd=0,5*C*P*A*(v*v)

där

C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, t.ex. 0,25 för en Mazda 323 till 0,45 för en Pontiac Bonneville, cirka.
P är luftens densitet
A är föremålets tvärsnittsarea
V är föremålets relativa hastighet med hänsyn till eventuell med- eller motvind

En kall dag med motvind på långa rakan kommer vi ha helt enkelt ha högre luftmotstånd än om det vore 25+ och medvind.

Det här är ju inget nytt, alla ni som hört 15-åringar prata om sina trimmade moppar har säkert hört detta:
- Jo, det är sant, den toppade 90. 90! Jag skojar inte.
- Säkert, med solen och vinden i ryggen,  pissnödig  med tom tank på hemväg.

De här killarna vet vad som gäller. Fast de har ingen aning om varför.

För att få mer down force hänger Skrotbilisterna gärna på en stor, fläskig vinge som tyvärr innebär mer vikt och högre luftmotstånd.

Mer down force ger oss bättre grepp, viktigt i kurvorna, men på Mantorp går det sällan så fort, hastigheten behöver vara sisådär 100 km/h för att vi ska få någon större effekt av våra fräcka vingar.

Det här inläggets bildspel visar på vingar som av det större slaget, någon kanske större än bra.
Samtidigt går det ju inte att säga annat än att det är rejsigt.

Riktigt, och viktigt, rejsigt.

Sista Åket om aerodynamik

Aerodynamik.
Smaka på det.
Visst är det ett vackert ord.

Och ett viktigt ord.

Alla som följt någon form av bilsport vet hur viktigt det är med aerodynamik, med down force, att få ner så väl motor- som bromskraft i backen, nej inte i backväxeln, i marken.

Vi har studerat mycket aerodynamik när vi byggt våra bilar.

Vi kommer delge er våra erfarenehter och vår kunskap på området.

Vingar, spoilers mm hör således till och det kan inte bara få förarna att prestera bättre varvtider, det ser snyggt och rejsigt ut också. Och i skrotbilssammanhang är det kanske det sistnämnda som är viktigast.
Visserligen finns det en rapport från Chalmers Tekniska Högskola som visar att en Volvo 240 i SLC (Svenska LångdistansCupen) med bättre aerodynamik kan sänka varvtiderna med ca 4% på Mantorps långa slinga. Men hur svårt är det att utveckla de aerodynamiska egenskaperna hos en bil som nämast kan liknas vid en  byggbarack med vidhängda verktygsförråd?
För en Mazda 323, som redan från början gjorts såphalgenom luften och som dessutom är synnerligen välbalanserad och med ett maklöst grepp handlar det därför kanske inte om mer än 1-2%, men det är inte kattskit i jakten på hundradelarna.

Vi börjar aerodynamik-serien med en serie bilder på ganska standardbetonade vingar.



Ni kommer få se fler exempel på vingar, en del av dem är säkert bra, andra ger ett mer eller mindre rejsigt utseende.

I väntan på mer lärdomar om aerodynamik kan ni passa på att tävla om torkarblad!

Tips på bra fordonslänkar, appar med mera

Uppdaterat efter tips från läsare
Vi fick en kommentar. Självklart uppdaterar vi.


Internet är en nästintill outsinlig källa för information.

Det enda problem vi inte lyckats lösa trots en mängd sökningar på nätet är den eviga frågan:
"Varför dör bilen i högrsvänmgar?"

Vi tänkte tipsa lite om bra platser för att hämta information.
Har ni tips som borde passa in här?
Tveka inte, lämna en kommentar!

Länkar

Blocket.se
Blocket.se borde väl knappast behöva nämnas här men det är å andra sidan där de flesta bilar som ställer upp i rejset utannonseras och finner sina nya lyckliga ägare.

Bilprovningen
Bilarna vi kör ska vara besiktigade, och godkända.
Från Bilprovningens kundtjänst kan man enkelt erhålla kopior på de senaste besiktningsprotokollen.
Maila bara reg.nr till [email protected] så kommer kopiorna inom kort.
Bra att ha när det är dags att pruta på bilen.

Bultcirkelguiden
Det är inte fel att ha en uppsättning reservdäck med till rejset.
Däck och fälg hittas enkelt på Blocket.se
Men hur veta om de begagnade fälgarna har rätt ET, rätt bultmönster mm?
Bultcirkelguiden reder ut det åt dig!

