LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Johan kör

Johan kör för första gången. 2.15 på andra varvet. Duktigt!!


Natten

Vi kör entimmesstinter. Vi har tidigare försökt köra i 2 timmar. Nu är det som om det händer saker hela tiden. Vet inte hur vi skulle klarat det utan en Johan. Nu kan vi alla ta det lite lugnare och fatta bättre beslut.
1 timme i bilen går otroligt fort. Känns som en kvart.
Nyss spillde någon bränsle eller olja efter start om målrakan och nere i Mjölby. Dessutom är det lite blött, har kommit lite stänk. Hela banan är hal.


Snabbast på banan

Gunnar är ut på banan och bilen går som ett skott. För något var sedan var vi snabbast på banan. Erfarenheten säger oss att det är långt kvar och att SAABen kommer gå sönder.
Pulverkungen är ruskigt snabba. Men de har också haft en händelserik resa med svartflagg, bromsledningsbrott och brand i motorrummet.
Det är långt kvar.


Vila

I tältet, med värme och ljus!!!


Fy fxn!!!

Nu har vi bytt spridare, satt ett extra orginal bränslefilter. Bilen gick kass under Anderses stint. Vi tog beslutet att byta spridare. Det blev ett stopp på ca35 minuter.
Se hände något vi varit med om tidigare. Pluskabeln smet ur vårt skyddshölje. Denna gång "svetsade" den av ett bromsrör. Det blev att springa till bilkyrkogården och leta upp delar. Ytterligare stopp. Men nu är Jonny ut och bränner igen. Hoppas vi slipper mer problem nu.


Vi rullar på!

Återigen har vi haft lite strul med att bilen inte går riktigt i högersvängar.

Dessutom har bilen stundtals gått uselt åt alla håll.

Efter byte av bränslepump och filter är vi dock ute på banan igen och nu går bilen bra.

Vi har varit uppe på en 4:e plats som bäst, riktigt bra efter att ha startat bland de allra sista...


Det går bra nu

Vi var uppe på 7:de plats när Jonny bytte över till Gunnar. Gunnar har plockat en placering och förbättrat vår bästa varvtid.
Det är strålande väder och riktigt gott. Våra kompisar i Blårök har samma fel på sin Mazda MX3 med att den klipper i högersvängar.


Jonny kör

Anders plockade upp oss till en 11:e plats och då började bilen bete sig så vi tig ett byte. Vi siktar nu på 1 timmes stinger.
Nu ropar de på radion att det är en trehjuling på banan.


Rejset är igång

Efter ett kall kval där bilen började hacka i högersvängarna är nu rejset igång. Vi fick starta från depån. Men Anders har jobbat på bra och vi är uppe på 26:e plats.

Tankar man fullt funkar bilen i högersvängarna igen.

Helt sjukt!! Och helt sjukt roligt.


Resultatåtergivning LIVE

Följ oss och de andra teamen och hur vi ligger till live på
Www.amigoo.se
För mobil smartphone
m.amigoo.se

Positioner och varvtider


Förarsammanträde

Will informerar.


Team slagsida som Star Wars

De är då härliga och grymma på timing. Rymdvarelse och musiken och röken och lasersvärd.....


Besiktningen avklarad

Vi klarade ljudtesret och den vanliga säkerhetskontrollen.

Ny är det snart förarsammanträde.


Livesändning!

Precis som vid tidigare rejs kommer vi försöka sända live inifrån bilen så att ni kan se hur det går för oss.

Om det går så vet vi att ni med säkerhet kan se filmerna här: Sista Åket på Bambuser

Vi gör också ett försök att "bädda in" live-sändningen här, i detta inlägg, direkt i bloggen.

Om det går vägen återstår att se, men håll tummarna för det och för att det går bra för oss under rejset.

Än så länge kan ni se filmer från tidigare rejs, passa på att njuta!
När vi filmade från rejset våren 2011 hade vi dock missat att en uppdatering av appen krävde att vi hade telefonen i vågrätt läge för att det skulle gå att se filmerna på ett vettigt sätt. Det eller att tittarna vred sina skärmar 90 grader.

Vi sänder alltså via en Iphone och appen Bambuser. Kvaliteten på film och ljud håller inte världsklass men helt värdelöst är det inte.

Världsklass håller dock våra sponsorer, ett stort tack till er.

WIPERS.SE, torkarblad på nätet.
Skruvat.se, bildelar och däck, till skruvade priser.
Topcom, kommunikationslösningar i världsklass.
Bilupplysningen.se, lysande biltillbehör.
Rydens Bil, mekaniker som är snäppet vassare än oss, dit åker vi gärna med riktiga bilar.



Nu faller täckelsen...!!

I de tidigare rejsen har vi försökt vara hemliga.

