LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Natten sänker sig över Mantorp

Bilen vilar i depån.


Något som inte vilar är de stora kattdjur som smyger omkring här.


Sov gott alla rejsvänner!

Wipe those tears away...

Det ser ut att kunna bli blött under rejsets första timmar.
 
Senaste väderprognosen ser ut så här:
 

Det där är inget som oroar oss.
 
Vi har nya fina torkarblad från Wipers.
 
Eftersom tidigare års rejs ofta varit torra har vi testa torkarblade på våra dagliga bruksbilar.
 
Vi är riktigt nöjda.
 
På Wipers.se anger ni bara reg.nr på er bil så ser Wipers till att hitta rätt blad.
 
Sedan kan det få regna bäst det vill!!
 
 


 
 

Sista Åket proudly presents....

....Vinnarbilen, Skrotbilsrejset oktober 2013!!
 
 
 
Tidigare har ni kunnat se oss med bilar inspirerade av skidåkning, Jul, Red Bull, Utryckningsfordon mm.

Till vår förra vinnarbil lät vi en gatukonstnär ta hand om utsmyckningen.
Vi tog konsten till rejsingen.
 
Den tanken låter vi nu gå ett steg längre.
 
Nu tar vi rejsingen till konsten.
 
Se vår bil som poeten ser på det vita bladet, som konstnären ser på sin vita duk, som lärarens whiteboard-tavla vid teminstart, som på kompisens gips den där sommaren 1989, se den som den nymålade dassväggen som bara måste fyllas med klotter.
 
Låt fantasin flöda. Låt kreativiteten blomstra.

Vi har med pennorna, ni står för konsten.
 
 
 
 
 

Idol, X-factor...

....och allt vad programmen heter.

Inget av dem kommer gå upp emot livesändningarna från Mantorp kommande helg.

Missa dem inte!

Och apropå X-factor, varför har det programmet fått sitt namn?

Är det för att det börjar med 4 deltagare, som blir 2 som blir 1 till slut?

Anledningen till frågan stavas grenrör.

Vi har hört lite oroväckande höga ljud från vår kära bil.

-"Det måste läcka någonstans"

Vi har letat, funderat, klurat.

Idag hittade vi felet.


Det där måste åtgärdas.

En stunds arbete med smarttelefonen resulterade i att vi monterar ett sådant där X-factor-grenrör. 4-2-1.

Det ska tydligen vara bra.
Och garanterat bättre än det som sitter där nu.

Vi, och bilen, börjar bli redo.

Så alla ni konkurrenter där ute:

Let's dance!

Livesändningar, oktober 2013

Precis som tidigare år kommer det sändas live från rejset. 
 
Flera lag filmar med en smartphone och streamar med hjälp av apparna Bambuser och/eller Ustream.
 
Ljudet från de olika sändnigarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
 
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lika högtalarikonen.
 
Först ut är vi själva, Sista Åket Racing.
 

 

Här nedan kan ni följa Team Understeer som kör den mest framgångsrika bilmodellen i Skrotbilsrejset hittills, en Mazda 323 1.8i DOHC
 
 

 
Team NEDC Racing, ska de bevisa att det faktiskt går att köra en bil enligt bränsleförbrukningsnormen?
 

Pulverkungen Racing, alltid snabba, inte alltid hela hela rejset... Den här gången har de valt en diesel, en bil med sävligare temprament, även om Seat borde vara eldigt nog. 
 

Tower of Power, återigen i en Mazda 323. De brukar ha problem med överhettning, går kanske bättre den här gången?
 
 
 
 
Team Bubbelgum Quties, vi vet inte vad de kör, men vi är säkra på att de inte kör engelskt.
 
 

Kylslaget?

Nej, Skrotbilsrejset är inte en tävling mellan kyltillverkare, men kallt kan det vara ändå.
 
Vår bils kyl var en ganska upphetsande historia så vi beslöt oss för att byta det.
 
Vinnarbilar växer inte på träd och det var inte helt självklart att hitta ett kyl till vår kära kärra.
 