Meca.se
Meca säljer bra grejer. Tyvärr är priset mycket högre än hos deras konkurrent Skruvat.se.
Vi har jämfört priserna. Prisjämförelsen gav det här resultatet:
Bränslefilter till en Mazda 323 1.8i DOHC kostar 293 kr hos Meca. 193 kr hos Skruvat.
Luftfilter kostar 152 kr hos Meca, 59 kr hos Skruvat.se.
En kopplingssats hos Meca kostar 2312 kr, 713 kr hos Skruvat.se
Men, något som är riktigt bra hos Meca är deras funktion "Passar till följande bilar". Leta fram den produkt ni är intresserade av, under bilden på produkten finns en "knapp" - "Passar till följande bilar." Den fungerar kanonbra.
Använd den om ni ska se om de där bromsskivorna på skroten, eller Blocket.se, passar till er bil.

Rejsa.nu
Här finns det information i massor.
1,75 eller 1,76 graders camber på höger bakhjul?
Hur mycket kan jag kapa på varvtiderna om jag kör med eller utan rattmuff?
Ingen fråga är för stor ellr för liten för Rejsas initierade medlemmar.

Appar

Vi använder bara Iphone´s så ni som har bra förslag på appar från Android-market, lämna en kommentar!

Bambuser
Med vilken vi filmar och sänder live från rejsen.

Biltema
Biltema har en app med vilken man kan söka bildelar utifrån reg-numret.
Den fungerar bra. Ofta bättre än produkterna Biltema säljer...

Bilregistret

Senaste godkända besiktning, vikt, motoreffekt mm mm, informationen finns ett reg.nummer bort.

Ustream
Fungerar säkert minst lika bra som Bambuser.


Vad heter lagen egentligen?

Uppdaterad 2012-02-02
Ännu fler förslag, vi bockar och bugar.

Uppdaterad 2012-01-29
Fler bra förslag trillar in!

Uppdaterad 2012-01-25!!

Någon "namnkunnig" var snabb med att kommentera, listan uppdateras!


Till senaste rejset, oktober 2011, gjordes det en alternativ lista över de anmälda lagen.

Då var det en av förarna i grymt snabba i "Pulverkungen Racing" som hade styrt upp listan.

Vi gillade initiativet starkt och hoppas att vi nu är med och skapar en tradition.
En tradition som håller liv i en av de viktiga ingredienserna för ett lyckat skrotbilsrejs.
Allt Traschtalk inför rejset.

Har ni några synpunkter på lagnamnen? För snälla? Inte rumsrena?
Ge oss gärna bättre förslag..., kommentarsfältet är användbart och listan kommer uppdateras om det kommer in fyndiga förslag.


Klink & Klunk Racing____Flink Runk Racing
Full pjäxa__________________Ful Häxa
HG!Racing___________GHB Bergström Racing
Gerd's Videobutik____Gerds förtäckta Hembräntbutik
Team Understeer_______Teen Underwear
Team Pennybridge________Team Centbrycke
Psycho Circus Rasta Fari Edt.____Psycho Dyco Reagge Man i Baktakt Edt.
Nu Djävlar DBEK____Nu Djävlar Dancing Broad-asses Endangers Kneejoints
Green Machine_______Golfbanegräsklipparna
Team Slagsida______Team Hallonsaft/Team 15 minusvarv
Pulverkungen Racing____ Polkakungen/Luderpungen/Kulvertungen
Street Snakes________Street fakes/Straight fakes
Team Waso_________Wasaloppet/Team Waco
Rehabracing_________Retard racing
Wenges ställ_________Arsene Wengers hell
Blårökraceing______Påkördraceing
LGF____________Långtgående Förnedring
Team Bilbörsen____Team Biluslingen
Hack i häl_________Skavsår
Tower Of Power___Lower and No where/Team Sista Åket Wannabee
ICE_______Smells like BICE
Gulf Rejsing__Gylf Vajsing
Noll koll racing___Lågpanneracing
T Raceing______T Rexing
MX5 Racing lag 1___Honda MT5
MX5 Racing lag 2___Honda MB5
Team json______ Janssons Frestelse
Straffvarv_________Staff-larv
B.RAZZ Racing_______RobnRaz
Så slut racing___So Slut Racing
Motorädd Racing______Morot o Rädisa Racing
FLIR___________Bättre fli än illa fäkta
Scuderia Ncc______Scudmissil
Luftwaffe_____Luftvovve/Luchts nasse
Team Smart______Team Sooo Smart
Team Corolla Performance___Team Perforerad Corolla
NEDC Racing_____New European Driving Clowns
Bella Donna Racing___Ulla Bella Racing
Crash test Dummies____Cash Fest Bunnies
Motocorsa Racing____Motormorsa Racing
Bakom Ratten____Bakom flötet
Team Glasshink_____Glas Pink/Team Slaskhink
Fordonsmäklarna Bromma___Fordonsjäklarna Brummar
Vulk Teamet___Vulk Tea meet
Team Bredställ____Team Uppsvälld
Volvo Brandt_____Bränd Vulva

