LIVESÄNDNING


Sista Åket, Pulverkungen, Tower of Power, Team Understeer, Team Bubbelgumquties
Direkt från Mantorp Park

LIVESÄNDNING


Team Risariggen, Hanky Panky, Geschwindts Racing, Djungelns lag, Team Thunder, Screaming Pistons
Direkt från Mantorp Park

Rejsstart närmar sig, klara, färdiga...

Det drar ihop sig till besiktning, kval och så småning om start i Skrotbilsrejset mars 2014.

Fler än ett lag har på Skrotbilsrejsets facebooksida förklarat att de är klara, rent av färdiga.

Det är de inte.

En skrotbil blir aldrig klar.
När den väl står på "graveyard" efter avslutat rejs, då är den färdig.
Men fortfarande inte klar.

I år verkar det vara något av rekord i oklara bilar.

Vi har fått rapporter om att en fd Safety Car bara lyckades ta sig från Göteborg till Borås innan motorn sköts i bitar.
De hade under natten för avsikt att byta motor men köpte ny bil iställt och är nu på väg mot Mantorp igen.
 
Team Gokarting, som vann förra våren, fick byta generator i natt, som tur är kör de en av de vanligaste bilarna i rejset, Mazda 323, så det fanns en extra generator på plats.
 
Team Understeer ägnade kvällen innan rejs åt att byta en nyhavererad koppling.

Låt nu grejerna hålla och lycka till i rejset alla ni som snart rullar ut på banan!

Livesändningar, mars 2014

Precis som tidigare år kommer det sändas live från rejset.
 
Flera lag filmar med en smartphone och streamar med hjälp av apparna Bambuser och/eller Ustream.
 
Ljudet från de olika sändnigarna kan justeras individuellt, det går att lyssna på alla samtidigt men det går också att stänga av ljudet på samtliga eller att bara lyssna på någon eller några av dem samtidigt.
 
Ljudet justerar ni i höger nederkant av varje "skärm", se staplarna till höger om den lilla högtalarikonen.
 
Först ut är Team Understeer, det team som kört flest Skrotbilsrejs, de har medverkat i samtliga Skrotbilsrejs.
De har hittils kunnat skylla på oturen, vi hoppas att de kört bort alla o ur turen och nu får en framskjuten placering.
De kör, som vanligt, en Mazda 323 1.8i DOHC

 
 
Förra årets vårrejs vann de, Team Gokarting från Göteborg. Vi har sett att de laddat upp ordentligt med bromsar, har de gas så satt det räcker för en seger?
 
De kör återigen en Mazda 323 1.8i DOHC

 
 
 
Gerds Videobutik, Hondafantasterna som oftast har en räv bakom örat och en ulv i fårakläder på banan.
 
I år åker de en Honda Accord.


Live streaming video by Ustream
 
 
 
Team Knightriders kör en Honda CRX, låt dem lyckas bättre än vad vi gjorde!

 
 
Team B.Razz Racing, namnet stammar från ädla drycker, avnjut dem först efter målgång bara!

 
 
 

Lägg på en rem!

Nu är vi tillbaka.

Väntan har varit lång har vi förstått.

Men misströsta inte, det gjorde vi och det gav inget.

Senaste rejset gick inget vidare.
Det gick faktiskt riktigt dåligt.
 
Ungefär så här såg det ut i rejsloggen efter avslutat rejs:
 
1. Remmen som håller batteriet på plats ville plötsligt inte längre hålla batteriet på plats.
Stanna och fäst upp, ödsla tid i depån...
 
2. För att ta in förlorad tid från problemet med remmen ovan gick det till slut lite för fort.
För hård åkning över curbs, avgassystemet slog i och det kostade tid i depån att hänga upp det ordentligt.
Vi använde hålband, ingen rem skulle få strula till det där.
 
3. Ekipaget svartflaggat pga för högt ljud. Avgasljud trodde vi och åtgärdade. Ingen remarkabel förbättring dock.
 
 
4. Den där remmen som inte håller batteriet på plats fortsätter att inte göra sin uppgift ordentligt vilket resulterade i läckage i bromsskylningssystemet. Inte alltför mycket tid gick åt till att fixa till det men  det kostade några varv.
 
