LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Supervalåret, del 3

Nu när vi har rett ut några av de mer grundläggande strategierna vid val av bil börjar det bli dags att gå in på detaljerna.
 
Det är inte så bara att bara springa iväg och köpa första bästa kärra. Det har Englakören provat och det slutade med att deras  bil nr 2 i rejset också havererade.
 
Vid val av bil ska man vara grundlig.
 
Vi i Sista Åket har satt upp en rad kriterier som ska stämma in på den bil vi slutligen väljer.
 
1. I vilken miljö har bilen vistats?
När vi köpte vår förra bil såg det ut så här utanför dess dåvarande garage:
 

Ganska uppenbart att bilarna där har fått gå lite för hårt och lite för länge, vi borde tagit de singalerna på allvar.

Vår förra vinnarbil däremot...

Den hämtades hem från en sådan här miljö:

 
2. Vilka egenskaper ska man söka för att finna en riktig vinnarbil?

Bilen måste vara lätt att pimpa snyggt.
I årets rejs har kraven på pimpning blivit tydligare och då duger det inte att köpa en svårpimpad bil.
Många lag kan köra fort, få kan pimpa bra. Skillnaden mellan en andra plats och en plats i bottenträsket kan alltså vara hur ni kan pimpa er bil.

Bilen i bilden nedan måste vara en av de mest svårpimpade någonsin, se hur fult det blev.
 
Bättre då att stilla visa sin beundran för tävlingsledningen:
 
Givetvis finns det mer att fundera  på inför val av bil och har ni följt med oss hit och följer de råd ni fått hittills så kommer ni kunna hitta en bil ni i varje fall kommer topp-10 med.

Vill ni upp på pallen får ni noga läsa kommande tips.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






Fel fokus vid val av bil, Supervalåret del 2

Ibland stöter vi på välmenta råd till den som står inför valet av bil.

Ibland är råden bra men många råd ges av personer med annat fokus än det vi har.

Vi hittade nyligen en uppsättning råd från Dagens Nyheter.


Följ dem gärna om ni ska ha något att frakta er från A-B med.

Följ dem inte om ni ska bli framgångsrika Skrotbilsrejsers.

Följ länken ovan för att komma till råden i sin helhet, nedan har vi presenterat dem i kortform och vi presenterar också hur vi anser att ni ska tänka istället.

 

1) Ny bil eller begagnad? Eller kanske behövs ingen bil överhuvud taget? Kanske blir det billigare med hyrbil de gånger det uppstår bilbehov?

 

Självklart behövs det en bil. Vi har provat med rullskidor men varvtiderna blir på tok för höga även om bränsleförbrukningen blir låg.
Varken cyklar eller rullskidor godkänns av bilprovarföretagen. Ett av de grundläggande kraven är att bilen ska vara godkänt vid besiktning och det klarar ni ju inte om ni väljer att komma utan bil.
Hyrbilsfirmorna kan bli irriterade om ni skrotar bilen ni nyligen hyrt så hyrbil är inte heller något vidare alternativ.

 

2) Vad för bil behöver jag? De flesta köper bil efter när de behöver en maximalt stor bil för typ fjällresa eller sommarens bilsemester. Design och prestanda kan locka. Jag tycker det är helt okej... Bilar kan man också köpa för att de är ett verktyg för en spännande fritid. De kanske ska användas som vederkvickelse? Tänk på sportiga bilar, öppna bilar, kompetenta terrängbilar eller något annat där inte ekonomiaspekten kommer först. Fundera på om det är värt nöjet också när amortering, skatt och försäkring ska betalas? Vad man än beslutar; före köp: räkna, räkna, räkna! Vad kommer det att kosta under den tid bilen ska ägas? 

 

Här är journalisten ganska rätt ute.
Men fundera inte så mycket på fjällsemester, öppen sportbil eller terrängbil.
Terränbilar kör Bjärvligan, de är riktigt långsamma.
Öppna bilar är kass när däck, backspeglar, avgassystem, kamaxlar och andra tappade delar far omkring i luften.
Räkna istället på hur mycket, i tid och pengar, ni anser att det är värt att lägga ner för att få komma tvåa.

 

3) Ska det köpas ny bil. Kolla utbud och eventuella kampanjer. I DN Motor finns varje lördag ett stort utbud annonser som visar nya bilar till olika extrapriser och/eller med tillvalspaket som blivit gratis eller förmånligt prissatta. Tänk på att det är stor skillnad på nybilsgarantins längd. Det kan också vara så att service ingår i priset under några år i början av bilens livslängd.

 

Ny bil innebär att ni går över de 10 000 kr en bil får vara värd. Visst skulle det kunna vara kul att köra en helt ny bil men hur kul äår det att stå i depå och vänta några timmar rmedan de andra har roligt ute på banan?

Och ärligt talat, hur noga är det med nybilsgaranti och servicepaket för en bil som skrotas om 24 timmar?

 

4) Vilket bilmärke ska man välja? Omöjligt att svara på eftersom design brukar var det som främst säljer bilar - och skönheten ligger i betraktarens ögon. Men annat går att kontrollera. Köp en säker bil! På Euro-Ncaps hemsida finns modellerna listade. På försäkringsbolaget Folksams hemsida finns bra listor över både säkra och bränslesnåla bilar. Säkerheten är viktig. Tänk på att den vanligaste skadan är pisksnärtskada som uppstår främst vid påkörning bakifrån. Ett gott nackskydd kan vara skillnaden mellan hälsa eller livslångt lidande.