Tankar om tankar....

...och tankningsutrustning.

Det är kul att se hur kreativiteten flödar i de olika rejsingteamen. Det handlar inte bara om att  bygga bil och pimpa denna, utan också att utveckla diverse praktiska lösningar.
Ett område där uppfinningsrikedommen  syns tydligt är tankningsutrustning.
Man vill ju vara ute på banan, så tankningen skall gå fort och smidigt.

Vi förstod tidigt att vi behövde bli effektiva och göra det lättare för oss vid tankning.
Det har förekommit många olika varianter på detta tema. Mer eller mindre bra lösningar så som stor tratt, enormt stor tratt, stå på taket och fylla bensin i uppflyttat påfyllningsrör, vanlig jeepdunk, jeepdunk med kulventil i botten.

Vi ville ha något vi kunde ta med för att återfylla och något att ha annat man behöver på, så som olja, spolarvätska, papper, ficklampa osv. En vagn med jeepdunkarna på blev vår lösning.

Och den har fungerat mycket bra.






Andra lag har som sagt var haft andra lösningar.
Här är en kul variant som följde temat från lagets bil.

Och så här såg lagets bil ut:

Här är en av våra absoluta favoriter:

Mjölkkanna på högt stativ och rejäl slang.
Teamet använder en stege för att fylla på mjölkkannan igen.

Värstingmodellen (i dubbel bemärkelse) ser ut så här:





Det är det mest avancerade arrangemang vi har sett.
Och det var för avancerat för laget ifråga också, det höll inte, och bensinen sprutade ut över tankzonen när den trycksatta tankanläggningen exploderade.

Enligt reglerna är det förbjudet.

Reglerna säger:
- Tankning av bensin får endast ske på anvisad tankplats.
- Tankning sker med av deltagaren medhavda ”jeep”dunkar och max två dunkar per tankningstillfälle. Det är ok med ”jeepdunk” försedd med slang och avluftningsventil.
- Jeepdunkar skall vara försedda med lagnamn.
- Andra fordon än testfordon får ej parkeras inom tankområdet.
- Ev bränslespill skall omhändertas innan fordonet får lämna tankplatsen.
- Trycksatt tankanläggning är ej tillåten.
- Drivmedlet bekostas av deltagarna, Statoil och ST1 har en bensinstationer ca 2 km från banan.

Det var det om tankning, glöm inte tävlingarna som pågår!

Tävla om torkarblad!

Vi har ju berättat för er hur bra vi tycker att torkarbladen från WIPERS.SE är.

Nu har du chansen att få testa dem du också.

Vi lottar ut 3 par torkarblad från Wipers.se och om du vinner så får du välja torkarblad till i stort sett vilken bil du vill. (Wipers.se har blad till de flesta bilar, från Alfa Romeo till Övriga)

För att delta i utlottningen behöver du svara rätt på följande frågor:

1. När uppfanns vindrutetorkarna?

2. Hur långa var vindrutetorkarna vi hade på vår senaste bil?

(Ett tips, använd registreringsnumret, se bilden nedan eller använd OBJ764, från vår bil och sök hos lämplig leverantör av torkarblad, produktkoden avslöjar svaret)

3. Hur mycket regnade det den 28 juli 1997, i Fagerheden, Norrbotten (då sattes det regnrekord i Sverige)

Lämna ditt svar i kommentarsfältet nedan och kom också ihåg att lämna namn och mailadress så att vi kan ta kontakt med dig om just du är en av de lyckliga vinnarna.
(Kommentarerna offentliggörs inte så ingen förutom Sista Åket kommer se dina svar)

Tävlingen pågår fram till den 12:e februari 2012.

Lycka till!