Det gick riktigt bra första året då ingen visste att vi skulle vara med men sedan dess har det bara gått sämre och sämre.

Och inte blir vi bättre i år.

Vi kommer redan nu avslöja vad vi kommer med. En hel vecka innan bilen ska skrotas.

Men först lite om bakgrunden till årets tema.

Vi hjälper till.

Så mycket vi kan.

Vi vill verkligen att våra konkurrenter ska klara sig så länge som möjligt ute på banan.
Det är ju så mycket roligare när man har några att köra om...

Vi har gett bort bromsbelägg så att de tuffaste konkurrenterna om segern den gången, som körde en likadan bil som vår, fick en möjlighet att fortsätta köra, att fortsätta tampas om vinsten.

Vi har skickat reservdelar till konkurrenter som redan tidigt avslöjat att de inte fick sin bil att fungera.

När vi kom upp till Mantorp förra rejset fick vi ganska omgående avhorna vår ystra lilla kalv så att några konkurrenter kunde få delar att hålla ihop sin bakvagn med.

Detta har vi tagit fast på i årets tema.

Vi rycker ut, kommer till undsättning, sträcker ut en hjälpande hand.

Så här är den nu, Sista Åkets utryckningsbil.





Bildkvaliteten är inte den bästa men vi lovar att komma med bättre bilder än så här.

Allt snyggt ljus på bilden kommer från Bilupplysningen.se, de har verkligen lysande biltillbehör!

Våra nya däck har kommit!

Nu har vi fått hem våra nya däck. De har levererats från Skruvat.se som numer också säljer däck till skruvade priser. Vredestein Sporttrac 3 heter däcken.






Det snygga mönstret är designat av Giugiaro Design och tack var det hamnar det här inlägget i kategorin Mode. Det är viktigt att vara snygg på banan, och att vi är det, det är något som ni kunnat se i tidigare inlägg här i bloggen.



Det ska bli riktigt intressant att se vad de här däcken presterar.

Hjälp att kränga på dem på fälgarna har vi fått av Rydéns Bil, ett stort tack även till er!


Snart faller täckelsen....

I helgen, i god tid innan rejset avslöjas årets tema här på bloggen.
Det lag som kommer med roligast, snyggast, häftigast, galnast bil får chansen att vinna ett antal bonusvarv. De varven kan vara guld värda när slutställningen ska summeras.

Ni som läst hur förra rejset slutade vet att vi bröt rejset efter 18 timmar, då i ledning med 12 varv.

Vi avslutade med ett rökmoln som hade fått dimman i Lützen att bli avundsjuk.

Ingen rök utan eld men den här gången kommer bilen vara så snabb att ni inte kommer se röken av oss...

På bilden nedan ser ni hur bilen såg ut när vi köpte den, håll utkik, under helgen får ni se det färdiga resultatet!


Dagens outfit

Här ser ni våra snygga rejs-uniformer.

Det är avpolleterade skidläraruniformer från Friluftsfrämjandet, köpta för en spottstyver och av det tyska kvalitetsmärket MAIER

Mössorna kommer från Intersport och är av märket McKinley.

Strumporna är av blandade fabrikat och mer eller mindre urtvättade.



Många är frågorna om våra snygga race-uniformer.

Allt från modemedvetna proffsbloggerskor till inbitna rejsputtar frågar.

Vi svarar.

Men varför inte också svara här, direkt till alla våra läsare?
Självklart ska ni få svaren och nu har ni fått dem. Var så goda!

Vad vi druckit innan fotogarferingen?
Konkurrentteamet "Team Understeer" gav oss en flaska gott som tack för att de fick bromsbelägg av oss under ett tidigare rejs. Och ni behöver inte vara oroliga, det var så gott att det redan är urdrucket.

Har vår blogg gjort din dator långsam?

Vi har fått en del kommentarer om att det på vår blogg körs ett script som gör att datorn blir långsam.

Vi gillar inte långsamma grejer, vare sig bilar eller datorer och vill givetsvis hjälpa till att snabba upp saker och ting.

Som det verkar var det ett script för Facebook som Internet Explorer inte gillade och IE bestämde sig därmed för att hota med att köra datorn långsamt.
Läsare som använt Firefox, Safari eller Chrome har inte upplevt de här problemen.

Men nu har vi löst även detta.

Och det i god tid innan rejset startar!

Inga mer elfel här inte!

Våra minnesgoda läsare kommer ihåg hur vi för snart ett år sedan körde med en bil där allting plötsligt dog.

Mitt ute på banan.

Motor, belysning, allt tvärdog.

Det var en ganska otrevlig upplevelse att sitta  i en svart bil, i mörka natten, och bara hoppas, hoppas att konkurrenterna skulle se vår bil innan de körde in i den.

Allt gick bra och ganska snart var vi ute på banan igen.
Felet berodde på att vi kortslöt elsystemet i bilen och vi har tagit lärdom av detta.

