Rejset är slut och det är vi med...
En fantastisk helg är till ända och det är först nu man börjar känna sig som en riktig människa igen, fram tills nu har vi känt oss nästan lika risiga som de bilar som lämnades kvar på Mantorp.
Vi vill börja med att gratta de välförtjänta vinnarna, Psycho Circus. Ni har kört mycket bra i tidigare rejs och i år fick ni till det hela vägen. Grattis.
Vi vill också gratta alla andra "vinnare". Det måste varit rekord i prisutdelning denna gång.
Sista Åket gillar vinnare så är bara att ösa på med gratulationerna till er också.
"Vackrast" och därmed vinnare av 5 bonusvarv blev Englakören. Englakören älskar citat och till den här bilden slänger vi med ett citat från tävlingsledningen.
Tack till arrangörerna.
Bästa ordningen hittills.
Tack för att ni lyckades få Miljökontoret i Mjölby att låta oss köra.
En eloge till er.
Och tack till Bjärvligan som återigen utförde ett fantastiskt jobb med många glada miner och härligt humör.
Ni är fantastiska. Att åka och lyssna på musiken ni spelar är en fröjd. Tack för att ni spelade slagdängan "Who the fuck is Englakören" om och om igen, det är en av de finaste låtar vi känner till.
Otroligt bra att alla team ställde upp på att fixa med avgasystemen så att ljudet förhoppningsvis höll sig på en nivå som innebär att skrotbilsrejset kan köras även framöver.
Det var snygg, schysst racing ute på banan.
Troligtvis bästa rejset någonsin och nu är det väl också dags att berätta lite mer om hur vi upplevde rejset.
Vi i Sista Åket köpte vår bil för ett par månader sedan. Vi hade länge pratat om vad vi vill göra med den, vi hade ett par för oss avancerade meck vi ville ta oss an. Meck som skulle göra bilen snabbare, mer lätthanterlig, bättre, på alla sätt. Men så bidde det inte.
Tidigt visade det sig att bilen inte ville vara med i högersvängar. Vi lyckades mäta oss fram till att bränsletrycket försvann. Vi började läsa på och höra oss för.
Det visade sig vara ett vanligt fel i Mazdor. Troligtsvis det vanligaste felet utan lösning.
Vi testade massor av saker. Och det var ungefär det enda vi höll på med. Nya ideer, nya tester.
Flera gånger åkte vi från garaget i tron om att nu, nu skulle det fungera.
Men så var det samma visa när vi åter startade upp skrället. Dessutom ändrade felet karaktär.
Istället för att lägga av i kraftiga högersvängar hände det plötsligt bara i lätta högersvängar. Sen var det i alla högersvängar och ett tag vid inbromsningar eller i branta uppförslut. Nu finns det inga branta uppförslut på Mantorp så just den detaljen oroade oss inte ett dugg.
Till slut tror vi ta oss fasen att det en stund hände i alla svängar. En sak vi visste fungerade som botemedel var att fylla på med bränsle (inte konstigt att Mazdajanne sålde bilen med full tank så inget tack till honom...). Hur som helst, rätt var det var kom vi på det.
- Förfiltret till pumpen är problemet, vi tar bort det helt och hållet.
Vi checkade och dubbelcheckade. Bilen gick som ett skott och vi fick ny tändvätska. Vi kraftsamlade och fick ihop en bil enligt de inställningar och modifikationer som vi haft tidigare och lite till. Bilen kändes ruskigt bra. Vi körde rätt så mycket där hemma, tack alla tålmodiga grannar som fått stå ut med att se bilskrället fara omkring på vägarna. Bilen gick helt utan problem.
Men i kvalet var problemet tillbaks. Helt jxxxa otroligt. Desperat mekande ledde till att vi inte hann ställa upp i tid och fick starta från depån.
Vi bestämde oss för att köra stinterna tills bilen började bete sig illa, vilket visade sig vara efter sisådär en timme.
Vi fick starta sist men redan efter första stinten var vi upp på 11 plats och nån gång under de första timmarna sas det att vi var på 4: plats.
När bilen gick, då gick den oftast riktigt bra och vi såg på varvtiderna att vi var bland de snabbaste på banan.
Men så dök nya problem och ännu mera upp.
Under rejset bytte vi
- bränslepump två gånger, det går på 10 minuter.
- vi bytte bränslefilter ett antal gånger (tur att vi placerat det lättåtkomligt), det går på ett vanligt tankstopp.
- vi bytte spridare, 35 minuter, låt inte märkesverkstaden lura i er något annat.
- vi bytte bromsrör, tack till Rebel Racing som köre en Toyota Starlet som lade av tidigt. Den bilen har nu ett bromsrör mindre. Det var lite väl långt så det fick böjas och bändas lite för att passa.
Under slutet av rejset gick bilen riktigt bra, men högersvängsproblematiken var kvar.
Vi fick till en 1:49:XX tid och slutade till sist på en godkänd 13:de plats.
Tack allihop för en härlig rejshelg!