Varför syns inte Mazda 323 mer på vita duken?

Teknikens värld har tillsammans med en hyrfilmsaktör, LOVEFiLM tagit fram statistik på vilka biltillverkare och bilar som syns mest i filmer, serier och dukumetärer.

Mazda är inte ens med på tio-i-topplistan, som ni hittar här: Bilvärldens filmstjärnor

Helt otroligt tycker vi i Sista Åket.

Vi har ju gjort en massa filmer med Mazda 323 i huvudrollen.

Visst, våra bilar kanske inte syns så mycket i filmerna, inte mer än de fräcka pop-up-ljusen och delar av motorhuv och instrumentbräda.

Men ändå...

Jaja, våra filmer kanske inte har nått ut till den breda massan, den utanför skrotbilsrejsvärlden.

Här på bloggen finns det länkar till Våra filmer på Bambuser, det är tidigare livesändningar från bilen, samt till Sista Åkets Youtube-kanal där vi lägger upp diverse klipp från rejsen, ni hittar dem både här i inlägget men de finns även i bloggens vänsterkant.

Se och njut!

Sista åket åker inte...

Snart är det dags för ett nytt skrotbilsrejs och Sista åket finns inte med bland de anmälda lagen.

Har vi gjort vårt Sista åk?
Har vi tröttnat?
Har de senaste rejsens mindre lyckade resultat gjort att vi gett upp?
Har Mazda 323 1.8i 16V DOHC tagit slut på begagnatmarknaden?

Nej, Nej, Nej, Nej är svaren på de frågorna.

Hur skulle man kunna tröttna på något så vansinnigt roligt?
Ge upp när man fortfarande ser utvecklingspotential?
Och på Blocket finns det gott om lämpliga objekt, både 323:or och andra bilar.

Men vi ställer alltså inte upp i det kommande rejset och det beror bara på att vi inte har tid till att "bygga" en tillräckligt rolig bil och roligt är viktigt, i varje fall för oss.

Och ni kan vara lugna, så snart anmälan till nästa rejs öppnar så kommer vi vara bland de första med att anmäla oss.

Vi kommer givetvis att följa rejset och det tycker vi att ni också ska göra.
Vi kommer också delge oss av tips och trix till er läsare och till övriga rejsteam, vi har samlat på oss lite kunskaper genom rejsen och vi kommer dela med oss av dem här.

På bloggen kommer ni  framöver (fram till förberdelserna inför nästa rejs) hitta:

- Tips och trix, från motortrimning till fikapauser via väghållningsoptimering och depåstopsstaktik.
- Länkar till andra rejsteams hemsidor, bloggar, facebook-grupper mm
- Tävlingar, ni hittar dem i den flytande rutan till höger i bloggen
- Bilder, filmer mm från senaste rejsen

Förslag, kommentarer, idéer mm tas emot med glädje, det är bara att höra av sig via kommentarsfältet,


Se bra ut

Att se bra ut är viktigt under ett skrotbilsrejs.
Dels för att det kan ge bonuspoäng om man har snyggast/roligast tema på laget.

Men först och främst är viktigt att ha rena rutor att se ut genom så att man kan se banan och konkurrenterna.

Under de två senaste rejsen har vi testat att köra med torkarblad från WIPERS.SE .
Vi har varit riktigt nöjda.
Första rejset regnade det inte så då var det ju inte svårt att vara nöjd med torkarbladen.
Flera av oss i teamet köpte då blad till privatbilarna och det resulterade i att vi ville köra med Wipers.se´s blad även i senaste rejset.

Och då regnade det. Äntligen!

24 timmar är givetvis alldeles för kort tid för att testa livslängden på torkarbladen.
Och inne i rejsbilen låter det så mycket från däck, motor mm att ev ljud från torkarbladen är det minsta man bryr sig om.
Men, under den tid det regnade var det en ren fröjd att se hur ren och fin rutan blev.

Och som sagt, vi är några stycken som har fortsatt att köra med Wipers blad även på våra privatbilar. (SAAB 9-3, Audi A3, Volvo V50, Citroen C5 och Citroen Berlingo)
Det har övertygat oss om att bladen fungerar riktigt bra.

- De är lätta att montera, enkel och tydlig monteringanvsning medföljer.
- De är busenkla att demontera, vilket ju är viktigt den dag de är utslitna och ska tas loss.
- De torkar tyst och effektivt.
- Det är enkelt att beställa, ange bilens registreringsnummer och Wipers.se reder ut vad för blad som passar till bilen. 
- Kort leveranstid.
- Bra priser.

