LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Så stilla...

...så långsamt...

Ja, vi står still.

Men vi har inte slutat köra.

Av outgrundlig anledning förbrukar vår bil bromsbelägg i aldrig skådad takt.

Vi har förbrukat de uppsättningar vi hade med oss.

Vi har förbrukat de belägg vi kunnat bygga om.

Belägg från Mazda 323 av någon årsmodell går fint att modifiera med vinkelslioen.

Så tills vi får tag på nya belägg tar vi och vilar oss lite.

Livesändningar, oktober 2014, (Team 7H, Bubbelgum quties, Englakören, Bomek, Tower of Power, Jaggagänget, Team Najs)

Här kommer resten av lagen som sänder live.
För att hitta, och på bästa sätt följa era favoriter ute på banan, titta i de små rutorna till höger om inläggen.

Under "Livesändning" framgår vilka lag ni hittar i varje inlägg.

Team 7H
, Åker bakhjulsdrivet och det med framgång. Vinnare senast det begav sig.

 
Team Bubbelgum quties, Är återigen med och fighttas, har de skaffat nog med erfarenhet för att ta hem rejset?

 
 
Team Englakören, rejsets mesta bonusvarvsvinnare? Vi har sett dem som Änglar, som Pistvakter, som Hillbillys från USA. I år åker de Alfa Romero, får vi se dem i en spaggettivästern i år?

 
Team BoMek, laget som 3 dagar innan rejs börjar meka. det är kanske ett vinnande koncept.

 
Tower of Power, flygledarna som nu försöker hålla sig på marken.

 
Jaggagänget, laget med rejsets högsta bränsleförbrukning? En toklättad Jaguar är fortfarande en törstig kissekatt

Team Najs, supernajs!


Livesändningar, oktober 2014 (Sista Åket, Pulverkungen, B.Razz Racing, Team Understeer)

Precis som tidigare år kommer det sändas live från rejset.
 
Flera lag filmar med en smartphone och streamar med hjälp av appen Bambuser.
 
Ljudet från de olika sändningarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
 
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lilla högtalarikonen.
 
Först ut är vi själva Sista Åket. I år kör vi en Nissan Almera GTi, det kommer vara full rulle hela tiden, hoppas vi.

 
 
Pulverkungen Racing, alltid snabba men våra vänner tillbringar ofta för mycket tid i depå. Vi håller tummarna för att deras grejer håller i år.
 
Vi är inte helt säkra på vad de kör i år men det lär gå undan.

 
 
 
Team B.Razz Racing, namnet stammar från ädla drycker, avnjut dem först efter målgång bara!

 
 
Team Understeer, Motalagänget som alltid åker Mazda 323. de senaste åren har de åkt i rosalackad bil och ordnar insamling till förmånför "Fuck Cancer". Ser ni numret som skall användas för att skänka en slant, tveka inte!

 
 

Färdigfikat...

...i garaget för den här gången.

Färdigskruvat är det inte, en skrotbil blir aldrig klar.

Om en vecka vet vi hur det gick, vilka vann, vilka bilar rasade först, vilken bil var bäst pimpad.

Nytt för i år är att tävlingsledningen kräver att bilarna ska pimpas.
Det räcker inte med bara lite längsgående fartränder, det måste göras mer.

Vi har självklart pimpat bilen.

Och det är anledningen till att ni inte fått se så mycket av den.

Täckelsen faller inte förrän lördagen den 25:e oktober.

I stort sett fram tills dess får bilen snällt vila i garaget.

Vi ses snart!




Livesändning från Skrotbilsrejset

Skrotbilsrejset handlar mycket om miljö, tro det eller ej.

Det är ett utmärkt sätt att få bort skrot från vägarna och se till att det fortsätter sin färd i kretsloppet.

Och bilarna går ju runt, runt på banan så de inser nog hur det där med kretslopp fungerar.

Det här inlägget är ett återvunnet inlägg från tidigare år och vi hoppas med det här kunna få något av de andra lagen att filma inifrån bilarna under rejset.

Idag är det enkelt att sända live från bilen.

Allt som behövs är tex en Iphone eller Android-lur och någon av de appar som finns tillgängliga för live-streaming.

Vi använder oss av Iphone och appen "Bambuser".
Andra lag har, med framgång (i varje fall vad gäller filmandet...), använt appen Ustream.

Det finns dock några viktiga saker att tänka på innan rejset, när starten har gått är det sällan läge att börja justera något större.

1. Kräver appen att ni monterar telefonen horisontellt eller vertikalt?
Vi gjorde ett år misstaget att sätta in telefonen åt fel håll med resultatet att alla filmer sändes vridna 90 grader.
För de med bärbara datorer var det inget större roblem, värre var det för tittarna som fick nackspärr eftersom deras fasta skärmar inte gick att vrida.
 