Vi vill börja med att gratta de välförtjänta vinnarna, Psycho Circus. Ni har kört mycket bra i tidigare rejs och i år fick ni till det hela vägen. Grattis.
Psycho Circus vackra och snabba cirkustält, stommen är en Mazda 323f
Vi vill också gratta alla andra "vinnare". Det måste varit rekord i prisutdelning denna gång.
Sista Åket gillar vinnare så är bara att ösa på med gratulationerna till er också.
"Vackrast" och därmed vinnare av 5 bonusvarv blev Englakören. Englakören älskar citat och till den här bilden slänger vi med ett citat från tävlingsledningen.
"Hoppas att vi aldrig behöver se det här igen"
Tack till arrangörerna.
Bästa ordningen hittills.
Tack för att ni lyckades få Miljökontoret i Mjölby att låta oss köra.
En eloge till er.
Och tack till Bjärvligan som återigen utförde ett fantastiskt jobb med många glada miner och härligt humör.
Ni är fantastiska. Att åka och lyssna på musiken ni spelar är en fröjd. Tack för att ni spelade slagdängan "Who the fuck is Englakören" om och om igen, det är en av de finaste låtar vi känner till.
Otroligt bra att alla team ställde upp på att fixa med avgasystemen så att ljudet förhoppningsvis höll sig på en nivå som innebär att skrotbilsrejset kan köras även framöver.
Det var snygg, schysst racing ute på banan.
Troligtvis bästa rejset någonsin och nu är det väl också dags att berätta lite mer om hur vi upplevde rejset.
Vi i Sista Åket köpte vår bil för ett par månader sedan. Vi hade länge pratat om vad vi vill göra med den, vi hade ett par för oss avancerade meck vi ville ta oss an. Meck som skulle göra bilen snabbare, mer lätthanterlig, bättre, på alla sätt. Men så bidde det inte.
Tidigt visade det sig att bilen inte ville vara med i högersvängar. Vi lyckades mäta oss fram till att bränsletrycket försvann. Vi började läsa på och höra oss för.
Det visade sig vara ett vanligt fel i Mazdor. Troligtsvis det vanligaste felet utan lösning.
Vi testade massor av saker. Och det var ungefär det enda vi höll på med. Nya ideer, nya tester.
Flera gånger åkte vi från garaget i tron om att nu, nu skulle det fungera.
Men så var det samma visa när vi åter startade upp skrället. Dessutom ändrade felet karaktär.
Istället för att lägga av i kraftiga högersvängar hände det plötsligt bara i lätta högersvängar. Sen var det i alla högersvängar och ett tag vid inbromsningar eller i branta uppförslut. Nu finns det inga branta uppförslut på Mantorp så just den detaljen oroade oss inte ett dugg.
Till slut tror vi ta oss fasen att det en stund hände i alla svängar. En sak vi visste fungerade som botemedel var att fylla på med bränsle (inte konstigt att Mazdajanne sålde bilen med full tank så inget tack till honom...). Hur som helst, rätt var det var kom vi på det.
- Förfiltret till pumpen är problemet, vi tar bort det helt och hållet.
Vi checkade och dubbelcheckade. Bilen gick som ett skott och vi fick ny tändvätska. Vi kraftsamlade och fick ihop en bil enligt de inställningar och modifikationer som vi haft tidigare och lite till. Bilen kändes ruskigt bra. Vi körde rätt så mycket där hemma, tack alla tålmodiga grannar som fått stå ut med att se bilskrället fara omkring på vägarna. Bilen gick helt utan problem.
Men i kvalet var problemet tillbaks. Helt jxxxa otroligt. Desperat mekande ledde till att vi inte hann ställa upp i tid och fick starta från depån.
Vi bestämde oss för att köra stinterna tills bilen började bete sig illa, vilket visade sig vara efter sisådär en timme.
Vi fick starta sist men redan efter första stinten var vi upp på 11 plats och nån gång under de första timmarna sas det att vi var på 4: plats.
När bilen gick, då gick den oftast riktigt bra och vi såg på varvtiderna att vi var bland de snabbaste på banan.
Men så dök nya problem och ännu mera upp.
Under rejset bytte vi
- bränslepump två gånger, det går på 10 minuter.
- vi bytte bränslefilter ett antal gånger (tur att vi placerat det lättåtkomligt), det går på ett vanligt tankstopp.
- vi bytte spridare, 35 minuter, låt inte märkesverkstaden lura i er något annat.
- vi bytte bromsrör, tack till Rebel Racing som köre en Toyota Starlet som lade av tidigt. Den bilen har nu ett bromsrör mindre. Det var lite väl långt så det fick böjas och bändas lite för att passa.
Ni kan se det tunna grå bromsröret som böjts och fixats för att passa.
Under slutet av rejset gick bilen riktigt bra, men högersvängsproblematiken var kvar.
Vi fick till en 1:49:XX tid och slutade till sist på en godkänd 13:de plats.
Tack allihop för en härlig rejshelg!
Kommentera här
Trackback