LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Toyo T1-R, vinnardäck!!

Vi berättade lite kort om våra däck i ett tidigare inlägg.
 
Toyo T1-R körde vi på och däcken levererades av Skruvat.se
Priset då var 493 kr/däck, nu är de 20 kr billigare/däck, billigast i landet enligt prisjakt.se
 
Vi hade tidigare kört på T1-R, och den gången vann vi också, T1-R är uppenbarligen vinnardäck!
 
Nu har vi gjort långa test på lite olika däck genom åren och även nästa gång hoppas vi kunna köra på Toyo.
 
Fästet var riktigt bra, både vid kurvtagning, acceleration och inbromsning.
Flera gånger insåg vi att vi hade kunnat bromsa mycket senare och vi hade inte behövt bromsa så mycket, däcken höll kvar bilen där den skulle vara.
Accelererat mer hade vi gärna gjort men det blev inte mer uträttat med 125 hk under huven.
 
Däcken hade dessutom hög slitstyrka, vi skiftade vänster fram och vänster bakdäck en gång, vänster fram slits alltid mycket hårdare, men annars var det bara att tuta och köra.
Givetvis hjälpte det att vi hade en lätt bil, en tyngre bil ger ett högre slitage.
 
Tack Skruvat.se och tack Toyo!
 
 
 

...weepers sedan?

Under rejset rullar bilen snabbt varv efter varv ute på banan.
 
De som inte kör ser till att allt är förberett inför nästa depåstopp, de äter, vilar, sover.
 
Tidigre år har vi haft en depåplats bland de andra, i år testade vi att ställa upp vår vagn, tält med prylar mm lite vid sidan av men fortfarande alldeles intill tankzonen och de övriga depåplatserna.
 
Det visade sig vara ett lyckat drag, vi vann ju.
 
Något lag som passerade vårt lilla tillhåll fällde kommentaren "Wipers nu, weepers sedan"
 
Ack vad de bedrog sig, vi kontrar med det gamla ordspråket "Skrattar först, gråter sen"
 
 
Den svarta kärran bakom "Wipers-vepan" sover vi i skift i under natten.

 
Wipers har fortfarande ett gott erbjudande till er som kikar in på deras hemsida.
Ange "kampanjkund" i kundvagnen när ni lägger en order så får ni 10% rabatt på det ni handlat.

Sista Åket i amerikansk racingserie

Som sagt, vi har blivit inbjudna till en amerikansk racingserie.
 
Ända sedan vi vann första gången har vi drömt om och hoppats på möjligheten att få delta i en mer etablerad racingserie, STCC, F1, Nascar eller liknande.
 
När vi nu vann en andra gång visade vi att första segern inte var någon engångshändelse.
 
Vi har blivit kontaktade av en större arrangör i USA.
 
Först vill de se vad vi körde, de hade hört talas om riktigt låga varvtider på Mantorp Park.
 
Vi skickade över en bild på vår senaste vinnarbil.
 
 
De kunde ju inte annat än beklaga att en vinnarbil gick till skrot.
 
Men vår sorg över bilen byttes snart mot ren och skär glädje.
 
Plötsligt insåg vi allvaret.
 
Vi skulle nu över till USA och köra racing.
 
Var det för bra för att vara sant?
 
Nej då.
 
Det var verkligen sant.
 
Men givetvis fanns det en hake.
Som alltid.
 
 
Volvo har ju aldrig vunnit ett skrotbilsrejs.
Vi skulle visserligen kunna vara de första som gör det.
 
Någon som har en Duett för 500 USD?

Äntligen!!! Finally!!!!

Vi har blivit inbjudna till en tävling av lite större mått.

En lite större arrangör.

Vi återkommer när chocken lagt sig.

Men nu får vi börja prata om camber, curbs, corner weight och down force på engelska.


Bilarna drar för mycket bränsle

Enligt tidningen Auto Motor & Sport drar bilar mer bränsle än vad tillverkarna anger.
 
Detta påstående har sedan citerats friskt av andra tidningar och media, bland annat DN.
Enligt Auto Motor & Sport drar bilarna mellan 20 och 54% över tillverkarnas siffror.
 