Till slut fick vi dock nys på en kall kille som skulle kunna ha något passande.
 
-"Ta en titt i garaget därborta" sade kalla killen och pekade med hela handen.
 
Vi öppnade garaget och möttes av det här:

Vi hittade ett kyl, hälften så stort och hälften så tungt som det gamla.
Men med dubbla kyleffekten. Minst.

Tidigare ägaren av vår bil verkade varit rädd för kylan, obegripligt varför, med tanke på den dåliga effekten i kylet.
 

Bilen var ordentligt isolerad från omvärlden.
Bara det inte blir en chock för den nu när  den till och med finns på internet.

Livesändning från Skrotbilsrejset

Skrotbilsrejset handlar mycket om miljö, tro det eller ej.

Det är ett utmärkt sätt att få bort skrot från vägarna och se till att det fortsätter sin färd i kretsloppet.

Och bilarna går ju runt, runt på banan så de inser nog hur det där med kretslopp fungerar.

Det här inlägget är ett återvunnet inlägg från tidigare år och vi hoppas med det här kunna få något av de andra lagen att filma inifrån bilarna under rejset.

Idag är det enkelt att sända live från bilen.

Allt som behövs är tex en Iphone eller Android-lur och någon av de appar som finns tillgängliga för live-streaming.

Vi använder oss av Iphone och appen "Bambuser".
Andra lag har, med framgång (i varje fall vad gäller filmandet...), använt appen Ustream.

Det finns dock några viktiga saker att tänka på innan rejset, när starten har gått är det sällan läge att börja justera något större.

1. Kräver appen att ni monterar telefonen horisontellt eller vertikalt? 
Vi gjorde ett år misstaget att sätta in telefonen åt fel håll med resultatet att alla filmer sändes vridna 90 grader. 
För de med bärbara datorer var det inget större roblem, värre var det för tittarna som fick nackspärr eftersom deras fasta skärmar inte gick att vrida. 

Med andra ord: 
Testa innan ni slutgiltigt fäster telefonhållaren! 
Testa även så att ni hittar en bra position för telefonen. 
- Bra vinkel på kameran, så att omvärlden ser det ni vill att de ska se. Himlen över Mantorp kan vara vacker och ärligt talat, kan man se sig mätt på inredningen i en Mazda 323? 
- Lätt åtkomlig från förarplats så att det går att starta om filmandet om något hänger upp sig.

2. Sätt fast telefonen ordentligt. Och nu menar vi inte bara att den ska sitta fast, se till att den inte kan skaka alltför mycket.

3. Se till att ha ström till telefonen, ha en laddare ansluten hela tiden.

4. Låt alla förare testa funktionerna så att flera i laget vet hur man startar upp och startar om filmandet.

Vi har även några tips för filmandet under rejset:

5. Vid förarbyte, kom gärna ihåg att ta en titt så att telefonen sänder som den ska Bryts sändningen för att ni hamnat i radioskugga en längre stund, har appen kraschat eller något annat knas?

6. Det är inte fel att vid förarbyten stänga av och sedan sätta igång filmandet igen.
Detta för att ni då får kortare filmer som är lättare att hitta i sedan när ni kikar på filmerna igen. Vår längsta film hittills är ca 12 timmar lång, filmad med telefonen vriden åt fel håll. Naturligtvis är det ren njutning att se oss köra i 12 timmar men det är knöligare att ladda ner och redigera så mycket film.

7. Prata gärna då och då till publiken. Det kan vara många som tittar live och de har inget emot att höra lite om vad som händer under rejset.

När man filmar och livestreamar via telefon blir det ingen extremt hög kvalitet. Men det blir ofta gott nog. 

Så tveka inte, filma och streama så att de som inte kan vara på plats och se er ändå får njuta av rejset.

Ni som tänker live-streama, hör gärna av er till oss så kan vi bädda in er live-streaming direkt här på bloggen..
Då kan de som tittar följa flera bilar samtidigt, livesändning i 5:1 typ.