Numer isoleras det friskt och jordpunkter mm ser över lite extra.

Ett av våra konkurrentteam, Blårök Racing, uppmärksammade vårt problem och överlämnade en jordfläta till oss i samband med "Skrotbilsrejset 2.0". Ett stort tack till dem!

Det är så Skrotbilsrejet fungerar när det är som bäst.
Vänner i depån, konkurrenter ute på banan.

Nu har vi sett till att montera dit jordflätan, det här kommer bli bra!


Draghjälp!

Vi fortsätter att i god tradition återvinna inlägg och tar det gottaste i de gamla och kryddar med lite nytt.

Den här gången är det dags att visa upp hur vi utrustar bilen med dragöglor för att "Bjärvligan" lättare, snabbare och säkrare ska kunna bogsera oss, om det mot all förmodan skulle behövas.

Bjärvligan är ett gäng Land Rover-fantaster som får leka med sina stora starka bilar.

Om de har roligare än oss låter vi vara osagt men det är fantastiskt att de vill hjälpa till, de gör är ena riktiga hejare på att bärga bilar och båtar.

För att underlätta och snabba på bärgningarna så är det "order" från Bjärvligan att vi tydligt ska märka upp var bogseranordning finns. Har man inte fixat en ordentlig bogseranordning tar de fram sin "Bjärvklo", 27 kilo tung, liknar en överkäke från något mellanting mellan "T-rex" och "Terminator".

Bjärvklon är inget vi vill ha genom plåten i bilen så vi ser till att ordna schyssta bogseröglor istället.

Vår  323:a har en snygg, nåja, jämfört med mycket annat i den här bilen, stylingfront.
Den vill vi ju inte fördärva med någon skramlande kätting eller liknande.
Nu är det en snyggt, nåja..., infälld dragögla.

Vi kommer märka upp den lite tydligare med reflextejp så att den syns klart och tydligt även nattetid.

Se filmen nedan och njut.


Dessutom, bilen går att svänga höger med.

Bromskraftåtervinning...

...är poppis inom bilbranschen idag.
När bilen bromsas genereras kraft som laddar batterier.

Något sådant har vi inte på bilen, inte heller KERS, som systemet kallas i F1.

Men bra bromsar har vi och nedan återvinner vi i stort ett tidigare blogginlägg.
Den återvinningen sparar vi kraft på, kraft vi kan lägga på andra problem vi har med bilen.

Bra bromsar är viktigt att ha, det blir några inbromsningar per varv.
Vi har bromskylning som fungerar kalasbra, det är ju sådant vi kan fixa själva.
Beläggen däremot är svårare att tillverka så vi har länge letat efter bra belägg.

Fram kör vi numer med Textar-belägg.

Enligt många omdömen är det belägg med riktigt bra hållbarhet.
Vi körde på de här beläggen i förra rejset och vi kan inte annat än hålla med dem som tycker att Textar gör bra belägg.

Vi köper beläggen från Mekafrance.

Vill ni ha belägg till er bil, ta en titt hos dem.
Klicka på loggan så kommer ni rätt.



Till bromarna bak kör vi med "samma som satt på när vi köpte bilen"-belägg.
De fungerar alltid riktigt bra till bakbromsarna så de byter vi inte.


Vinnarbilen till depån, kom!

Ännu en helg har tillbringats i garaget.
Ännu en lösning har provats för problemet med att bilen går dåligt i högersvängar.
Ännu kvarstår problemet.

Så vi har gjort lite annat också.

Vi har monterat in kommunikationsutrustningen i bilen.

För oss har det varit viktigt att få till en säker, bra kommunikationslösning, utan att behöva investera enorma pengar.

Som det verkar har vi lyckats.

Vi kommer använda oss av Walkie-talkies från Topcom, närmare bestämt de här:

Twintalker 9100



De tester vi gjort hittills visar på en mycket bra räckvidd.

Men det fina i den här utrustningen är att vi kan ladda apparaten i bilen, via vanligt 12V-"cigarettändaruttag".
Att hela tiden ha ström i grejerna är givetvis en trygghet, vi vet att det finns en fungerande radio i bilen och vi behöver inte lägga tid på att säkerställa det inför våra förarbyten.

Twintalker säljs av bland annat Clas Ohlsson, Mediamarkt, Teknikmagasinet mfl och 2 st walkie-talkies, 2 st billaddare, 1 st bordsladdare, 2 batteripack och 2 st axelburna mikrofoner kostar inte mer än ca 799 kr.

Som hittat.

Over and out!

Nu ser vi klart!

Återigen kommer vi köra med torkarblad, flatblades, från Wipers.se

Vi gjorde det i rejset våren 2011 och då regnade det inte alls.