Vi vet inte var och hur de gjort dessa tester, det enda vi vet är att testerna inte gjordes i samband med Skrotbilsrejset för då hade siffrorna varit högre, mycket högre...
 
 

Det var ju det där med sobert....

Vi pratade länge om att vi skulle komma med en sober bil.
 
Vi gjorde snygga instegslister i aluminium, aluminiumpedaler, pratade om att vi tänkte lacka bilen i elegant grått, "Morpheus-grå".
 
Allt det där var givietvis bara dimridåer, det går ju inte att avslöja vad man tänker komma med för utstyrsel på bilen, inte för tidigt i varje fall.
 
Hur kommer det sig att det blev en graffittimålad bil då?
När vi letade efter bilder på Honda Civic såg vi ofta bilder på stylade Honda Civics, det var street, urbant.
 
På den vägen var det.
 
Vi åkte ner till Röda Sten i Göteborg där det finns en laglig vägg eller rättare sagt drake, att måla på.
Där hittade vi Johan Göransson som först såg lite undrande ut när han fick frågan om att måla en bil.
Men ganska snart var han på projektet.
 
Johan tipsade oss om färgen "Montana Black" som säljs av Highligts.nu.
 
Färgena är populära bland graffittimålare, de finns i många, 136, kulörer, de täcker varandra bra, de rinner inte så mycket, det är bra färger för den här typen av målning. Färgerna har dessutom ett lågt pris, 37 kr/400 ml.
 
Även Highligts.nu tyckte att det här var ett roligt projekt så de skickade ett gäng burkar till oss.
 
Vi maskerade bilen hjälpligt och Johan skred till verket.
 
 
Det var häftigt att se hur Johan jobbade, hur motivet växte fram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ett stort tack till Johan och Highligts.nu!

Vinnarnas rejsrapport

Som traditionen bjuder så skall det naturligtvis levereras en rejsrappoprt från vinnarna.
 
Det var ett tag sedan senast men känslan av att stå på pallen, att stå högst på pallen, hade vi inte glömt.
Som Sista Åket Racing har vi kört Skrotbilsrejset 5 gånger och vi har nu varit 1:a två gånger och 2:a en gång.
Vi kan återigen säga att vi är det mest framgångsrika laget i Skrotbilsrejset.
 
Vägen till Skrotbilsrejset började tidigt den här gången.
 
Vi beslöt oss för att köpa en bil i god tid, så att alla eventuella fel och brister som kan dyka upp på en 5000 kronors-bil skulle vara åtgärdade innan rejset. Detta med "katastrofbilen" i åtanke, den Mazda 323f som dog i högersvängar och som tog oss till en mindre ärofull 13:e plats.
 
I Uddevalla hittade vi en Honda Civic ESi från 1993.
Bilen var nybesiktigad och priset, 4000 kr, gjorde att vi slog till.
I bakhuvudet hade det länge rullat bilder av en vit Honda Civic som deltog första gången vi i Sista Åket vann.
Den var ruskigt snabb i "Parisern" trots sina blott 90 hk. En Honda Civic ville vi ha.
 
 
Plötsligt hade vi bytt märke, från att framgångsrikt köra Mazda 323 till att nu köra Honda.
Enligt ett test i Teknikens Värld från 1992 där Mazda 323 1.8i DOHC och Honda Civic ESi jämfördes var Hondan GTi-bilen för familjen på långfärder medan 323:an mer passade den körglade kortdistansaren.
 
Som den långfärdsfamilj vi är förstod vi att Honda Civic var det rätta valet.
Vid en första "shake down" på Vårgårda Flygfält tillsammans med Hondaklubben insåg vi att vi hade en räser av rang. Vi körde ifrån Audi R8 och Honda TypeR.
 
 
Hondaklubbens medlemmar var sedan till stor hjälp med tips och råd när bilen skulle byggas om från rishög till bansmiskare.
 
Något vi verkligen rekommenderar alla skrotbilsrejsers är att testa konbanekörning, det var ruskigt kul!
 
När det väl var dags för rejs var vi så väl förberedda man möjligtvis kan vara.
 
 
 
Rejset inleddes som vanligt med uppställning av bilarna och information från tävlingsledningen och Bjärvligan.
 