 

Återigen har journalisten ganska rätt. Men bara ganska.
Säkerheten är viktig. Se till att ha väl fungerande bromsljus och ha minst 3 sekunder till framförvarande bil.
Skönheten ligger i tävlingslednignens ögon, det är de som beslutar om bonusvarv för bäst pimpad bil.
För att undvika påkörning bakifrån, kör lite snabbare än de andra, hela tiden.
Och angående märke. Kör inte Volvo.

 

 

 

5) Kan man köpa begagnad bil av vem som helst? Visst om det är någon Du litar på. Annars skulle jag inte göra det. Köp av privatperson kräver omfattande kontroller som få orkar göra; typ om det är ett krockat vrak som gjorts säljbart. Kolla i alla fall vem som äger bilen. Glöm inte att i Sverige behövs både sommar- och vinterdäck. Den förnuftige köparen av begagnad bil, som inte råkar känna någon som ska sälja sin bil, bör vända sig till en MRF-ansluten bilhandlare. Prisnivåer är lätt att kontrollera på nätet. Men kom ihåg att det är utbudspriser – inte avslutspriser (annat än hos auktionsföretag). Det är aldrig fel att artigt fråga om det går att komma ned lite i pris.

 

Här gör journalisten det onödigt svårt för er.

Genom åren har vi lärt oss följande:
1. Köp inte bil av Mazda-Janne. Han lurar er att köpa en bil med läckande tank. När ni lagat tanken upptäcker ni att med full tank dör bilen i högerkurvor.

2. Köp gärna bil av någon ni känner men låt bli bilar ni får. Vi provade det och den bilen höll sex varv i kvalet.

3. Köp inte bil som alla andra redan ägt. Vår förra bil hade haft sisådär 26 ägare på 22 år. Det fanns anledningar till att ingen av de föregående ägarna ville behålla bilen särskilt länge...

4. Krockat vrak är helt ok bara bilen är besiktigad. Krockad eller ej, den ska ju snart bli ett vrak ändå.

5. Vinterdäcken får ni bara köra på om de är odubbade. Totalt slut vinterdäck kan användas till att pruta ned priset med, de kan dessutom användas för att ställa upp bilen på graveyard.

Sommardäck köper ni från Skruvat.se.

6. Det är alltid rätt att helt oblygt pruta på en skrotbil.

 

6) Finansiering? Tänk på att det ofta görs två affärer hos bilhandlaren: först bilen sedan finanseringen av densamma. Kolla och jämför. Kanske går det att låna på egna bostaden och få bättre villkor? Kanske finns ett medlemslån hos fackföreningen som ger bättre räntevillkor? Kanske är man med i någon förening som har rabatt hos någon bank?

 

Behöver ni ta lån på bostaden för att köpa en skrotbil så tycker vi att ni är fel ute. Se till att kunna köpa bilen kontant, rätt upp och ner, för pengar som ni kan använda åt lek.  

 

7) Klar med köpet. Investeringen är gjord. Nu ska den vårdas. Ta hand om bilen. Tänk på att den en dag ska säljas vidare då blir det svårt med en inrökt och vanvårdad bil. Ge bilen service på en riktig verkstad. Skydda och vårda klädsel och interiör. Behandla eventuella yttre skador. Känns det jobbigt med städningen (?) gör en riktig rekonditionering hos professionella bilvårdare.

 

Säljas vidare?
Hade vi ägt våra bilar efter avslutat rejs, hade våra bilar bara varit inrökta och vanvårdade, ja då hade de nog gått att sälja.
Men de är ju ofta buckliga, lättade på allt möjligt, nedtyngda med annat och inredningen ligger på en tipp någonstans där de absolut inte tänker på att vårda den. Dessutom äger vi dem inte efter rejset.

Som sagt, många goda tips och råd men kom ihåg vilket fokus ni skall ha vid val av bil.
Ni ska inte på fjäll- eller bilsemester även om ni ska passera Paris(ern). 


Supervalåret

I media pratas det om "Supervalåret".
 
Valet av representanter till EU-parlamentet står för dörren och i höst är det riksdagsval.
 
I Göteborg är det dessutom folkomröstning om trängselskatter.
 
Vi står ständigt inför svår val, så även i år.
 
Trängselskatterna behöver vi inte fundera så mycket på, det är trångt på banan ibland men inte i närheten av förstoppningen kring Tingstadstunneln. Vägvalet är enkelt för oss, vi åker ju bara runt, runt.
 
EU-valet är av stor vikt.
Ska vi kunna fortsätta köra japanska "hot hatches" även framöver vore det olyckligt om det byggs höga protektionistiska murar kring Europa.
 
Riksdagsvalet påverkar oss mer än många kanske tror. På Mantorp görs det flest högersvängar så det kan tyckas självklart att välja en bil som drar åt höger.
 
Vi tror dock på balans.
 
Senast åkte vi av banan på grund av extremhögerdragning. Det gick inte bra alls, extremhögern vill vi hålla utanför.
 
Vi kommer under våren köra en "valserie", det är ju populärt med barometrar och andra hjälpmedel för de rådvilla inför valen.
 
Självklart vill vi bidra med hjälp för de som står i valet, i kvalet kör vi ifrån dem.
 

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!