Om det var tack vare Wipers eller någon högre makt har vi inte brytt oss om att reda ut, vi var nöjda oavsett.

Eftersom vi inte fick testat torkarbladen på rejsbilen så kör några i laget, samt garageägarna, med blad från Wipers på vardagsbilarna. Alla är kanonnöjda.

Testa ni också!

Klicka på loggan, ange ert registreringsnummer och Wipers reder ut vad för blad som passar till bilen.

Låga priser och snabba leveranser gör det inte sämre.


 

Dagens nyheter har precis skrivit en artikel om hur viktigt det är med god sikt.

Vi kan inte annat än hålla med.


Skruvat och Skruvat.se

Vi skruvar och skruvar.

Vänder och vrider.

Det är ett skumt problem vår mer eller mindre kära kärra har.

Och medan några skruvar framtill, skruvar andra baktill.

Som vanligt på de här bilarna lämnar topplagringarna bak en del i övrigt att önska.
Fast det är ju lätt att lösa, det är ju bara att dra bort rosten, förstärka, byta topplaging osv så är allt frid och fröjd.
Ett enkelt problem men som inte ger någon lösning på det där med högersvängarna.

Vi har nu också klart med vad för däck vi ska åka på i både höger och vänstersvängar.
Reglerna säger "R-däck är int tillåtna".
Vad som är R-däck kan diskuteras men vi gjorde som så att vi kontaktade:



- Tjenare, har ni några delar till en bil som går dåligt i högersvängar?

Nej, det frågade vi naturligtvis inte.

Skruvat.se säljer inte bara kolvupplyftarfjädrar och elektroniska förgasarinsprutningar.
De har börjat sälja däck också.
Skruvade priser även där.

Vi förklarade vad det var vi skulle göra, att R-däck inte var tillåtna och fick då ett förslag.
Däckhandlaren vet naturligtvis vad som brukar avses när någon frågar efter R-däck.

Det däck Skruvat.se föreslog var ett däck som vunnit ett test i Råd&Rön 2010.
"Ett välbalanserat däck, som fungerar utmärkt på såväl torr som våt väg. bra miljöegenskaper. Mycket slittåligt"

Välbalanserat, bra miljöegenskaper, slittåligt. Vad mer kan man önska?

Då Råd&Rön testar prylar för vanliga svensson är vi helt övertygade om att Vredestein Sporttrac 3 i storlek 195-50/15 är däcken för oss.
Vinnardäck till en vinnarbil!

Vi återkommer naturligtvis med en recension av däcken men tills dess, ett stort tack till Skruvat.se!




Hur kunde det bli så här?

Det är en Mazda 323f vi kommer köra i rejset.

1990 års modell, 1.8i 16V DOHC.

Någon som hört oss säga det förut?

Återigen kör vi alltså Mazda.

Fantasilöst?
Kanske.
Men å andra sidan, Janne "Flash" och de andra i STCC byter ju inte bil efter var tredje lopp och ingen anklagar väl dem för att vara fantastilösa.

Dessutom...

Det ligger en hel del tankemöda bakom valet av bil.

Vi i Sista Åket lämnar inget åt slumpen och har därför gjort en bilutvärderingsmatris.
Där har vi viktat olika bilars inneboende "SBR-egenskaper" för att slutligen komma fram till den bästa bilen.

Ni hittar matrisen här: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtMjcExScT1OdFd4QjlSaG1GeTU0UE5HcHRsQjhHZEE&hl=sv#gid=1

Testa gärna och se om ni kommer fram till samma resultat som vi.


Vår bil är röd, så är även dess politiska läggning.

Vår bil, ni kan se lite bilder på delar av den här och var i bloggen, är röd.

Så verkar även dess politiska läggning vara.

Har en bil politisk läggning?

Nej, det kan nog vara så att bilar inte är politiska men förklara för oss varför den inte vill vara med längre när vi svänger åt höger...

Högersväng, bilen dör.

Vänstersväng, bilen går som en raket.

En par nya bilder bjuder vi på idag.

Nu borde någon snart kunna säga precis vad för bil det är.







Bilen är snabb!

Trimmet blev en succe!

Från att ha andats som en astmasjuk kyckling har den nu en lungkapacitet som skulle få salig Pavarotti att bli avundsjuk.

Vi har nu också rivit ut och bort en massa onödigheter från bilen så nu borde konkurrenterna snart darra av rädsla och nervositet.

Vid en provtur idag insåg vi direkt att det här kan bli en av de vassaste kärror vi någonsin kört.

Dessutom fick vi vid ett tillfälle en deja vú-känsla.
Vi kunde inte riktigt sätta fingret på det men vi kände igen det.

Vi förevigade ögonblicket i en liten film och efter att ha tittat några gånger insåg vi vad det var. Det är precis så här det brukar kännas på banan... ;-)



RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!