Vad mer kan man önska?

Klicka på loggan så kommer ni till Wipers.se



Ny tävling, "Nu Djävlar DBEK"

Ännu en uppdatering
Vi fortsätter att köra tävlingen, inga rätta svar har kommit in...
Fortsätt gissa, ledtrådar kan dyka upp här, hos
Nu Djävlar DBEK och på Skrotbilsrejsets forum

UPPDATERING!!!
Från lagledaren för Nu Djävlar DBEK har det kommit en ledtråd angående förkortningen DBEK.
Så här säger "Lucifer": "Jag kan lämna en hint till att förkortningen är skriven på internationellt språk, (inte Nynorsk eller Bokmål) Tänk Bonneville, tänk Jaguar (inte grodätarspåk trots bilvalet)

Nu Djävlar DBEK har en hemsida, om det dyker upp något som kan ge oss mer ledtrådar där vet jag inte men här är länken:
Englakören

Våra vänner och konkurrenter, Englakören, har bestämt sig för att byta namn.

I kommande rejs heter de "Nu Djävlar DBEK"

Vi har ingen aning om varför de bytt namn, vi, och andra lag har försökt att göra det tidigare år men helt utan framgång.
Kommer receptet fungera för Englakören och vad betyder egentligen DBEK?

Det är frågor vi vill få besvarade och vi utlyser härmed en tävling i ämnet Englakören.

Vinnaren kommer belönas, om det bara blir ära och berömmelse eller om det också kan tänkas bli några finare vinster i form av signerat idolkort från Englakören, det återstår att se.

Uppdatering:
Lagledaren för Nu Djävlar DBEK har meddelat att "Priset kommer inte att bli några vissna blommor utan en mer manligt inriktat glädjeämne" samt att idolfoto ev kan ordnas också.

Frågorna i tävlingen är:

1. Kommer namnbytet innebära att "Nu Djävlar DBEK" gör ett bättre resultat än vad Englakören lyckades med, dvs kommer de bli bättre än 4:a.

2. Vad betyder tillägget DBEK?

Svara i kommentarsfältet.

En film på Englakören från rejset i oktober 2011: Englar, finns dom?

En bild på 1:e bas och körledare samt 1:e alt i Englakören:

Ett foto på hela Englakören, här framför deras bästa bil hittils, en Pontiac Bonneville, med vilken de lyckades köra in på en 4:e plats vid ett tidigare rejs.

Några bilder på Nu Djävlar DBEK har vi av förklarliga skäl inte kunnat få fram, så snart det dyker upp något så kommer det naturligtvis publiceras här. Spionbilder på dem eller deras bil emottages tacksamt, lämna en kommentar om du sitter på ågon spännande information så tar vi kontakt.


Vredestein Sportrac 3

Så snyggt hette däcken vi körde på i senaste rejset.

Och snygga var de, designade av "Giugiario Design".
En bild på däckmönstret kan ni se längre ner i det här inlägget.

Däcken rekommenderades och levererades av Skruvat.se som alltså inte bara säljer bildelar till skruvade priser, de säljer också såväl sommar- som vintersulor, med priser som däckar konkurrenterna...

Vi upplevde att de här däcken var riktigt bra, jämfört med konkurrenterna såg vi inte ut att ha sämre fäste så länge det var torrt. I väta kunde de upplevas som något sämre vid kurvtagning, inbromsningar kunde fortfarande göras lika sent som konkurrenterna.

Mazda 323f är en bil som är lättkörd, den talar tydligt om vad som är på gång att hända och med de här däcken förstärktes den känslan.

Priset för de här däcken i dimension 195/50-15, är inte heller särskilt högt, nya däck kostar i dagsläget 571 kr, ni hittar dem här Vredestein Sportrac 3 hos Skruvat.se

Vad är vårt betyg på dessa däck, vårt omdöme, nu när vi gjort ett test av dem?
Skulle vi köra på de här däcken igen?

Ja, gärna!