Då händer en av de saker som gör Skrotbilsrejset till vad det är.
Englakören gjorde entré. Inspirerade av Pistvakt framför de en hyllning till tävlingsledaren Will.
Vackert, nej.
Rejsigt, nej.
Fantastiskt, ja.
 
 
 
 
Kvalet gick igång och vi körde ut på banan
- Med framvagnsbussningar svarvade ett par dagar innan rejset
- Med en motorlampa som nästan alltid lyste
- Med en motortemp-mätare som kanske fungerade
- Med en växellåda så dålig att 2:an växel knappt var användbar
- Med en koppling som slirade allt värre
- Med en bagagelucka fastsatt med en anordning till en hummertina.
 
Vi var förberedda...
 
I känslan när man kör ut på banan med en helt ny, (nåja, 12 tidigare ägare, troligtvis ingen äldre än bilens 19 år, 25000 mil på mätaren...) bil finns ett härligt spänningsmoment, det är helt omöjligt att veta hur bilen beter sig förrän man verkligen är där men vi kände allihop att vår bil var bra, riktigt bra.
Vår femtetid i kvalet gav oss en plats bland de främsta och där höll vi oss större delen av rejset.
 
Under rejset stannade vi emellanåt till i depån för att tanka, fylla på olja och byta förare.
Vi hade bestämt oss för en lugn strategi och det höll, liksom våra däck och bromsbelägg, hela rejset igenom.
 
 
 
Någon mindre incident då och då ledde till kortare depåstopp då vi fick veckla ut framskärmar, rycka bort blinkers och sätta fast främre kofångaren igen.
 
Som vanligt i Skrotbilsrejset faller några bilar ifrån, i år färre än vanligt, och framåt morgonen var vi uppe på en pallplacering.
 
Före oss hade vi till slut bara Geschwindt Racing i deras Mad Max-inspirerade Mazda Xedos6.
Ett imponerande bygge, ett av de vi röstade på för "Bäst in show". Vi vill passa på att gratulera Geschwindt till deras fina prestation, de körde snabbt och snyggt och deras bil var nog lika fin när rejset började som när det slutade .
 
Och slutade gjorde ju rejset.
För oss efter 24 timmar och 666 körda varv vilket var färre än vad Geshwindt körde.
Men rejset är inte avgjort förrän bonus- och straffvarv delats ut.
Den gång vi kom tvåa körde vi flest varv men blev "omsprungna" av ett lag som fick bonusvarv.
Den här gången var det Geshwindt som fick kliva ner några steg då de fick varvavdrag.
 
Några reflektioner från rejset:
 
- För första gången var det den bil i tävlingen som satte snabbaste varvet som också tog hem hela rejset.
- Vi körde Skrotbilsrejshistoriens motorsvagaste vinnare sedan Hello Kitty vann med sin koreanska skapelse. 
- Att inte ägna tid i sandfållor och däcktravar sparar tid, tid som kan användas till fler varv ute på banan.
- Säkerbetsbilarna bidrog som vanligt till att det var lugnare körning under gulflagg, gulflaggor de ofta orsakade själva med sina spektakulära incidenter.
 
Tack till alla er som gjorde det här till en oförglömlig helg!
 

En hälsning från Wipers.se

En av våra sponsorer, Wipers.se gratulerade oss till ännu en seger.
 
Till alla er som följer vår blogg vill Wipers.se ge ett erbjudande, 10% rabatt på torkarblad.
 
Wipers.se säljer dels det egna varumärket Wipers, vilket är det flatblade vi kört med under våra rejs.
Vi använder även deras blad på våra bruksbilar med mycket gott resultat, bladen är bra!
 
Wipers.se säljer även blad från andra kända leverantörer tex Bosch, Champion och Valeo.
Alltid till konkurrenskraftiga priser.
 
Dessa priser rabatteras nu ytterligare.
 
Handlar ni hos Wipers, se, vilket vi tycker att ni ska göra, så ange följande rabattkod 
kampanjkund
i kundvagnen när ni lägger er order.
 
Klicka på deras logga så kommer ni direkt till Wipers.se
 
 
 

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!