Vill ni se våra gamla filmer igen så finns de här: http://bambuser.com/channel/Joysam

Ungefär så här....

...räknar vi med att det ska se ut när vi kör.

Men för att ge er en möjlighet att njuta av banan och omgivningarna tar vi lite längre tid, sisådär 16-18 sekunder, på oss per varv.

http://youtu.be/WbOZWyBlggQ

Är tröskeln in i racingvärlden för hög?

Racing är många gånger en dyr sport.

Förutom att bilen kostar massor så går det åt däck, bränsle, transporter mellan rejs, depåpersonal ska avlönas och hjälmen ska lackas i någon fräck design.

Kostnader, kostnader och åter kostnader.

När man väl lyckas är dock intäkterna många gånger stora nog för att kontot ska bli riktigt välfyllt.

Det svåra är att komma in, att passera tröskeln och vara framgångsrik.

Vi har lyckats.

Vi har visserligen valt en rejsingklass där tröskeln inte är så hög.
Med det kommer också att intäkterna när man lyckas inte blir så stora.
För varje rejs vi vunnit har plånboken blivit tunnare och tunnare.

Och apropå trösklar.

Se här, högre än så här var inte de gamla trösklarna på vår bil efter en dag i garaget:


De nya trösklarna är mycket högre.


Det kan verka onödigt att skapa ännu högre trösklar.

Men vi ansåg att det i det här fallet var nödvändigt.

Och förhoppningsvis följer intäkterna efter...

Ni behöver inte tacka...

Vår bil ska skrotas inom kort.

Det är bra.

En sådan här bil ska inte hålla till ute på allmän väg.

Den har nog allt vi vill ha, inget någon icke skrotbilist borde vilja ha.

Den är lätt, hjulen sitter ute i hörnen, motorn verkar må bra och varvar gärna mer än vi kanske borde.

Så...
Vad är då dåligt med den?

Ja, den är rostig.
Otroligt rostig.

Den är det nu och den har varit det förut. Det vi lagar nu är tidigare ägares rostlagningar.

Här ser ni ena tröskeln. Ingen vacker syn. Andra tröskeln är inte vackrare.
 


Och här är det ytterligare rost, i tröskel och framdörr.
 


Enligt en besiktningsman vi pratat med så får ett rosthål i en tröskel vara upp till 50 cm långt innan det blir anmärkning.

Så vi lappar ihop det hela så att den klara även en flygande besiktning.
 

Tanken var inte heller så snygg.
Det gick åt en hel del kemisk metall för att täta den.
 
Vi gör en insats för omvärlden genom att förskona gator och torg från den här bilen.

Men ni behöver inte tacka, vi gör det så gärna!

 

Vad luktar godast?

Är doften av bränt gummi godare än doften av nytt gummi?

Vi vet inte.

Men vi gillar doften från våra nya däck.

Vi trodde länge att vi återigen skulle åka på Toyo T1r men till höstens rejs blir det ett för oss helt nytt däck som ska se till att vi fortsätter att vara lika jordnära vinnare som tidigare gånger.
 

Goodyear Eagle F1

F1, det är rejsigt det!

Däcken är överkomliga i pris, 740 kr st hos Skruvat.se.

Ser man till märkningen av dem så är rullmotståndet inte "bäst  i klassen" men nu är vi ju inte ute bara efter lågt rullmotstånd rakt fram, vi vill även ha fäste, särskilt när det svänger.

Och greppet, särskilt i väta, verkar vara något de här däcken är bättre på.
Återstår nu bara att se huruvida de är bra eller dåliga.
 
Enligt reklamen är de fantastiska:
Med det här högprestandadäcket tar du dig fram snabbt samtidigt som du har exakt kontroll över din motorstarka bil. En vinnande kombination av säkerhet och snabbhet. 
  • Större kontaktyta mellan däcket och vägen.   
  • Förbättrat väggrepp.   
  • Precision i styrningen.   
  • Bättre vattenundanträngning.   
  • För krävande acceleration och inbromsning i alla väglag.
 
Håll tummarna!

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!