Med andra ord:
Testa innan ni slutgiltigt fäster telefonhållaren!
Testa även så att ni hittar en bra position för telefonen.
- Bra vinkel på kameran, så att omvärlden ser det ni vill att de ska se. Himlen över Mantorp kan vara vacker och ärligt talat, kan man se sig mätt på inredningen i en Mazda 323?
- Lätt åtkomlig från förarplats så att det går att starta om filmandet om något hänger upp sig.
 
2. Sätt fast telefonen ordentligt. Och nu menar vi inte bara att den ska sitta fast, se till att den inte kan skaka alltför mycket.

3. Se till att ha ström till telefonen, ha en laddare ansluten hela tiden.

4. Låt alla förare testa funktionerna så att flera i laget vet hur man startar upp och startar om filmandet.
 
Vi har även några tips för filmandet under rejset:

5. Vid förarbyte, kom gärna ihåg att ta en titt så att telefonen sänder som den ska Bryts sändningen för att ni hamnat i radioskugga en längre stund, har appen kraschat eller något annat knas?

6. Det är inte fel att vid förarbyten stänga av och sedan sätta igång filmandet igen.
Detta för att ni då får kortare filmer som är lättare att hitta i sedan när ni kikar på filmerna igen. Vår längsta film hittills är ca 12 timmar lång, filmad med telefonen vriden åt fel håll. Naturligtvis är det ren njutning att se oss köra i 12 timmar men det är knöligare att ladda ner och redigera så mycket film.

7. Prata gärna då och då till publiken. Det kan vara många som tittar live och de har inget emot att höra lite om vad som händer under rejset.

När man filmar och livestreamar via telefon blir det ingen extremt hög kvalitet. Men det blir ofta gott nog.
 
Så tveka inte, filma och streama så att de som inte kan vara på plats och se er ändå får njuta av rejset.
 
Ni som tänker live-streama, hör gärna av er till oss så kan vi bädda in er live-streaming direkt här på bloggen..
Då kan de som tittar följa flera bilar samtidigt, livesändning i 5:1 typ.
 
Vill ni se våra gamla filmer igen så finns de här: http://bambuser.com/channel/Joysam

Aerodynamisk Almera

Vi tar det inte bara lugnt i garaget.

Vi fixar en del med bilen också.

För ett tag sedan flyttade vi nummerplåten fram till en, enligt oss, aerodynamiskt bättre position.


Modifieringen fick ett ljummet mottagande från övriga skrotbilsteam.

Så vi gjorde om.

Bättre så här?

(Vi ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten.)

Vi har också försett bilen med något som är lite av ett "Sista Åket-signum".

En Guerney-flap.


Om två veckor är vinnaren i hösten rejs korad.

Nedräkningen har börjat på allvar.

Nu är det full rulle mot målet som gäller!

Att vara realistisk....

...kan vara lite trist.

Det är dock vettigt att inte ha allt för högtflygande planer.

Inför det här rejset tar vi det lugnt och det har än en gång visat sig vara rätt.

I vårt förra inlägg skrev vi om den tysta startmotorn.

Den kanske lite väl tysta startmotorn.

Det har löst sig.

Det enda som behövdes var att se till att startmotorn var lite mer jordnära.

Vår startmotor är äntligen tyst.

Ända sedan vi köpte vår vinnarbil har vi varit oroliga för startmotorn.

Det har kommit ett närapå hjärtskärande ljud när vi vridit på startnyckeln.

Vi hade tänkt lägga upp en liten film så att ni kunde höra.

Men sedan några dagar är startmotorn tyst. Helt tyst. Helt död.

Startmotordöden inföll i samband med att vi tonade rutorna.

Bilen är nu mer lik en likbil än tidigare.
Men det kan väl inte orsakat startmotordöden?

Den där filmen får vänta.

Just nu är vi upptagna med att njuta av tystnaden och stillheten.

En skruv lös?

Nej, det är värre än så.

Hade vi fått lös skruvarna på ett smidigt sätt så hade vi varit nöjda.

Var och varannan skruv vi försöker lossa går av.

Här är den senaste, en glidskruv till ena bromsoket.


Att hitta en ersättare har vart ii det närmaste helt omöjligt.

Men nu tror vi att vi hittat något som kan fungera.

Vi tar en skruv från en Nissan Qashqai, eller Kumquat som den kallas av herrarna i Top Gear.

Qashqai började tillverkas 7 år efter att Almera av vår sort lades ner.
Hade de ett överskott av glidskruvar som de behövde göra sig av med och därför startade upp Quasquai?

Vad herrarna i Top Gear säger om Almera ber vi att få återkomma med, det är inga vackra ord....

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!