5. Något lag hade tappat lite delar på banan. Med största sannolikhet hade någon rem gett upp och delar ramlat av. Vi råkade köra på skräpet med punktering som följd. Det är den första punktering vi haft, synd på ett bra däck, Goodyear Eagle F1 var bra.
 
6. Ytterligare remproblem. Generatorremmen gick av. Troligtvis  hade batterihållarremmen som numer var ersatt med en kvalitetsrem trasslat in sig i generatorremmen på något vis.  När vi kontrollerade bilen i garaget hemma insåg vi att generatorremmen var det nyaste på hela bilen, det övriga på bilen var i stort sett original från 1989. Vi gjorde misstaget att inte köpa med oss en extra rem.  Vi hittade snart en generatorrem som passade, men när vi lossade generatorn drogs en bult av, resterna fick borras ur och ny bult tillverkas av gängstång.
 
 
Generatorremmen kom från det här teamet, de hade bytt till en ny och fin och behöll, mycket förståndigt, den gamla remmen.
 
7. Ut med bilen på banan, den gick bra och vi kände att det återigen var dags att lägga på en rem.
 
En rejäl avåkning ledde till att fronten demolerades mot ett räcke.
Det gick bra med föraren men sämre med fronten. Tid i depå...
 
 
 
8. Kylet sprack i incidenten ovan. Nytt kyl hittades på en annan skrotbil som gett upp. Det var en Mazda 323 från 1987. Honda och Mazda utvecklade inte kyl gemensamt då heller så anslutningarnas dimensionensioner var givetvis fel. Det gick att lösa men det tog lite tid. Hade vi haft en rem vi kunnat lita på hade vi dragit den tight om anslutningarna. Men det hade vi ju inte. Så det gjorde vi inte.
 
9. Ex-ljusbågen for av i incidenten när bilen for in i räcket. Ett varv med bara huvudstrålkastarna, de var dock lite lätt felriktade efter smällen. Till slut fick Bjärvligan, förstärkta med en anorektiker från Team Englakören, syn på våra ex-ljus ute i kanten och kunde ta med dem in i depån. Efter test kunde vi sätta fast takräcket med ex-ljusen igen, alla ljusen fungerade, trots smällen. Vi fäste takräcket med stålskruv i taket, några remmar vågade vi inte längre lita på.
 
10. I en annan incident sattes bilen i däckchikanen. Sidorutan förvandlades till småsplitter. Förardörren gick inte att öppna igen. Ny "ruta" av täckplast monterades. Det gick bra med föraren men sämre med bilen och ännu mer tid i depå blev det...
 
 
 
11. En radda stopp pga för högt insugsljud. Svartflagg ett par ggr. Det löste vi genom att isolera huv och området kring filtret med "liggunderlag". Men sådant kostar ju tid. Otroligt svårt att mäta hemmvid, ljudet blir så högt bara vid tung belastning och är inget som hörs vid stillastående gasande i garaget. Väl på plats var vi lite överraskade över insugsljudet men det var ytterligare en CRX med samma trassel så det kanske är så att CRX:erna ger ett högt insugsljud.
 
 
12. Motorn havererade med ca 3 timmar kvar. Vi vet inte vad som hände. Bara att det inte blev någon mer körning. Istället satte vi oss i depån och käkade lakritsremmar, de enda remmar man fortfarande kan lita på.Ett stort tack till NEDC Racing som gav oss en välbehövlig knuff ut ur depån.
 
 
 
Med ovanstående facit blir det inte många varv på banan.
 
Det hela började alltså med att Posten upphandlade usla remmar.
Hade de satsat på lite mer kvalité hade vi kunnat stå som segrare.

Ser ni någon sådan här rem i närheten av era bilar, se till att få bort den fortare än ett varv på Mantorp, det kommer sluta i katastrof om ni låter bli.

RSS 2.0
Besök mig/Rösta på mig på SvenskaSajter.com!