I det kommande rejset som går i slutet av mars, så finns det ju risk att det är snö på banan. Vad tror vi i Sista Åket om att åka med vinterdäck?
För det första, dubbdäckförbud råder på Mantorp Park, precis som på ett par gator i Stockholm och Göteborg, så dubbat är inget alternativ.
För det andra, M+S-däck, dubbdfria vinterdäck, allrounddäck och allt vad de kallas är inget vidare på en racerbana. Bromssträckorna blir längre, undanmanövrar går sämre. Och vid de tidigare rejsen så har det varit i det närmaste helt rent från snö och is på banan, möjligtvis att det har runnit in lite smältvatten. Så vi säger precis som i Göteborgs-Postens artikel om däck, kör med sommardäck.
Skulle det vara snö på banan är det ett annat läge men i så fall skulle vi tagit med en uppsättning urdubbade vinterdäck eller vad för vinterdäck vi fått med till bilen.

Och så var det det där med att ha snygga, designade däck.
Är det viktigt?
Nja, när man kör bilen så ser man ju inte något av det snygga.
Men med allt annat lika, varför inte välja de designade däcken?





Vilken bil ska man välja?

Det finns ju så många bilar att välja mellan.

Hur ska man veta att man väljer rätt bil?

Vilka faktorer är viktiga för ett skrotbilsrejs?

Vi i Sista Åket har en gedigen erfarenhet av att välja bil.
Vi har väl inte alltid gjort det rätta valet bland de exemplar som funnits ute på marknaden men vad gäller modell känner vi att vi alltid gjort bra val.

Hur gör vi då?

Jo, så här går det till.

Vi använder oss av "Sista Åkets Bilutvärderingsmall".
I utvärderingsmallen har vi samlat de viktigaste kriterierna för en riktigt bra skrotbil,
dvs snabbhet, vikt/effektförhållande, låg vikt samt endurance-egenskaper.
Vi har kommit fram till dessa kriterier genomatt koka ner all vår samlade erfarenhet av skrotbilsrejsing till dessa 4 egenskaper. Andra faktorer såsom LTG, SÅR mm finns alla med i de 4 kvarvarande egenskaperna.
Genom att betygsätta och vikta betygen erhålls en totalpoäng, eller SBR-värde, som maximalt kan uppgå till 1000 p.
Mazda 323f har på det här sättet erhållit 700 p vilket är det högsta SBR-värdet någonsin...

Bilutvärderingsmallen finns nu öppen och tillgänglig för alla och kan användas av alla och i alla situationer då man står inför val av bil.
Eller i varje fall inför valet av bil att ställa upp med i Skrotbilsrejset.

Följ länken så hittar ni Sista Åkets Bilutvärderingsmall.
Låt gärna din betygssättning stå kvar så att vi alla till slut har en diger kunskapsbank för val av bil.

Och bli inte förvånade om ni står med en sådan här bil på startlinjen i slutet av mars.


Beskedet har kommit!!!

Äntligen kom det, beskedet alla skrotbilister gått och väntat på.

Arrangörerna har nu meddelat att det bli ännu ett rejs.

24-25 mars, på Mantorp Park.

Anmäler er gör ni här: Skrotbilsrejset


V i känner igen känslan, nästan...

Inte bara vi skrotbilister råkar ut för haverier alldeles för tidigt.

Strax utanför Göteborg har det pågått ett bygge av en lite tuffare bil än de vi bygger.

Pewano, ett stall som ställde upp i årets Dakar-rally, har byggt en otroligt läcker rallyraid-bil av en Volvo XC60.

Under första etappen börjar bilen brinna, troligtvis pga havererad servopump.

Ni kan läsa mer om deras missöden här: Mycket känslor involverade

Även under ett skrotbilsrejs är det många, alltför många, som får lämna in tidigt.

Kommer hälften av bilarna i mål har det gått ungefär lika bra som det brukar i ett skrotbilsrejs.

I skrotbilsrejset bryter de första redan under kvalet och besvikelsen är givetvis stor.

Till skillnad från killarna i Pweanoteamet kan rejstteamen i Skrotbilsrejset dock åka och köpa en ny bil, det finns ganska gott om bilar för under 5000 kr  på Blocket.se.

Även vi i Sista Åket har behövt lämna in för tidigt om än inte riktigt så tidigt som killarna i Pewano.

Mest "välplanerat" haveri såg vi under senaste rejset.
En Volvo 850 sköt motorn i bitar med bara start och målrakan kvar att köra.
Rakan lutar lätt utför så gravitationens hjälp tog sig laget i mål.
Grym tajming, precis så länge ska en skrotbil hålla!!




RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!